Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

http://www.nu.nl/wetenschap/2213623/


AMSTERDAM – Als mensen positief gestemd zijn, versterken ze daarmee mogelijk hun immuunsysteem. Dat zou blijken uit een Amerikaanse studie
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 751

Re: Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

Evil Lathander schreef:http://www.nu.nl/wetenschap/2213623/


AMSTERDAM – Als mensen positief gestemd zijn, versterken ze daarmee mogelijk hun immuunsysteem. Dat zou blijken uit een Amerikaanse studie

Indien waar hoe is dit dan anders te verklaren dan dat er sprake moet zijn van een onafhankelijke, niet-materiële beïnvloeding van de chemie van het lichaam?
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 369

Re: Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

Indien waar hoe is dit dan anders te verklaren dan dat er sprake moet zijn van een onafhankelijke, niet-materiële beïnvloeding van de chemie van het lichaam?

Ik neem aan dat je op de hersenen doelt? Dat is toch niet onafhankelijk? Bij optimisme heb je tevens toch minder stress, produceer je waarschijnlijk meer endorfine en zal "door een luchtigere kijk op het leven" ook meer serotonine aanmaken. Ik zie niet in waarom er sprake moet zijn van een onafhankelijke niet materiële invloed, als er niet op spiritueel vlak naar het lichaam wordt gekeken. Er kan toch sprake zijn van in ieder geval andere concentraties van endorfine, cortisol, noradrenaline, dopamine, melatonine, serotonine, e.d. En wie weet welke middelen de hersenen nog meer hebben om invloed uit te oefenen op het immuunsysteem.


Daarnaast is eerder aangetoond dat depressiviteit je immuunsysteem verzwakt. Zit hier dan ook een onafhankelijke, niet-materiële beïnvloeding van de chemie van het lichaam achter?


Kortom ik zie niet hoe je dit bedoeld. Leg mij dat eens uit als u wilt.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

Zoals Bartelomeus het al aangaf: onze hersenen (én dus ons denken!!!!) beïnvloeden op allerlei mogelijke manieren (de rest van) ons lichaam. Waar de laatste jaren erg veel onderzoek is rond gebeurd is hoe stressfactoren via de HPA-as (hypothalamo-hypofysaire bijnieras) ertoe leiden dat de cortisol- en de adrenalinespiegel in het bloed verandert (cfr. ook het 'General adaptation syndrom').


Zo zal er bij (chronische) stress door het hersenaanhangsel, de hypothalamus, CRF worden vrijgezet, wat dan weer de hypothalamus aanzet tot het produceren tot ACTH. Dit laatste zorgt er dan voor dat de bijnier adrenaline en cortisol zal vrijzetten. Cortisol is dan weer een hormoon dat gekend is voor haar onderdrukking van het immuunsysteem.

En de hypothalamus heeft ondermeer verbindingen met de amygdala (= bekend voor haar rol bij emoties).


Het zou me dus helemaal niet verwonderen dat optimisme via die HPA-as leidt tot een verandering in het cortisolgehalte en dus uiteindelijk het immuunsysteem zal beïnvloeden.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 751

Re: Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

Bartelomeus en Dido, waar het mij om gaat is waar de prikkel vandaan komt waardoor de hersenen gaan reageren op de wijze waarop jullie dat verwoorden. Optimisme is een instelling... waarvan. Van een bepaalde mix van chemische stoffen - dus een product van toeval? Of van een wil, de ik, die losstaat van de stof maar deze wel beïnvloed.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 369

Re: Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

Bartelomeus en Dido, waar het mij om gaat is waar de prikkel vandaan komt waardoor de hersenen gaan reageren op de wijze waarop jullie dat verwoorden. Optimisme is een instelling... waarvan. Van een bepaalde mix van chemische stoffen - dus een product van toeval? Of van een wil, de ik, die losstaat van de stof maar deze wel beïnvloed.

Ik zie geen enkel bewijs dat er een dergelijke ik is. Jouw stelling staat volkomen los van objectieve bewijzen!


De hersenen zijn enorm complex. Hoe het kan dat wij door bepaalde factoren depressief of optimistisch gedragen en voelen is nog niet helemaal bekend. Of er sprake is van een ziel waarop jij doelt is nog niet aangetoond, maar dat wil nog niet zeggen dat deze bestaat!


Onderscheidt moet gemaakt worden tussen noëtische wetenschap en de neurologie m.b.t. bijvoorbeeld het limbische systeem waar Dido al naar verwees. Geen van beiden hebben onomstotelijk bewijs geleverd dat er wel of geen wil is die los staat van het lichaam.


Het artikel dat Evil Lathander hier publiceerde geeft ook geen enkele aanleiding te stellen dat er een dusdanige ziel bestaat.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 2.504

Re: Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

Als men over een 'ziel' spreekt, en over het bewijs van bestaan hiervan, mag men niet vergeten zeer specifiek te definiëren wat men verstaat onder een 'ziel'.


Zoals reeds aangehaald, er is geen onomstotelijk bewijs, maar voor welke definitie. Wat verstaat iedereen hier onder het woord "ziel'?


