Trechter

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Trechter

Het was een plotselinge openbaring om te beseffen, dat een mond, een lenzentelescoop, een wc, een badkuip en een wastafel allemaal trechters zijn. Ik besef, dat het wetenschappelijke gehalte heel laag is. Niettemin vraag ik, of er meer soorten trechters zijn.

Berichten: 11

Re: Trechter

een trechter is ook een trechter als hij omgekeerd is, dus de omgekeerde vorm is ook een trechter. vele voorbeelden erbij!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Trechter

Hier bij ons in het Heuvelland staan er wat heuvels, en als de wind goed staat, heb je een "waaigat" tussen de kemmelberg en de monteberg, doordat het reliëf als een trechter werkt.

Ik dacht, ik doe maar meteen een gooi naar de grootste trechter :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Trechter

"waaigat"
Tochtgat.

In dit kader is de stroomversnelling ook een trechter.

Berichten: 202

Re: Trechter

Met een meningsverschil kun je ter rechter gaan.

Dit leidt tot de vraag of de omgekeerde vorm nog wel een trechter is.

Ik voel het ding aan als iets wat er voor moet zorgen dat iets goed terecht komt.

Een trechter is een toeleider. Een omgekeerde trechter leidt tot een janboel.

Als God bestaat zal Hij niet toestaan dat een omgekeerde trechter ook een trechter mag zijn.

Een omgekeerde trechter is misschien een omgekeerdetrechter, maar geen trechter.

-1 is geen 1

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Trechter

Dit leidt tot de vraag of de omgekeerde vorm nog wel een trechter is.
Omdat ik nergens een definitie heb gelezen, definieer ik een trechter als een stroomsterktedichtheidvergroter, ongeacht wat er stroomt.

Berichten: 202

Re: Trechter

Je kunt een trechter volgens mij niet als zelfstandig voorwerp definiëren, thermo.

Je definitie is gebonden aan de wijze waarop je het medium aan het voorwerp verbindt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Trechter

Kaspace schreef:Je kunt een trechter volgens mij niet als zelfstandig voorwerp definiëren, thermo.

Je definitie is gebonden aan de wijze waarop je het medium aan het voorwerp verbindt.
Ik herken je bezwaar niet.

Berichten: 202

Re: Trechter

Als je je "stroomsterktedichtheidsvergroter" op zijn kop over een fles plaatst en er vervolgens het medium (water) ingiet zal dat grotendeels niet in de fles terecht komen. Het voorwerp is niet veranderd, maar zijn functie/werking is volledig tegengesteld.

Ik daag je uit om een trechter (scherper) te definiëren.

Ter vergelijking: ik gebruik "wasknijpers" als paperclip en zakafsluiters. Als het gebruik ervan niet meer is het vasthouden van de was verandert hetzelfde voorwerp kennelijk in iets anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Trechter

Kaspace schreef:Als je je "stroomsterktedichtheidsvergroter" op zijn kop over een fles plaatst en er vervolgens het medium (water) ingiet zal dat grotendeels niet in de fles terecht komen. Het voorwerp is niet veranderd, maar zijn functie/werking is volledig tegengesteld.

Ik daag je uit om een trechter (scherper) te definiëren.
Dat is zinloos. Als ik met een schroevendraaier een spijkertje vast sla, is het nog geen hamer geworden.

Volgens Vandale.nl:
U hebt gezocht op het woord: trechter.

RESULTAAT

 trech·ter de; m -s 1 voorwerp met wijde mond en nauwe tuit om er vloeistoffen door te gieten 2 trechtervormig gat
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 202

Re: Trechter

Als ik met een schroevendraaier een spijkertje vast sla, is het nog geen hamer geworden.
Als je het bij één keertje laat. Maar als je het te vaak doet zal blijken dat het voor je hersenpan geen schroevendraaier meer is. Je ondergraaft je zekerheden door zo te handelen.

In het stenen tijdperk moet ooit de steen waarmee getimmerd werd een hamer zijn geworden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Trechter

Ik weet niet welke zekerheden ik dan ondergraaf. Leg dat eens nader uit aub?

En voor mijn hersenpan zal het altijd wel een schroevendraaier blijven omdat dat de primaire functie is waarvoor het ding ooit is uitgevonden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: Trechter

Een trechter is een toeleider. Een omgekeerde trechter leidt tot een janboel.
Het klopt inderdaad wel dat een trechter in omgekeerde richting niet werkt.

Maar goed, neem dan iets als een emmer: Als je die op zn kop zet is het nog steeds een emmer, al is-ie niet meer geschikt om water in te vervoeren.... maar wel heel handig als een krukje. Toch noem je dat meestal niet zo ;p
Victory through technology

Berichten: 202

Re: Trechter

Maar goed, neem dan iets als een emmer: Als je die op zn kop zet is het nog steeds een emmer, al is-ie niet meer geschikt om water in te vervoeren.... maar wel heel handig als een krukje. Toch noem je dat meestal niet zo ;p
Ik zie dat je een slag om de arm houdt...

Voor 1 keertje mag je gelijk hebben, maar als die oorspronkelijke emmer in het vervolg altijd als kruk gebruikt wordt, ook bij volgende generaties, dan zal men óf de emmer een kruk noemen, óf men zal onder emmeren zitten op een kruk verstaan.

Natuurlijk zal, indien daar behoefte aan is, daaruit in de verre toekomst weer de emmer herontdekt worden. Zeker zal iemand eens een heldere ingeving krijgen, bijvoorbeeld indien dringend een brand moet worden geblust. Misschien noemt men dan zelfs wel een voorwerp om water in te vervoeren een kruk.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Trechter

Kaspace schreef:Ik zie dat je een slag om de arm houdt...

Voor 1 keertje mag je gelijk hebben, maar als die oorspronkelijke emmer in het vervolg altijd als kruk gebruikt wordt, ook bij volgende generaties, dan zal men óf de emmer een kruk noemen, óf men zal onder emmeren zitten op een kruk verstaan.
Je probeert anderen "uit te dagen" een nieuwe definitie te verzinnen. Ook beweer je dat ze een "slag om de arm houden". Maar blijkbaar ben JIJ degene die in dit topic problemen heeft met de huidige definitie omdat je zegt dat wanneer de functie van een voorwerp verandert, ook de naam van het voorwerp zal veranderen (na verloop van jaren).

Dat zou ik graag van jou willen weten of je een voorbeeld op kunt noemen waarbij dat in in het verleden inderdaad gebeurd is?

En wat is dan volgens jou WEL een goede definitie van een trechter?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gesloten