Doorslagspanning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 23

Doorslagspanning

Dag,

Ik heb een vraag over de doorslagspanning. Ik heb een keer gelezen dat bij een dc spanning boven de 120 volt de doorslagspanning ader-ader minimaal 600 volt en grote dan twee maal de open klemspanning te zijen En de doorslagspanning ader-aarde minimaal 1000 volt en groter dan drie maal de open klemspanning.

Wat is doorslagspanning eigenlijk?

Hoe kun je de doorslagspanning berekenen?

Een omvormer voor PV-systeem zorgt deze voor beveiliging tegen inductieve en capacitieve inkoppeling van indirecte blikseminslag?

Zit toch een galvanische scheiding in?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Doorslagspanning

De doorslagspanning is de spanning waarbij de isolatie doorslaat. Die wordt meestal experimenteel bepaald.

Een galvanische scheiding in een omvormer of interface stelt bij blikseminslag niet veel voor. Bij een blikseminslag kan over zo'n scheiding zoveel spanning worden opgebouwd dat die gewoon doorslaat.

Berichten: 23

Re: Doorslagspanning

Staat die doorslagspanning ergens op?

Wat zijn inductieve en capacatieve inkoppeling door indirecte bliksem inslag?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Doorslagspanning

De doorslagspanning wordt meestal niet vermeld. Bij draad wordt vermeld wat de maxiamale spanning is waarvoor je het mag gebruiken. Je kunt veilig aannemen dat de doorslagspanning hoger ligt.

Voor trafo's en optocouplers geldt iets soortgelijks. De fabrikant geeft aan welke spanning er maximaal tussen ingang en uitgang mag staan, en dat is minder dan de doorslagspanning.

Capacitieve inkoppeling bij bliksemiinslag zegt me niet direct iets.

Inductieve koppeling wel. Als ergens de bliksem inslaat zal de bliksemstroom proberen in alle geleiders die min of meer parallel lopen een stroom te induceren. Vaak is de keten waartoe zo'n geleider behoort niet gesloten. Dan bouwt zich over de uiteinden een spanning op die op het zwakste punt doorslaat.

Kun je eens aangeven wat de achtergrond van je vragen is?

Berichten: 23

Re: Doorslagspanning

Zeker.

Ik ben zeer geinteresseert in PV systemen en toen kwam ik dit onderstaande document tegen. Die ben ik gaan doorlezen en toen kwam ik op pagina 24 iets tegen over doorslagspanning.

http://www.ez.nl/pv_obj_cache/pv_obj_id_30...5766C5D31E13100.

Maar stel dat de open klemspannig bij de omvormer 500 volt is. Hoe weet ik dan dat de doorslagspanning groter is dan 2 keer de open klemspanning?

Over inductieve en capactieve inkoppeling weet ik al meer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Doorslagspanning

....Hoe weet ik dan dat de doorslagspanning groter is dan 2 keer de open klemspanning?
Dat weet je door het te (laten) testen.

In de rechterkolom gaat het over een doorslagspanning van 600, resp. 1000V. Dat zijn waarden die de fabrikant nominaal toekent aan zijn produkt.

In de linkerkolom gaat het over een doorslagbeproevingsspanning van 3500V. Dat is een stuk hoger dan de nominale waarde van de doorslagspanning, maar bij laagspanningsbekabeling is zo'n grote marge niet ongebruikelijk. Gewoon installatiedraad wordt direct na fabrikage getest bij 10.000V.

Het woord beproeving betekent dat het beproefd moet worden. Doorgaans wordt daarvoor een instantie als de KEMA opgetrommeld, maar er zijn ook fabrikanten die deze beproeving kunnen en mogen uitvoeren.

Berichten: 12.262

Re: Doorslagspanning

Er zijn verschillende gebruiken van het begrip.

Vaak wordt er het spanningsverschil mee bedoeld waarbij de isolatie (bijvoorbeeld tussen primaire en secundaire wikkeling op een trafo) zeker niet doorslaat. Om een idee te geven: voor netspanningstransformatoren is 4 kV een vrij gebruikelijke waarde.

Dit wil dus niet zeggen dat zon transformator niet kapot gaat als je 4 kV over de primaire wikkeling zet, maar wel dat hij niet doorslaat als het verschil tussen primaire en secundaire zijde beneden de 4 kV blijft.
Victory through technology

Reageer