Eurocode 3: weerstandsmoment

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Eurocode 3: weerstandsmoment

In de Eurocode 3 komen volgende termen voor:

Wpl plastic section modulus (ned: plastisch weerstandsmoment)

Wel,min minimum elastic section modulus (ned: minimaal elastisch weerstandsmoment)

Weff,min minimum effective section modulus

De eerste twee zijn uiteraard bekende begrippen maar hoe bereken ik Weff,min?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 150

Re: Eurocode 3: weerstandsmoment

Dat heeft te maken met de klasse van je dwarsdoorsnede.

Als 'k m'n cursus terug vind, kan ik hier nog wel een documentje plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Eurocode 3: weerstandsmoment

Vreemd dat EC3 nergens vermeld hoe ik Weff,min kan berekenen. Ik heb dat inderdaad nodig voor een profiel klasse 4.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Eurocode 3: weerstandsmoment

Assym.assen?

Berichten: 150

Re: Eurocode 3: weerstandsmoment

Hmm, te veel om in te scannen (en er staat bovendien een copyright op, dus mag 'k dit hier ook niet placeren)

Ik stel voor dat je Rudy Van Impe (contactgegevens via http://www.lmo.ugent.be/html/Dutch/persone...nl%5B1%5D.html) eens contacteert. Hij geeft nu aan de derde bachelors bouwkunde aan de Universiteit Gent een cursus "Berekening van Metaalconstructies". Wie weet bezorgt hij jou wel de benodigde passages uit z'n syllabus.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Eurocode 3: weerstandsmoment

Bedankt voor de moeite. Ik zal wel eens kijken of ik nog iets kan vinden. Voorlopig is dat nog niet zo belangrijk omdat ik nog geen klasse 4 profiel ben tegengekomen :eusa_whistle:
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Eurocode 3: weerstandsmoment

Nog een kleine poging:

Inz.buiging voor doorsnede klasse 4 moet voldaan zijn aan oa.

My;u;d = fy,d * Wy;ef

waarin

My;u;d

fy,d = rekenwaarde vloeispanning volgens NEN 6770;1991 (wrs Eurocode 3)

Wy;ef[/sub =weerstandmoment van het effectieve deel van de doorsnede om de y-as volgens 10.2.4.2.3 en dat laatste verhaal slaat op de doorsnede reductiemethode( bij klasse 4) mag 0f zijn (?) berekend met de lineaire plooitheorie,alle verband houdende met plaatdoorsneden.

Het is een heel complexe theorie en ik vermoed dat de vraag een heel hoog nivo van staaltheorie betreft en wrs niet op zijn goede plaats staat ofwel een drukfout is!

Een simpele beantwoording van het bovenstaande is:

Wy;ef= My;u;d / fy,d

Foute subs horen er niet bij,was wat googelen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Eurocode 3: weerstandsmoment

Blijkbaar heeft het te maken met de effectieve breedte van het profiel dus komt dat voor IPE en HE A of B niet echt in aanmerking.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 150

Re: Eurocode 3: weerstandsmoment

Blijkbaar heeft het te maken met de effectieve breedte van het profiel dus komt dat voor IPE en HE A of B niet echt in aanmerking.
't Komt er eigenlijk op neer dat de sterkte van een klasse 4 profiel bepaald wordt door effecten van lokale instabiliteit, plooien e.d. meer dus. Wie iets weet van plooien van stalen platen, weet dat hierbij idd het begrip effectieve breedte en kritieke plooispanningen naar boven komen. Meer informatie over plooien van platen kunnen terug gevonden op de welbekende website van prof. Vandepitte.

Om het kort te houden, in de residentiële bouw zal je zulks nooit tegenkomen. (Maar zeg uiteraard nooit 'nooit'.) Je vindt dergelijke liggers bijvoorbeeld in de bruggenbouw.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Eurocode 3: weerstandsmoment

Ja dat had ik ondertussen ook begrepen :eusa_whistle: Ik was bezig met een excel sheet te maken voor het berekenen van stalen liggers (simpele gevallen) dus is het ook onwaarschijnlijk dat er een klasse 4 opduikt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer