Springen naar inhoud

Eieren

• Log in om te kunnen reageren

oogie

oogie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2010 - 20:11

Simpele vraag: Waarom kan een ei niet van vast naar vloeibaar maar wel andersom.

Zoiezo, als je een ei warmer maakt komt hij in een vaste fase! :eusa_whistle: .. ???
Hier moet iets anders aan de hand zijn? kristallisatie? verdamping? weet iemand het?.....

(btw, ik weet niet zeker of er in eieren C-H atomen zitten.. wild gokje, al vermoed ik van wel. Als het niet zo is excuus voor het verkeert posten van deze post)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 maart 2010 - 22:55

Een ei verwarmen is niet alleen een fysisch proces maar vooral ook een chemisch proces.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2010 - 00:45

In houtjes-touwtjes-termen:

Het eiwit van een ei bestaat - onder andere - uit eiwitten ( :eusa_whistle:). De moleculen waaruit die eiwitten bestaat hebben normaal gesproken bij kamertemperatuur een bepaalde vorm/structuur waardoor het een dikke vloeistof vormt. Door te verwarmen verandert de vorm van de eiwitten, en het resultaat is dat er een vaste structuur ontstaat.

Nu is het zo dat die vaste structuur min of meer de meest gunstige is. De vloeibare vorm is een soort van tussentoestand, en door een klein beetje energie toe te voegen (warmte dus) breng je het in de meest gunstige vorm.

Vergelijk het met een diepe put. Je valt er niet zomaar in, maar na een duwtje wel, en dan kom je er ook niet meer uit.

Er is dus geen sprake van smelten of bevriezen van het eiwit. Dat zijn fysische processen, die prima omkeerbaar zijn.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2010 - 10:22

Bovenstaande antwoorden geven al een goed antwoord op de vraag, maar toch wil ik wil ik nog even de volgende metafoor toevoegen:

De eiwitten in een ei zijn heel ingewikkelde moleculen die precies de juiste vorm hebben.
Ieder eiwit is als een legpuzzel van 1000 stukjes die perfect in elkaar gelegd is.
Nu ga je de legpuzzels verwarmen, hij valt uit elkaar, vervormt een beetje. andere stukjes smelten, de stukjes plakken aan elkaar en het wordt een vaste stof.
Het wordt dus een complete chaos (gekookt ei).

Hoe krijg je al die puzzelstukjes weer in de juiste vorm en op de juiste plek?
Je mag alleen schudden.
Kortom dat is onmogelijk.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures