Springen naar inhoud

Help mij met wiskundige analyse van mijn onderzoeksresultaat

• Log in om te kunnen reageren

Dorieke

Dorieke

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2010 - 12:04

Ik heb een onderzoek gedaan naar overgewicht bij paarden in Nederland, bij dit onderzoek heb ik veel variabele gevonden (gewicht, stokmaat, pijpdikte, nekdikte,etc.) nu moet ik deze resultaten verwerken in een soort formule waarmee je het gewenste gewicht van een paard kunt bereken. Alleen ben ik wiskundig gezien erg slecht. Ik zoek dus iemand die mij wil helpen de verbanden te vinden van de gegevens die ik heb gevonden en mij kan helpen een formule op te stellen (soort BMI voor paarden).
Dus wie heeft er een beetje tijd over en wil mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sander-Calculus

Sander-Calculus

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2010 - 11:23

Je zegt dat je onderzoek hebt gedaan, dus als het goed is heb je een dataset van een x-aantal paarden met daarin voor elk paard de volgende data: gewicht, stokmaat, pijpdikte, nekdikte,etc.

Schrijf dan voor elk paard: gewicht = stokmaat*x0 + pijpdikte*x1 + nekdikte*x2 + .... + eigenschap_n*xn
Bepaal dan voor elk paard de waarden voor x0, x1, x2, ... xn d.m.v. een LP-solver, hiervoor heb je een computer-programma nodig die LP formuleringen kan oplossen (LP = Lineaire Programmering). Het LP-probleem is in dit geval een toewijzingsprobleem.

Als je alle variabelen gevonden hebt bepaal je voor alle x0, x1, x2, ... xn de gemiddelden x0, x1, x2, ..., xn. Deze gebruik je dan in je model:

gewicht = stokmaat*x0 + pijpdikte*x1 + nekdikte*x2 + ... + eigenschap_n*xn

Hoe meer paarden je hebt in je dataset, hoe nauwkeuriger je model. Hopelijk kom je er zo uit, succes ermee!

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 28 maart 2010 - 11:26

Een lineair verband is niet waarschijnlijk.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2010 - 21:38

Een lineair verband is niet waarschijnlijk.

Inderdaad, op deze manier kun je alleen lineaire verbanden vinden. Grote kans dat de gezochte formule niet lineair is.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 maart 2010 - 23:33

Het zou mooi zijn als je het verband kunt vinden tussen b.v. het gewicht en de nekdikte.
Dan moeten de andere veranderlijken ('parameters') constant gehouden worden.
Het zal wel sterk zijn als je die gegevens zou hebben.
De fysicus laat bij een experiment maar één variabele tegelijk veranderen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2010 - 00:14

Misschien eerst eens kijken naar de zuivere fysica van het probleem (ingenieursmisvorming).

Ik neem aan dat ieder paard ongeveer dezelfde massadichtheid heeft.

Dus dan is massa paard ongeveer recht evenredig met buikomtrek² x lengte

En die massa steunt op 4 beentjes, met een doorsnede-oppervlak recht evenredig met pootomtrek²
Dus de druk in de pootjes is ongeveer evenredig met:

buikomtrek² x lengte / pootomtrek²

en dus kun je bv overgewichtproblemen in de poten bij paarden (ongeveer) dimensioneren als:

buikomtrek² x lengte / pootomtrek²
of
massa/pootomtrek²

Vet-ophoping kan zich dan anderzijds weer tonen in de massadichtheid, door de afwijkende dichtheid van vet:

gewicht/buikomtrek² x lengte

Misschien moet je deze formules eens proberen? Je kunt een verband eenvoudig nagaan, door op een grafiek in de horizontale as de "gezondheid" van de paarden te plaatsen, en op de verticale as bv "gewicht/buikomtrek² x lengte". Of horizontaal "gezondheid" en verticaal "buikomtrek² x lengte / pootomtrek²"

Als je min of meer een lijn-gebied in herkent (en het dus niet enkel ruis is), heb je waarschijnlijk een verband. Post anders als je wil die grafiek dan eens.

Misschien kun je eens zeggen welke variabelen je nog hebt, naast gewicht en zo, en wat ze precies willen zeggen. (ik heb namelijk geen idee wat stokmaat is :eusa_whistle: )

Veranderd door 317070, 29 maart 2010 - 00:16

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures