Legendre veeltermen in matlab

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 1

Legendre veeltermen in matlab

Voor het vak wiskunde, moeten we een opdracht maken in matlab,

maar wij hebben daar amper meegewerkt.

Nu moeten we een M-file maken die de legendreveelterm uitrekent. Het commando moet als resultaat een vector van lengte n+1 geven met daarin de n+1 coëfficiënten van de n-degraads legendreveelterm Pn(x), geordend van hoogstegraadscoëfficiënt tot laagstegraadscoëfficiënt.

Ik ben al uren op zoek, en vind er geen beginnen aan.

Is er iemand die mij toevallig op weg kan helpen?

Alvast bedankt,

Groenestift

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Legendre veeltermen in matlab

Op welke manier is de Legendreveelterm bij jou gedefinieerd, of welke formules mag je gebruiken?

Er zijn ingebouwde standaardfuncties die al veel werk doen, maar misschien mag je die niet gebruiken.

Het zal wellicht neerkomen op het oplossen van een stelsel en daarvoor heb je ook Matlab-functies.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Legendre veeltermen in matlab

Ik moet juist dezelfde opdracht uitvoeren in matlab. Maar ik heb ook geen idee hoe er aan te beginnen en veel tijd heb ik niet. We hebben meegekregen dat we dit op verschillende manieren kunnen doen:

- met een stelsel lineaire vergelijkingen voor de coëfficienten van Pn

- met de rodriguesformule

- met de volgende recursierelatie (n + 1)Pn+1(x) = (2n + 1)xPn(x) − nPn−1(x)

kan iemand mij helpen met deze opdracht?

grtz,

hopelozejongen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Legendre veeltermen in matlab

We willen je wel helpen. Maar dan zul je met specifiekere problemen/vragen moeten komen. Je kunt bijv. ook al aangeven wat je zelf hebt geprobeerd en wat er niet lukte. Ook de vragen en opmerkingen van TD hierboven zijn relevant...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: Legendre veeltermen in matlab

zou ik niet gewoon de rodriguesformule moeten implementeren? Hoe doe ik dit precies? want ik ken zeer weinig van matlab.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Legendre veeltermen in matlab

Dat is één van de mogelijkheden ja... Maar vermits je blijkbaar weinig kennis hebt van Matlab: stel dat je een functie moet maken voor de berekening van de oppervlakte van een driehoek. Als gegeven geef je basis en hoogte mee. De output is de oppervlakte. Zou dit je lukken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: Legendre veeltermen in matlab

op deze manier?

b = 2

h = 3

opp = (b*h)/2

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Legendre veeltermen in matlab

Dat is niet in een functievorm... De bedoeling lijkt me (en verbeter indien ik mij vergis) dat je, toegepast op mijn simpel voorbeeld, een functie 'opp_driehoek' schrijft zodat je kunt zeggen:

Code: Selecteer alles

opp = opp_driehoek(2, 3)
met 2 de basis en 3 de hoogte... Simpele voorbeeldjes daarvan vind je onder meer hier.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: Legendre veeltermen in matlab

dat kan... Achteraf moeten we ook de grafiek plotten en nulpunten berekenen van deze legendre veeltermen.. =S =S

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Legendre veeltermen in matlab

Tja, het is perfect mogelijk alles te implementeren zonder het gebruik van functies. Echter is het volgens mij toch aangewezen om dit wél te doen. Dus: verdiep je eerst even in bijv die link en probeer dan mijn voorbeeld van hierboven te schrijven.

Denk ook al eens na over welk stappenplan van implementeren je zou volgen. Dus: wat is gegeven? Wat is gevraagd? Wat moet je onderweg nog extra berekenen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: Legendre veeltermen in matlab

function [ oppvandriehoek ] = opp_driehoek( b, h)

oppvandriehoek = (b*h)/2;

end

klopt dit? Als ik dan opp = opp_driehoek(5, 6) ingeef, rekent hij de juiste oppervlakte (15) uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Legendre veeltermen in matlab

Dikt klopt. Snap je dit basisidee? En heb je nagedacht over mijn eerdere vragen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Legendre veeltermen in matlab

- met de volgende recursierelatie (n + 1)Pn+1(x) = (2n + 1)xPn(x) − nPn−1(x)
Deze manier zou ik zelf kiezen. Als je recursie doorhebt is dit vrij eenvoudig.

Je zal steeds met matrices werken waarin de coëfficiënten van een veelterm staan. Als je een veelterm vermenigvuldigt met x, kan je dan zelf bedenken wat je met de coëfficiënten matrix moet doen?

Je moet bij deze uitwerking wel goed op de dimensies van de matrices letten, je zal af en toe wat nullen moeten toevoegen om ze gelijk te maken.

Weet je hoe je een recursieve formule maakt?

Kan je bijvoorbeeld een functie 'fac(n)' schrijven die de faculteit van n berekent?

(n! = 1*2*...*n-1*n)

Berichten: 8

Re: Legendre veeltermen in matlab

Ik zou dat graag allemaal goed willen leren en begrijpen! het enige probleem is dat ik er niet veel tijd voor heb.. :S

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Legendre veeltermen in matlab

Dat snappen we heel goed, maar je zal toch ook zelf je werk moeten maken. Begeleiden doen we op dit forum met alle plezier.

Ik veronderstel dat je de weg van Xenion in wilt slaan? Geef dan eens jouw poging van deze functie. Bovendien blijven mijn vragen gelden. Wat zoek je? Wat heb je? Wat heb je nog extra nodig?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer