Waarover gaan onze nachtmerries?

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Waarover gaan onze nachtmerries?

Een recente studie ging bij zo'n 2000 Duitsers na waarover hun nachtmerries gingen.

De meest voorkomende thema's waren vallen, te laat komen, verlamd zijn, achtervolgd worden of iemand verliezen waarvan je houdt.

Mannen bleken vooral nachtmerries te hebben over ontslag op het werk en over geweld. Vrouwen daarentegen hadden vooral af te rekenen met het verlies van hun haren of tanden, ongewenst seksueel gedrag of het sterven van een geliefde. Haar of tanden verliezen, zou mogelijks gelinkt zijn aan de angst om onaantrekkelijk gevonden te worden.
... The study, carried out by Dr Michael Schredl of the International Association for the Study of Dreams, involved over 2,000 people, who were asked to report on their bad dreams. The results were that 48% reported never experiencing nightmares, 10% said they had them a few times a year, and nearly 5% reported having frightening dreams at least every couple of weeks.


The most common nightmare topics were falling, being late, paralyzed or chased, and losing loved ones.

The study found nightmares about being fired from a job, or about violence were more common in men, while for women nightmares of sexual harassment or a death of a loved one were more prevalent. Women were also more likely to have bad dreams about losing their hair or teeth, perhaps suggesting an anxiety about becoming unattractive. Both genders reported nightmares about failing exams, and they could have such dreams even if they were not students.


Dr Schredl said nightmares about being paralysed, falling, or being chased do not usually correspond directly to experiences in the dreamer’s waking life, but may reflect waking fears. For example, being chased by a monster in a dream might be a metaphor for a daytime fear of a task the dreamer would like to avoid. Dr Schredl said more research is needed to investigate the “possible metaphoric relationship” between nightmares and stressors in waking-life. ...
uit:Men and women have different nightmares

abstract van de studie: Nightmare frequency and nightmare topics in a representative German sample, Michael Schredl, European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience (14 maart 2010)


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Waarover gaan onze nachtmerries?

Vallen lijkt me zeker één van de bekendste (al vind ik de low gravity in mijn dromen zelden onaangenaam). Is hier een goede verklaring voor gevonden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Waarover gaan onze nachtmerries?

Vallen lijkt me zeker één van de bekendste (al vind ik de low gravity in mijn dromen zelden onaangenaam). Is hier een goede verklaring voor gevonden?
Sommigen verklaren dit doordat we neerliggen tijdens het slapen, wat dan door ons vestibulair stelsel (evenwichtstelsel) 'gevoeld' wordt en door onze hersenen geïnterpreteerd wordt als vliegen of vallen.

Kritiek daarop is dan weer waarom we dan niet steeds dromen over vallen of vliegen aangezien we normaal altijd neerliggen tijdens onze slaap...


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer