Partieel integreren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 95

Partieel integreren

hallo,

ik kom niet uit deze integraal: integrand:sin t e^-st dt gebied: 0 tot oneindig.

ik wil het graag doen met partieel integreren , maar het wil maar niet lukken. Kan iemand me hierbij helpen?? graag ook de tussenstappen erbij zetten,

thnx

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Partieel integreren

Verplaatst naar huiswerk.

Partiële integratie is een goed idee, je zal dat twee keer moeten toepassen. Waar zit je vast?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 95

Re: Partieel integreren

ik neem U = sint en dv = e^-st dt

het probleem is dat ik dan steeds een integraal overhoud in de vorm van cos t e^-st / s,

dus ik blijf oneindig partieel integreren

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Partieel integreren

Je moet de tweede keer dezelfde keuze nemen (dus dan u = cos(t) en weer de e-macht integreren), anders doe je de eerste stap "ongedaan". Na die tweede keer zou je terug je oorspronkelijke integraal moeten herkennen, met een zekere factor ervoor. Dus I = ... +k.I; los dan op naar I (= de oorspronkelijke integraal).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 95

Re: Partieel integreren

ik vat het ff niet, kunt u misschien wat tussenstappen vermelden,

tnx

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Partieel integreren

Pas op de integraal die je na één keer partiële integratie krijgt, nogmaals partiële integratie toe. Let wel op dat je dit keer niet de e-macht gaat afleiden en de goniometrische functie integreren, want dan maak je je vorige partiële integratie ongedaan. Neem dus de keuze die ik hiervoor al aangaf en pas opnieuw partiële integratie toe - lukt dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 95

Re: Partieel integreren

de factor is volgens mijn berekening 1/s^2.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Partieel integreren

Dat zou kunnen (misschien op een teken na of zo), ik heb het niet uitgeschreven. Wat vind je voor de uiteindelijke integraal?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer