Frisdrank

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Frisdrank

Dag,

Ik ben aan het uitzoeken hoe de CO2 terechtkomt in frisdrank (en in spuitwater)..

Ik heb zelf drie mogelijke verklaringen gevonden, maar weet niet goed welke de juiste is.

1) Citroenzuur reageert met natriumbicarbonaat en vormt zo carbonzuur dat ontbindt in water en CO2

2) er wordt extra carbonzuur toegevoegd dat ontbindt in water en CO2

3) er word extern onder hoge druk CO2 gas ingespoten dat oplost in de frisdrank (volgens de wet van Henry)

Nu weet ik alleen niet goed welke redenering juist is? of er misschien zelfs geen juist is en er nog een andere manier is.

Kan Iemand me helpen?

mvg,

jonas v.p.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Frisdrank

De term carbonzuur wordt gebruikt om een alkaanzuur weer te geven. Wat jij bedoelt is koolzuur dat inderdaad in water en kooldioxide ontleedt. De eerste 2 verklaringen zijn niet juist, de derde wel.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 8

Re: Frisdrank

danku!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Frisdrank

De term carbonzuur wordt gebruikt om een alkaanzuur weer te geven.


[terzijde]Waarschijnlijk komt de spraakverwarring vanwege het Engels; Daar is H2CO3 carbonic acid. Ook het Nederlandse carbonaat (voor CO32-) geeft aanleiding te veronderstellen dat H2CO3 carbonzuur zou heten, maar we noemen het normaal gesproken inderdaad koolzuur. Ook logisch natuurlijk, want carbon © heet in het Nederlands kool.[/terzijde]
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer