Formule gemiddelde snelheid met onbekende

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Formule gemiddelde snelheid met onbekende

Hallo,

Kan iemand mijn vertellen hoe je de gemiddelde snelheid uitrekent met 2 verschillende snelheden.

de vraag is,

Je fietst van Rotterdam naar Den Haag en je hebt de wind in de rug. De gemiddelde snelheid is 20km/h.

Op de terugweg heb je de wind van voren waardoor je gemiddelde snelheid 12km/h is.

wat is de gemiddelde snelheid gedurende de heen- en terugreis?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Formule gemiddelde snelheid met onbekende

Vlug 15 km/hr
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Formule gemiddelde snelheid met onbekende

Vlug 15 km/hr
Deel de totale afstand door de totale tijd.

(Je krijgt dan het 'harmonische' gemiddelde van de twee gegeven snelheden. Zie hier.)

Je krijgt dan inderdaad 15 en niet 16 km/h.

Let je op de vectoriële verplaatsing, dan is de netto verplaatsing nul en de gemiddelde vectoriële snelheid is dan ook nul.

In het dagelijks leven gebruikt men dit niet. Alleen de fysici doen zo 'raar'.

Berichten: 2

Re: Formule gemiddelde snelheid met onbekende

Vlug 15 km/hr
15 km/h is goed, alleen hoe kom je aan het antwoord?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Formule gemiddelde snelheid met onbekende

plaats aub in het vervolg dit soort vraagstukjes rechtstreeks in het huiswerkforum

Doe een aanname voor de afstand (welke afstand doet er niet toe, want die valt later toch weer uit de vergelijkingen)

bereken de tijd van R'dam naar Den Haag, en ook de tijd terug.

tel die twee tijden op

neem je totale afstand

gemiddelde snelheid = totale afstand gedeeld door totale tijd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 382

Re: Formule gemiddelde snelheid met onbekende

15 km/h is goed, alleen hoe kom je aan het antwoord?
Van 12 km/h naar 20 km/h zitten 6 getallen. Je hebt twee snelheden. Die snelheid 6 km/h deel je dus door 2 en dat getal tel je bij de minimale snelheid 12 km/h op. Dan bekom je het antwoord 15 km/h. :eusa_whistle:

Ik vind het antwoord overigens gek. De gemiddelde snelheid is 20 km/h. Vervolgens moet je de gemiddelde snelheid berekenen. Als je de minimum snelheid van 12 km/h behaalt, dan moet je de volgende keer toch een snelheid van 28 km/h hebben, want anders bekom je toch geen gemiddelde snelheid van 20 km/h?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 47

Re: Formule gemiddelde snelheid met onbekende

kleine fysicus, hoezo moet je een gemiddelde snelheid van 20 km/h bekomen met een snelheid van 12 km/h?

Stel, its-sjef gaat 2 keer fietsen, 1 keer van rotterdam naar Den Haag met de wind in de rug en een gemiddelde snelheid van 20 km/h. Dat is gegeven en staat los van de terugrit met tegenwind. De tweede keer fietst its-sjef terug, van Den Haag naar Rotterdam, met een gemiddelde snelheid van 12 km/h. Ook dat is gegeven en staat los van de heenreis met wind mee en een gemiddelde snelheid van 20 km/h. Begrijp je het zo?

Berichten: 382

Re: Formule gemiddelde snelheid met onbekende

Ja ik dacht dat heen en terug met elkaar in verband stonden in plaats van los van elkaar. En de vraagstelling was mijn niet helemaal 'clear', omdat hij twee keer sprak over gemmiddelde snelheid.

Dank hiervoor.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Formule gemiddelde snelheid met onbekende

En de vraagstelling was mijn niet helemaal 'clear', omdat hij twee keer sprak over gemmiddelde snelheid.
Dan kun je beter je de vraag nader laten uitleggen dan een gegokt antwoord geven, dat scheelt wat verwarring.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Formule gemiddelde snelheid met onbekende

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Formule gemiddelde snelheid met onbekende

In alle beleefdheid maar dit is pure nonsens
Van 12 km/h naar 20 km/h zitten 6 getallen.
Tussen 12 en 20 zitten oneindig veel waarden, omdat de snelheid ook bv 15,261 kan zijn. Die waarde wordt hier overigens niet aangenomen.
Die snelheid 6 km/h ...
Waar haal je dat vandaan?
Die snelheid 6 km/h deel je dus door 2 en dat getal tel je bij de minimale snelheid 12 km/h op. Dan bekom je het antwoord 15 km/h.
Welke logica of fysica zit hierachter???
De gemiddelde snelheid is 20 km/h. Vervolgens moet je de gemiddelde snelheid berekenen. Als je de minimum snelheid van 12 km/h behaalt, dan moet je de volgende keer toch een snelheid van 28 km/h hebben, want anders bekom je toch geen gemiddelde snelheid van 20 km/h?
Op de rit heen is sprake van een gemiddelde, op de rit terug ook. Ook is er sprake van een totaal gemiddelde.

12 < één of ander gemiddelde < 20.

Reageer