Wkk met gasturbine

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Wkk met gasturbine

Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om te rekenen aan WKK (warmtekrachtkoppeling) installaties met gastubine (omdat deze meer thermische energie leveren dan normale gasmotoren). Ik wil dat de WKK zowel elektra als warmte kan opwekken. Restwarmte wil ik benutten voor zowel verwarming als koeling. Voor koeling zal er een absorptiekoelmachine aan gekoppeld moeten worden.

Wat ik wil weten is, weet iemand een website waar ik informatie hierover kan vinden? Ik wil weten of de WKK de elektrisch, warmte en koude vraag kan leveren, en ook wat de temperatuur van de waterstromen zijn. Of als iemand ook formules hiervoor weten is goed.

Alvast bedankt,

Gr.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Wkk met gasturbine

Ik wil weten of de WKK de elektrisch, warmte en koude vraag kan leveren, en ook wat de temperatuur van de waterstromen zijn.
De warmte van een WKK is stoom die van de stoomturbine afgetapt wordt en gecondenseerd wordt om zodoende iets op te warmen.

Men kunt in feite een WKK ontwerpen en bouwen met de geleverde warmte op precies de temperatuur die men wil, door de aftapstoom op een bepaalde druk af te tappen. Dit stoom aftappen gaat vanzelfsprekend ten koste van het geleverde vermogen van de stoomturbine. Hoe hoger de gekozen druk van de aftapstoom des te hoger de geleverde condensatietemperatuur (zie stoomtabel), maar des te groter het vermogensverlies van de stoomturbine, en dus het verlies aan elektriciteitsproduktie.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer