Kopercarbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Kopercarbonaat

hallo,

ik heb voor school een practicum gedaan waarbij ik moest kijken welke reacties plaatsvinden als je kopersulfaat-oplossing bij een ammoniumcarbonaat-oplossing druppelt, nu heb ik de reacties die volgen als je ammonium-carbonaatoplossing bij een kopersulfaatoplossing druppelt al wel. er onstaat eerst koperhydroxide en dan tetra-amminekoper. maar als je het andersom doet dus kopersulfaatoplossing bij een ammoniumcarbonaatoplossing snap ik het niet helemaal meer, er is dan dus eerst een overmaat carbonaat aanwezig en ik weet dat er aan het einde ook weer tetra-amminekoper onstaat. maar ik vroeg me af of er dan dus kopercarbonaat ontstaat omdat het carbonaat in overmaat is met het koper en zodra je genoeg koper erbij heb gegooid onstaat er dan dus weer tetra-amminekoper. Of is het niet zo dat als je een overmaat carbonaat en hier koperbij doet dat er dan kopercarbonaat onstaat? in ieder geval onstond geen kopercarbonaat toen ik het dus andersom deed en de koper in overmaat was. ik hoop dat iemand mij kan helpen.

reactievergelijking

Cu2+(aq) + CO₃2⁻(aq) --> Cu CO₃(s) (blauwgroen neerslag)

Reageer