Dataoverdracht in het heelal

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Dataoverdracht in het heelal

Hoe wordt data (bijvoorbeeld foto en/of video's van de Discovery) verstuurd vanaf de bron naar onze ontvanger? Het heelal is luchtledig en geeft dus niet de mogelijkheid om trillingen voort te planten. Iemand een idee hoe dit dan wel gebeurd?

Floris

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Dataoverdracht in het heelal

radiogolven is het antwoord ... Deze hebben geen medium nodig :wink:

Re: Dataoverdracht in het heelal

Zijn radiogolven dan geen trillingen in de lucht? In het heelal is geen lucht, dus valt er ook niets te trillen...?

Floris

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Dataoverdracht in het heelal

Radiogolven hebben geen medium nodig, het zou zich verplaatsen door de ether die overal rondom ons is (dat zei einstein dacht ik)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Dataoverdracht in het heelal

Radiogolven hebben inderdaad geen medium nodig.

En Einstein zei dat er geen ether is.

Overigens zou je ook met licht (aan/uit d.m.v. morse-code) data kunnen versturen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Dataoverdracht in het heelal

Dus de beelden van die astronaut die de Discovery repareerde werden verstuurd dmv radiogolven die zich voortplanten in het luchtledige? Formuleer ik het zo goed???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Dataoverdracht in het heelal

En Einstein zei dat er geen ether is.
Oh ok, ik wist dat einstein er voor iets tussen zat maar was niet meer zeker wat hij erover te vertellen had.

@Floris: Helemaal goed :shock: (btw ze kunnen zich ook in de lucht verplaatsen maar dat had je zeker wel door)

Re: Dataoverdracht in het heelal

HA! Blij dat ik voor mijzelf nu eindelijk dit mysterie heb ontraveld. Alleen nog 1 ding: ik dacht dat geluidsgolven altijd "iets" nodig hebben om zich in voort te planten, maar blijkbaar zit ik daar dus niet goed mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Dataoverdracht in het heelal

Geluidsgolven zijn drukverschillen in de atmosfeer. Deze hebben inderdaad een medium nodig (in vacuum zou je een passerend ruimteschip niet horen, ook niet als het ontploft. Maar George Lucas luistert nooit naar mij...). Echter, de communicatie tussen astronauten en de aarde geschied niet via geluidsgolven, maar via bijvoorbeeld radiogolven. Op aarde worden die radiogolven dan omgezet in geluid.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Dataoverdracht in het heelal

Geluidsgolven zijn drukverschillen in de atmosfeer. Deze hebben inderdaad een medium nodig (in vacuum zou je een passerend ruimteschip niet horen, ook niet als het ontploft. Maar George Lucas luistert nooit naar mij...). Echter, de communicatie tussen astronauten en de aarde geschied niet via geluidsgolven, maar via bijvoorbeeld radiogolven. Op aarde worden die radiogolven dan omgezet in geluid.


Kijk! Nu slaan we spijkers met koppen! Stel nou dat tegen die tijd bemande vluchten naar mars mogelijk zijn, is het dan niet zo dat door de grote afstand die geluidsgolven (drukverschillen) zo vaag worden dat ze hier op aarde niet meer duidelijk zijn en dus niet kunnen worden omgezet in geluid?

Berichten: 270

Re: Dataoverdracht in het heelal

Kijk! Nu slaan we spijkers met koppen! Stel nou dat tegen die tijd bemande vluchten naar mars mogelijk zijn, is het dan niet zo dat door de grote afstand die geluidsgolven (drukverschillen) zo vaag worden dat ze hier op aarde niet meer duidelijk zijn en dus niet kunnen worden omgezet in geluid?


Je stuurt vanuit een ruimteschip elektromagnetische golven. Deze golven hebben geen medium nodig om in voort te bewegen. Ze zijn dus ook niet onderdanig aan druk (behalve afbuigen etc). Wat er gebeurd is dat je een signaal van Mars naar Aarde stuurt en op aarde wordt aan de hand van de gecodeerde informatie in dat signaal het elektrisch omgezet naar trillingen in lucht ( zoals bij een normale radio gebeurd ).

Re: Dataoverdracht in het heelal

Sjust! Ik heb em door. Hoelang is de vertraging eigenlijk vanaf aarde - mars? Is dat al bekend? Lijkt me dat het niet real-time is zoals bijv. telefoneren in nederland...

Berichten: 270

Re: Dataoverdracht in het heelal

Sjust! Ik heb em door. Hoelang is de vertraging eigenlijk vanaf aarde - mars? Is dat al bekend? Lijkt me dat het niet real-time is zoals bijv. telefoneren in nederland...
Je kunt dat best eenvoudig, dan wel niet helemaal nauwkeurig, uitrekenen. Deel de afstand van Aarde <-> Mars in meters door de lichtsnelheid ( 299.792.458 m/s ) en je hebt het antwoord in seconden.

De vertraging die optreedt van Zon naar Aarde is 8 minuten. Wanneer de zon nu zomaar zou verdwijnen om welke reden dan ook dan zullen wij dat pas over 8 minuten merken.

Aarde -> Mars is dacht ik rond de 1 minuut...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Dataoverdracht in het heelal

De tijd die de radiogolven erover doen hangt af van de positie van Mars en de aarde. Heb het even opgezocht en in een ongunstige situatie staat Mars 100 miljoen km van ons af. Dan doet het signaal er zo'n 5 en halve minuut over om tot de aarde te komen. In een gunstige situatie staat Mars 55,7 miljoen km van ons af, dan doet het signaal er ongeveer 3 minuten over.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Dataoverdracht in het heelal

Dat hangt van de afstand aarde-mars af. Aangezien radiogolven met de lichtsnelheid gaan (300.000 km/s) kun je eenvoudig uitrekenen wat voor een vertraging je krijgt. Om je een idee te geven: aarde-maan is ongeveer 0.5 seconde, aarde-zon is ongeveer 6 minuten en aarde-Pluto is zo'n 4 uur. De tijdsvertraging aarde-mars zal tussen de 4 minuten (aarde & mars heel dichtbij) en de 12-14 minuten liggen (als de aarde en mars precies tegenover elkaar staan).

Het getal in bovenstaande post geloof ik niet, omdat de aarde-zon afstand al 6 minuten is.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer