Springen naar inhoud

Berekenen uitzettingscoŽfficiŽnt.

• Log in om te kunnen reageren

Malanrian

Malanrian

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2010 - 14:45

Heb problemen bij het volgende vraagstuk:

Een metalen bol ondergaat bij volledige onderdompeling in kwik bij 0įC een archimedeskracht gelijk aan 0,5886 N. In kwik van 80įC, is die kracht slechts 0,5826 N. Bereken lambda van het metaal.

Gegeven: bŤta kwik = 18 x 10^-5 K^-1.

Ontbreekt hier de massadichtheid van kwik niet? Verder dacht ik dat bij 80įC de archimedeskracht groter zou zijn aangezien de bol uitzet en er dus een groter volume kwik wordt verplaatst? Kan iemand helpen?

Veranderd door Malanrian, 26 maart 2010 - 14:46

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 maart 2010 - 16:44

Ontbreekt hier de massadichtheid van kwik niet? Verder dacht ik dat bij 80įC de archimedeskracht groter zou zijn aangezien de bol uitzet en er dus een groter volume kwik wordt verplaatst? Kan iemand helpen?

De massadichtheid van kwik zal je uit een tabellenboekje moeten halen.
Niet alleen de bol zet uit, maar het kwik ook. Bij 80 graden zal de massadichtheid van kwik ook kleiner zijn, dus de ondergedompelde bol zal een kleinere kwikmassa verdringen.

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 14:06

Toevallig heb ik hetzelfde probleem bij dit vraagstuk.

Ik heb ook de massadichtheid nodig van die kwik bij 0įC, dan lukt het me wel om de rest op te lossen...
Maar mag je niet redeneren dat de temperatuur van de bol praktisch ongewijzigd blijft? Want aangezien hij maar even wordt ondergedompeld zal z'n temperatuur wellicht niet zoveel gaan variŽren.

Overigens weet je ook niet de begintemperatuur van die bol!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures