Vraagstuk arbeid-energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Vraagstuk arbeid-energie

(1) Zalmen kunnen een waterval overwinnen door tegen de stroom in naar boven te zwemmen. als de maximum snelheid die een zalm t.o.v. het water kan halen 5 m/s bedraagt, bepaal dan de maximale hoogte van een waterval opdat de zalm nog naar boven kan zwemmen. Bepaal tevens de snelheid van de zalm t.o.v. d grond bij het begin van een waterval met hoogte 1m

(2) twee besneeuwde hellingen zijn op 750 en 850 m boven de tussenliggende vallei gelegen. Een skier vertrekt vanuit rust bovenop de hoogste helling. bovenaan de tweede helling komt de skier tot stilstand. hoe groot is de kinetische wrijvingscoëfficient tussen de skier en de hellingen als de hellingsgraad 30° is?

(3) Een witte haai met massa van 3000kg ziet een prooi beneden hem in de oceaan: een vis met een massa van 200kg die horizontaal zwemt met een snelheid van 8 m/s. De haai dukt verticaal naar beneden met een snelheid van 3 m/s en verorbert de prooi. onder welke hoe met de verticale zwemt de haai onmiddelijk na het inslikken van de prooi? Hoeveel bedraagt zijn eindsnelheid. (verwaarloos elk effect met het water)

(op te lossen via lineair moment)

Kan iemand me met deze oefeningen helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vraagstuk arbeid-energie

Zalmen kunnen een waterval overwinnen door tegen de stroom in naar boven te zwemmen. als de maximum snelheid die een zalm t.o.v. het water kan halen 5 m/s bedraagt, bepaal dan de maximale hoogte van een waterval opdat de zalm nog naar boven kan zwemmen.
Pas toe: bewegingsenergie wordt omgezet in kinetische energie.
Twee besneeuwde hellingen zijn op 750 en 850 m boven de tussenliggende vallei gelegen. Een skier vertrekt vanuit rust bovenop de hoogste helling. bovenaan de tweede helling komt de skier tot stilstand. hoe groot is de kinetische wrijvingscoëfficient tussen de skier en de hellingen als de hellingsgraad 30° is?
Pas toe: zwaarte-energie wordt geheel omgezet in wrijvingswarmte.

De derde vraag vind ik fysisch niet realistisch.

Berichten: 4.246

Re: Vraagstuk arbeid-energie

Pas toe: bewegingsenergie wordt omgezet in kinetische energie.Pas toe: zwaarte-energie wordt geheel omgezet in wrijvingswarmte.
Nee, bewegingsenergie = kinetische energie.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vraagstuk arbeid-energie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Verder raden we je aan om in het vervolg op zichzelf staande vragen in aparte topics te plaatsen, zodat per topic een overzichtlijk verhaal kan ontstaan zonder dat de zaken door elkaar gaat lopen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vraagstuk arbeid-energie

Pas toe: bewegingsenergie wordt omgezet in kinetische energie.
Mijn blunder. Ik bedoelde 'omgezet in zwaarte-energie'. Sorry.

Reageer