Hoe verwijder ik dit tandwiel?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Hoe verwijder ik dit tandwiel?

Een goede dag!

ik zit met een vervelend probleem. Ik heb een Nema17 stappenmotor met daarop een tandwiel, alleen niet de goede! Helaas is het huidige tandwiel niet vast gezet met een schoef maar w.s. met druk of met warmte.

Hebben jullie een idee hoe ik deze eraf kan halen?

Alvast bedankt voor suggesties!
Bijlagen
Foto_0102.jpg
Foto_0102.jpg (46.7 KiB) 444 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe verwijder ik dit tandwiel?

Misschien lukt dit.

1 Kruipolie bij de as om te smeren.

2.Tandwiel kort verhitten en met tang lostrekken.

Het tandwiel zal uitzetten. Als u te lang wacht, zal de as ook uitzetten en dan lukt het niet meer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe verwijder ik dit tandwiel?

Het tandwiel is waarschijnlijk op de as geperst.

De meest voor de hand liggende methode om het er af te krijgen is een passende poelietrekker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Hoe verwijder ik dit tandwiel?

Voor een poulietrekker te gebruiken dient er een centerpuntje in de as geboord te zijn, de foto laat niet toe om te zien of dit wel het geval is.

Indien niet, eerst centraal een puntslagje geven en een putje boren zodanig dat de spindel niet verloopt.

In combinatie met een gasbrandertje moet dit lukken.

Berichten: 13

Re: Hoe verwijder ik dit tandwiel?

Bedankt voor de oplossingen! Ik heb ze allemaal geprobeerd, zelfs met een zelfgemaakte poelietrekker! Helaas is het me via die weg niet gelukt... Ik heb het tenslotte aan een ijzerhandel gevraagd of zij misschien een passende poelietrekker hadden of een ander idee hadden. Zijn inschatting was dat het met tandwiel er verhit op was gezet en toen muurvast gekropen was toen het afkoelde.... er is een naam voor, maar daar kan ik even niet op komen :eusa_whistle:

Daarom maar `de botte bijl' methode gebruikt. Aangezien het mij om de stappenmotor ging heb ik het tandwiel weggeschuurd met een vlakschuurmachine! Even een geduld klusje maar het ging gemakkelijker en sneller dan ik dacht zelfs aangezien het tandwiel van messing is. Wel zonde van het tandwiel, maar goed... tezamen kon ik er weinig mee.

Nogmaals bedankt voor de reacties !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe verwijder ik dit tandwiel?

Oja, als je er meteen bij had gezegd dat het tandwiel opgeofferd mocht worden had ik je ook zoiets geadviseerd. :eusa_whistle:

Maar dan een beetje anders: tandwiel in de bankschroef zodat het er een stukje bovenuit steekt, en dan de vijl er op. Gaat volgens mij iets sneller dan met een schuurmachine.

Hoe dan ook, mooi dat je je doel hebt bereikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe verwijder ik dit tandwiel?

Zijn inschatting was dat het met tandwiel er verhit op was gezet en toen muurvast gekropen was toen het afkoelde.... er is een naam voor, maar daar kan ik even niet op komen
Bedoel je een krimpverbinding?

Reageer