Een periodieke beweging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Een periodieke beweging

Goedemorgen! Ik loop vast bij een opgave.

De baan van een punt P(x,y) in een rechthoekig assenstelsel Oxy is de kromme K gegeven door:

x=4-2cost

y=(sint+1)(sint+3)

Er zijn punten op de kromme die dezelfde x-waarde hebben en waarvan de y-waarden precies 6 verschillen. Bereken elk tweetal punten waarvoor dit het geval is.

Zou iemand mij even een duwtje in de goede richting kunnen geven, want ik weet niet waar ik moet beginnen. Verdere berekeningen wil ik uiteraard zelf doen, alleen wat moet ik gebruiken? Ik snap dat er een bepaalde t waarden zijn die dezelfde x waarden hebben, maar waarbij y1-y2=6

Hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik hiermee begin.

Bvd

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Een periodieke beweging

Begin met de gelijke x-waarde:

cos(t1)=cos(t2) =>

Berichten: 18

Re: Een periodieke beweging

Ok, maar dat geldt (op interval [- :eusa_whistle: , ;) ], was ik vergeten te melden) voor alle waarden t en 2* ;) -t , behalve t=- ](*,) , t=0 en t= ](*,) want die hebben maar 1 x-waarde

lijkt me niet dat ik alles daartussen moet gaan uitproberen toch? Dus hoe ga ik verder?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Een periodieke beweging

Wat volgt uit ... (zie tweede post)?

Berichten: 18

Re: Een periodieke beweging

Sorry, zou je misschien iets meer weg kunnen geven, want ik zie het gewoon niet.

Moet ik t en 2* :eusa_whistle: -t invoeren in y=(sint+1)(sint+3)-(sin(2* ](*,) -t)+1)(sin(2* ;) -t)+3)=6

En dit dan uitwerken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Een periodieke beweging

Bij elk punt op de kromme hoort precies één t-waarde.

Noem de gezochte t-waarden t1 en t2. Bij t1 hoort (x1,y1) en bij t2 hoort (x2,y2). Welke eis moet je stellen aan x1 en x2?

Wat volgt nu voor t1 en t2. Bv t1=t2 maar dan heb je hetzelfde punt op de kromme, er is dus nog een t-waarde, t1= ... t2.

Bereken dan y1 en y2. Welke eis moet je daaraan stellen?

Vraag: Heb je een GRM en heb je de kromme al getekend?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Een periodieke beweging

Even een vraagje: hoe los je op: cos(x)=1/2 voor -pi<=x<=pi.

Reageer