Hebben we het over een soort niet lichamelijke entiteit van energie, zoals die door alle grote religie's wordt voorgesteld(en dan naar St. Pieter moet om beoordeeld te worden :eusa_whistle: )


Of hebben we het over een collectief van invloeden door de jaren heen, die een onderbewust gedrag definiëren?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 751

Re: Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

bartelomeus schreef:Ik zie geen enkel bewijs dat er een dergelijke ik is. Jouw stelling staat volkomen los van objectieve bewijzen!


De hersenen zijn enorm complex. Hoe het kan dat wij door bepaalde factoren depressief of optimistisch gedragen en voelen is nog niet helemaal bekend. Of er sprake is van een ziel waarop jij doelt is nog niet aangetoond, maar dat wil nog niet zeggen dat deze bestaat!


Onderscheidt moet gemaakt worden tussen noëtische wetenschap en de neurologie m.b.t. bijvoorbeeld het limbische systeem waar Dido al naar verwees. Geen van beiden hebben onomstotelijk bewijs geleverd dat er wel of geen wil is die los staat van het lichaam.


Het artikel dat Evil Lathander hier publiceerde geeft ook geen enkele aanleiding te stellen dat er een dusdanige ziel bestaat.

Wat betreft het laatste, dat is juist. En toch wilde ik het opperen. Maar nu even terug naar waar het mij om gaat. Het brein is zeer ingewikkeld qua structuur maar is tegelijkertijd niet meer dan een apparaat waarmee het lichaam aangestuurd wordt. In mijn optiek gebeurt dat niet zomaar. Als dat zo was zou er sprake zijn van chaos. Het is juist zo merkwaardig dat deze chaos in het menselijk handelen ontbreekt. Het is in bovengenoemd geval, waarin optimisme kennelijk het lichaam kan aanzetten zich beter te verweren tegen ziektekiemen, merkwaardiger om aan te nemen dat een brein uit zichzelf in staat is een gunstige invloed op de rest van het lichaam uit te oefenen zonder dat het zelf weet waarom, dan dat een 'ik' zich - door omstandigheden - gesterkt voelt in een positief benaderen van de wereld, wat weer een gunstig effect op het immuunsysteem heeft.


En natuurlijk, de geest of ziel kan wetenschappelijk niet aangetoond worden. Alleen als uitkomst van redenering krijgt het bestaansrecht. Maar de wetenschap streeft sowieso niet naar de mogelijkheid de geest als vaststaand aan te nemen. Hierin blijft de wetenschap eenkennig. Materialistisch ingesteld is zij, materialistisch ingesteld blijft zij. Het is het enige grote manco dat de wetenschap kent.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 369

Re: Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

Ik kan hier objectief gezien natuurlijk niet veel mee, maar toch zal ik even reageren op enkele passages van jou schrift:


Als dat zo was zou er sprake zijn van chaos.


Maar een psychische stoornis is toch een zekere vorm van chaos? Misschien is optimisme wel het beoogde systeem in de mens (want hierin is het immuunsysteem toch op z'n best, voor zover mogelijk)?!


Het is juist zo merkwaardig dat deze chaos in het menselijk handelen ontbreekt.


Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Niet voor niets wordt vaak gezegd dat genialiteit aan krankzinnigheid grenst!


Het is in bovengenoemd geval, waarin optimisme kennelijk het lichaam kan aanzetten zich beter te verweren tegen ziektekiemen, merkwaardiger om aan te nemen dat een brein uit zichzelf in staat is een gunstige invloed op de rest van het lichaam uit te oefenen zonder dat het zelf weet waarom, dan dat een 'ik' zich - door omstandigheden - gesterkt voelt in een positief benaderen van de wereld, wat weer een gunstig effect op het immuunsysteem heeft.


Ik ben het met je eens dat het nauwelijks is voor te stellen dat zo iets kan. Maar dat is bij wel meer dingen zo. Zo is het toch fantastisch dat wanneer iemand zijn adem in houdt hij uiteindelijk door het ademhalingsreflex weer gaat adem halen. Maar of dit in het fundament nou het werk is van een "ik", daar kan ik geen uitspraak over doen.


En natuurlijk, de geest of ziel kan wetenschappelijk niet aangetoond worden.


Dat wordt wel geprobeerd. Zie ook de link naar de noëtic science die ik eerder heb gepost.


Materialistisch ingesteld is zij, materialistisch ingesteld blijft zij. Het is het enige grote manco dat de wetenschap kent.


Of juist het mooie. Hierdoor sluit wetenschap (vooralsnog) religie in God niet uit! Er wordt alleen op een andere manier naar "de waarheid" gekeken. Hierdoor kan een wetenschapper nog steeds een gelovige zijn en een gelovige nog steeds een wetenschapper. Het wordt pas ernstig als de beide "waarheidzoekers" zich met elkaar gaan bemoeien!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 369

Re: Optimisme maakt immuunsysteem mogelijk sterker

Nog iets dat kan helpen je afweersysteem te doen aanscherpen:

Kijken naar zieke mensen
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer