Springen naar inhoud

'veer'constante mechanica


  • Log in om te kunnen reageren

#1

sammy91

    sammy91


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2010 - 15:32

Hallo iedereen :eusa_whistle:
wij moesten een proef doen: een instelbaar lanceertoestel maken. nu moeten we dit mechanisch/theoretisch uitwerken: we moeten dat in een functie weten te gieten, of een formule.
hoe bepaal ik de veerconstante?
hoe giet ik dat in een formule?
(het is schieten met een rekker dat ik heb gedaan)
gegevens:
rekker heeft in rust een lengte van 55 cm
de rekker met daaraan 1kg heeft een lengte van 104 cm
het projectiel heeft een gewicht van 4g
indien ik de pijl/projectiel 4 cm achteruit trek, en onder een hoek zet van 10° vliegt hij gemiddeld 160 cm
indien ik de pijl/projectiel 5 cm achteruit trek en onder een hoek van 10° zet, vliegt hij gemiddeld 220 cm
6 cm & 10° = 270 cm
7 cm & 10° = 4 m
4cm & 20° = 2 m
5 cm & 20° = 290 cm
6 cm & 20° = 4 m

kan iemand mij helpen aub ](*,)
hopelijk zijn er genoeg gegevens ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 maart 2010 - 16:46

F = Cu; veerkracht = veerconstante x uitrekking
Eveer = ½Cu2. Tijdens het ontspannen vd veer wordt Eveer omgezet in Ebew.

Veranderd door thermo1945, 25 maart 2010 - 16:50


#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2010 - 16:50

Laten we veronderstellen dat je pijltje een kogelbaan beschrijft.
Bereken dan de "lanceersnelheid" aan de hand van de horizontale afstand (zoek hier op het forum onder "schuine worp").

Met behulp van die snelheid en de massa van je pijltje bereken je de kinetische energie ½mv².
Die is gelijk aan de veerenergie bij de bijbehorende uitrekking.
Veerenergie bereken je met Fv=½ku².

En dan maar hopen dat je elastiek inderdaad een veerconstante heeft, want dat is met elastiek nog niet geheel evident. Maar daar kom je dan vanzelf achter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

sammy91

    sammy91


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2010 - 17:00

@thermo1945
voor wat staat die E?
is dat de snelheid?

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2010 - 17:16

E is het algemene symbool voor energie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

sammy91

    sammy91


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2010 - 20:41

E is het algemene symbool voor energie

hmm, ik dacht het al :eusa_whistle:
mkay, stomme vraag (a)

#7

sammy91

    sammy91


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2010 - 20:47

Laten we veronderstellen dat je pijltje een kogelbaan beschrijft.
Bereken dan de "lanceersnelheid" aan de hand van de horizontale afstand (zoek hier op het forum onder "schuine worp").

Met behulp van die snelheid en de massa van je pijltje bereken je de kinetische energie ½mv².
Die is gelijk aan de veerenergie bij de bijbehorende uitrekking.
Veerenergie bereken je met Fv=½ku².

En dan maar hopen dat je elastiek inderdaad een veerconstante heeft, want dat is met elastiek nog niet geheel evident. Maar daar kom je dan vanzelf achter.

hmm, ik snap het niet helemaal
dus als ik 1/2mv² gelijkstel aan mijn veerconstante kan ik de snelheid berekenen?
of is dat niet zo?
ik heb mij laten wijsmaken dat het met momenten heeft te maken . . .
Fv = 1/2ku²
Fv = 1/2 x 20,4 x 49 ²
klopt dit?
want ik kom er lijk niet echt
het is mechanica, geen fysica, en die energie, dat hoort bij fyscia =)

#8

sammy91

    sammy91


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2010 - 21:40

hmm, ik snap het niet helemaal
dus als ik 1/2mv² gelijkstel aan mijn veerconstante kan ik de snelheid berekenen?
of is dat niet zo?
ik heb mij laten wijsmaken dat het met momenten heeft te maken . . .
Fv = 1/2ku²
Fv = 1/2 x 20,4 x 49 ²
klopt dit?
want ik kom er lijk niet echt
het is mechanica, geen fysica, en die energie, dat hoort bij fyscia =)

om de lengte dat het schiet te weten heb ik nu:
xmas=v0cos alfa0 . 2 ( ( (v0sin alfa) / (g) ) . s)
maar ik weet het niet of ik daar iets mee ben
voor die snelheid heb ik nu:
k = F/ delta l
k = 1000 / 0.49
Ev = 1/2 . 2041 . (0.49²)
Ev = 245 J
v = 35 m/s
maar wat in godsnaam moet ik daarmee doen ? :eusa_whistle:
alvast bedankt





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures