Boemerang-effect

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Boemerang-effect

Hallo forumnauten...

Ik heb al wel eens horen spreken over het "boemerang effect". Dit is een effect waarbij iets wat je in je leven aan een ander aandoet, als een boemerang in je gezicht terugvliegt. Het word wel eens verward met een zelf vervullende voorspelling alleen, geloof ik, dat er in dit geval geen sprake is van een voorspelling.

Vb. Als je ooit je vrouw bedroog, zal je later zelf ook bedrogen worden.

Als je ooit iemand oplicht zal je je zelf ook ooit opgelicht worden.

Dit klinkt mij allemaal een beetje als "geleuter van mijnheer pastoor" in de oren, maar op 1 of andere manier klinkt het ook aannemelijk.

Het feit dat men er een "moderne" naam aan geeft wil volgens mij toch zeggen dat er mensen mee bezig zijn. Is dit ooit wetenschappelijk onderzocht? Of is het een term die stamt uit het "new-age-guru-flim-flam" midden .

Re: Boemerang-effect

De positieve psychologie onderzoekt de effecten van verschillende levenswijzen. Dat komt al aardig in de buurt. Inderdaad kan je de eigen kwaliteit van leven verbeteren door vriendelijkheid en het helpen van je naaste. Overigens hoef je maar even een kijkje te nemen in de politiek en het bedrijfsleven om te zien dat oplichters en schoften het in materiële zin vaak goed af gaat. Niets wijst op het concrete bestaan van een uiteindelijke vergelding.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Boemerang-effect

Ik denk dat dit deels te verklaren is door 'omgevingsselectie' (en eventueel ook deels door genetische effecten).

Ik denk dat datgene wat je beschrijft vooral neerkomt op het feit dat mensen zelf hun omgeving zullen selecteren, naargelang ze zelf ook 'zijn'. Met andere woorden, diegene die anderen oplicht, komt daardoor vaak terecht in een milieu (sociale kring) waarin andere oplichters zitten. En door de contacten met die andere oplichters, wordt de kans ook groter dat je zelf opgelicht zal worden.

Idem voor mannen die bijvoorbeeld hun vrouw bedriegen met een andere vrouw. Mogelijks bedriegt die vrouw waarmee hij een relatie start, ook haar eigen man enz... Of zal die man ook makkelijker in contact komen met anderen die zijn gedrag (jouw vrouw bedriegen) goedkeuren en dit eventueel ook zelf doen. Hij zal vooral een voorkeur geven aan zulke contacten omdat die z'n gedrag niet afkeuren en eventueel zelf bekrachtigen. Aangezien dit gedrag in zijn sociale kring dan als gepast wordt gezien (het is er een sociale norm geworden), is de kans ook groter dat die vrouw waarmee hij een relatie startte, hem op een bepaald moment ook zal bedriegen.

Nog extremer gesteld, kan het een voorbeeld zijn van gen-omgevingscorrelatie. Je kan er hier wat over lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Gene-environment_correlation

Het komt er dan op neer dat mensen, die genetisch voorbestemd zijn om een bepaald gedrag te vertonen, ook makkelijker een omgeving gaan opzoeken die datzelfde gedrag ondersteunt én uiteindelijk versterkt.

Zo zie je bijvoorbeeld dat kinderen die drager zijn van een bepaalde gen waardoor ze een grotere kans vertonen om agressief gedrag te stellen, ook sneller in een omgeving terecht zullen komen waarin agressie wordt vertoond. Zo zal hij in de klas bijvoorbeeld uitvallen doordat hij zich te vaak agressief opstelt naar klasgenootjes en vooral aansluiting vinden bij klasgenootjes die zijn gedrag goedkeuren en zelf vertonen, kortom andere kinderen met agressief gedrag. Dit zal ertoe leiden dat zijn eigen agressief gedrag vaak nog wordt versterkt: hij wordt er bekrachtigd in z'n gedrag en zal sneller tot vechten worden uitgedaagd. Het is dan ook weinig verwonderlijk dat zo'n kind, dat vaak vecht, ook zelf makkelijker betrokken zal raken in vechtpartijen met andere 'agressieve' kinderen. En dat hij dus zelf slachtoffer wordt van andere kinderen die vaak vechten...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 47

Re: Boemerang-effect

Kan je het ook niet zo verklaren: Sommige mensen lichten anderen op, sommige niet. Als iemand opgelicht is, kan de motivatie diezelfde persoon "terug te pakken" groter worden. Zo kan iemand die oorspronkelijk geen oplichter was een oplichter worden. Hoeft niet genetisch te zijn, er is een grote distinctiviteit, alleen naar de oplichter. Dat lijkt een beetje op "oog om oog, tand om tand." Zo kan het zijn dat iemand die oplicht, zelf ook opgelicht wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Boemerang-effect

"Wie goed doet, goed ontmoet."

"Stank voor dank."

Blijkbaar is alles mogelijk.

Berichten: 47

Re: Boemerang-effect

Ok, dank je wel

Reageer