'veer'constante mechanica
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 10
'veer'constante mechanica
Hallo iedereen :eusa_whistle:
wij moesten een proef doen: een instelbaar lanceertoestel maken. nu moeten we dit mechanisch/theoretisch uitwerken: we moeten dat in een functie weten te gieten, of een formule.
hoe bepaal ik de veerconstante?
hoe giet ik dat in een formule?
(het is schieten met een rekker dat ik heb gedaan)
gegevens:
rekker heeft in rust een lengte van 55 cm
de rekker met daaraan 1kg heeft een lengte van 104 cm
het projectiel heeft een gewicht van 4g
indien ik de pijl/projectiel 4 cm achteruit trek, en onder een hoek zet van 10° vliegt hij gemiddeld 160 cm
indien ik de pijl/projectiel 5 cm achteruit trek en onder een hoek van 10° zet, vliegt hij gemiddeld 220 cm
6 cm & 10° = 270 cm
7 cm & 10° = 4 m
4cm & 20° = 2 m
5 cm & 20° = 290 cm
6 cm & 20° = 4 m
kan iemand mij helpen aub ](*,)
hopelijk zijn er genoeg gegevens
wij moesten een proef doen: een instelbaar lanceertoestel maken. nu moeten we dit mechanisch/theoretisch uitwerken: we moeten dat in een functie weten te gieten, of een formule.
hoe bepaal ik de veerconstante?
hoe giet ik dat in een formule?
(het is schieten met een rekker dat ik heb gedaan)
gegevens:
rekker heeft in rust een lengte van 55 cm
de rekker met daaraan 1kg heeft een lengte van 104 cm
het projectiel heeft een gewicht van 4g
indien ik de pijl/projectiel 4 cm achteruit trek, en onder een hoek zet van 10° vliegt hij gemiddeld 160 cm
indien ik de pijl/projectiel 5 cm achteruit trek en onder een hoek van 10° zet, vliegt hij gemiddeld 220 cm
6 cm & 10° = 270 cm
7 cm & 10° = 4 m
4cm & 20° = 2 m
5 cm & 20° = 290 cm
6 cm & 20° = 4 m
kan iemand mij helpen aub ](*,)
hopelijk zijn er genoeg gegevens
- Berichten: 3.112
Re: 'veer'constante mechanica
F = Cu; veerkracht = veerconstante x uitrekking
Eveer = ½Cu2. Tijdens het ontspannen vd veer wordt Eveer omgezet in Ebew.
Eveer = ½Cu2. Tijdens het ontspannen vd veer wordt Eveer omgezet in Ebew.
- Moderator
- Berichten: 51.271
Re: 'veer'constante mechanica
Laten we veronderstellen dat je pijltje een kogelbaan beschrijft.
Bereken dan de "lanceersnelheid" aan de hand van de horizontale afstand (zoek hier op het forum onder "schuine worp").
Met behulp van die snelheid en de massa van je pijltje bereken je de kinetische energie ½mv².
Die is gelijk aan de veerenergie bij de bijbehorende uitrekking.
Veerenergie bereken je met Fv=½ku².
En dan maar hopen dat je elastiek inderdaad een veerconstante heeft, want dat is met elastiek nog niet geheel evident. Maar daar kom je dan vanzelf achter.
Bereken dan de "lanceersnelheid" aan de hand van de horizontale afstand (zoek hier op het forum onder "schuine worp").
Met behulp van die snelheid en de massa van je pijltje bereken je de kinetische energie ½mv².
Die is gelijk aan de veerenergie bij de bijbehorende uitrekking.
Veerenergie bereken je met Fv=½ku².
En dan maar hopen dat je elastiek inderdaad een veerconstante heeft, want dat is met elastiek nog niet geheel evident. Maar daar kom je dan vanzelf achter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 10
Re: 'veer'constante mechanica
@thermo1945
voor wat staat die E?
is dat de snelheid?
voor wat staat die E?
is dat de snelheid?
- Moderator
- Berichten: 51.271
Re: 'veer'constante mechanica
E is het algemene symbool voor energie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 10
Re: 'veer'constante mechanica
hmm, ik dacht het al :eusa_whistle:E is het algemene symbool voor energie
mkay, stomme vraag (a)
-
- Berichten: 10
Re: 'veer'constante mechanica
hmm, ik snap het niet helemaalJan van de Velde schreef:Laten we veronderstellen dat je pijltje een kogelbaan beschrijft.
Bereken dan de "lanceersnelheid" aan de hand van de horizontale afstand (zoek hier op het forum onder "schuine worp").
Met behulp van die snelheid en de massa van je pijltje bereken je de kinetische energie ½mv².
Die is gelijk aan de veerenergie bij de bijbehorende uitrekking.
Veerenergie bereken je met Fv=½ku².
En dan maar hopen dat je elastiek inderdaad een veerconstante heeft, want dat is met elastiek nog niet geheel evident. Maar daar kom je dan vanzelf achter.
dus als ik 1/2mv² gelijkstel aan mijn veerconstante kan ik de snelheid berekenen?
of is dat niet zo?
ik heb mij laten wijsmaken dat het met momenten heeft te maken . . .
Fv = 1/2ku²
Fv = 1/2 x 20,4 x 49 ²
klopt dit?
want ik kom er lijk niet echt
het is mechanica, geen fysica, en die energie, dat hoort bij fyscia =)
-
- Berichten: 10
Re: 'veer'constante mechanica
om de lengte dat het schiet te weten heb ik nu:sammy91 schreef:hmm, ik snap het niet helemaal
dus als ik 1/2mv² gelijkstel aan mijn veerconstante kan ik de snelheid berekenen?
of is dat niet zo?
ik heb mij laten wijsmaken dat het met momenten heeft te maken . . .
Fv = 1/2ku²
Fv = 1/2 x 20,4 x 49 ²
klopt dit?
want ik kom er lijk niet echt
het is mechanica, geen fysica, en die energie, dat hoort bij fyscia =)
xmas=v0cos alfa0 . 2 ( ( (v0sin alfa) / (g) ) . s)
maar ik weet het niet of ik daar iets mee ben
voor die snelheid heb ik nu:
k = F/ delta l
k = 1000 / 0.49
Ev = 1/2 . 2041 . (0.49²)
Ev = 245 J
v = 35 m/s
maar wat in godsnaam moet ik daarmee doen ? :eusa_whistle:
alvast bedankt