''pixels'' zien

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 306

''pixels'' zien

Het volgende vraagstuk houdt mij bezig:

Wanneer ik goed kijk naar wat dan ook: de lucht, een witte muur, een kast, overal zie ik eigenlijk puntjes. Wat op het eerste gezicht een bepaalde kleur lijkt, blijkt wanneer je je beter concentreert, toch te bestaan ui heel veel verschillende puntjes met andere kleuren. Nu heb ik een beetje rondgevraagd en hoewel sommigen dachten dat ik volslagen krankzinnig geworden was, heb ik ook bijval gevonden, dus ik ben niet de enige die dit ziet.

Kan iemand mij meer vertellen hoe dit verklaard zou kunnen worden?

In eerste instantie vermoedde ik dat het met de breking van het licht te maken zou kunnen hebben, wanneer het door een medium gaat, maar dit blijkt niet het geval. Immers zie je het ook wanneer je je op korte afstand van het object bevindt (en vrijwel even intens). Sterker nog. Ik zie zelfs ''pixels'' wanneer ik mijn oogleden sluit. Als gevolg daarvan zou ik stellen dat het komt door het menselijk oog (vandaar dat het in dit forum staat), bijvoorbeeld door een beperking van het aantal kegeltjes wat zich in de iris bevindt. Dat elk puntje bij wijze van spreke 1 kegeltje zou zijn. maar dit is puur een insinuatie/gedachte gang, gebaseerd op het gevoel.

Heeft er iemand een meer wetenschappelijke verklaring?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: ''pixels'' zien

Ik herken je waarneming niet. Zijn de 'pixels' allemaal even groot, en hoe groot zijn ze (hoekmaat)? Hoeveel zie je er tegelijk en zijn ze gerangschikt in een regelmatig raster? Zijn ze statisch of veranderlijk, en bewegen ze?

Berichten: 12.262

Re: ''pixels'' zien

Er is een programmatje waarmee je een aantal soortgelijke fenomenen kunt simuleren op je beeldscherm:

http://www.floatershell.com/

Wellicht lijkt een van de simulaties op wat je ervaart.

Overigens bedoel ik dit niet als medisch advies, maar het is wel interessant wat de ogen soms zoal uithalen - vaak zijn het zaken die iedereen wel eens ziet en niet direct indicatie van een aandoening.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: ''pixels'' zien

Het aantal staafjes en kegeltjes is eindig. Daarmee zijn jouw pixels verklaarbaar.

Maar normaal gesproken vloeien de beelden van alle staafjes en kegeltjes samen in je hersenen,

zelfs de beelden van je linker en rechter oog.

Berichten: 306

Re: ''pixels'' zien

Ik herken je waarneming niet. Zijn de 'pixels' allemaal even groot, en hoe groot zijn ze (hoekmaat)? Hoeveel zie je er tegelijk en zijn ze gerangschikt in een regelmatig raster? Zijn ze statisch of veranderlijk, en bewegen ze?
verbazend dat er zoveel mensen zijn die ze niet zien het valt (naar wat ik zie) toch niet te ontkennen. ik denk dat je ze het beste ziet wanneer je naar de lucht kijkt, of je ogen dicht houdt. De pixels zijn allemaal even groot ja. over hoekverdraaiing kan ik niet echt iets nuttigs zeggen. ze bewegen niet. en of ze veranderlijk zijn kan ik ook moeilijk zeggen, omdat ze zo ongelofelijk klein zijn, maar het lijkt er wel op.

kijk anders een naar een leeg a4-tje. zie je ze nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: ''pixels'' zien

Het doet ook denken aan 'oogruis' = 'visual snow'. (Jawel, wikipedia.)

Wat overigens bijna iedereen kan zien is het 'Scheerer phenomena', als je overdag in de lucht staart, dit zijn gewoon witte bloedlichaampjes in bloedvaatjes in het netvlies (soms (?) zie je ze zelfs in het ritme van je hart bewegen).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: ''pixels'' zien

Onwetend schreef:verbazend dat er zoveel mensen zijn die ze niet zien het valt (naar wat ik zie) toch niet te ontkennen. ik denk dat je ze het beste ziet wanneer je naar de lucht kijkt, of je ogen dicht houdt. ...

kijk anders een naar een leeg a4-tje. zie je ze nu?
Het zou mij (en anderen misschien ook) wel helpen als je aangeeft of het wel of niet om datgene gaat waar Benm op wees:
Benm schreef:Er is een programmatje waarmee je een aantal soortgelijke fenomenen kunt simuleren op je beeldscherm:

http://www.floatershell.com/
Als je op die site kijkt, zie je foto's van het fenomeen wat jij hier mogelijks beschrijft. Is het dat wat je ziet of gaat het nog om iets anders?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: ''pixels'' zien

Het beste kun je even die software downloaden en installeren - dat geeft een bewegend beeld waarbij je de afwijkingen realtime kunt schakelen en aanpassen qua ernst.

De software is gericht op floaters ('troep' in de vloeistof in je oog), maar kent ook simulaties voor de genoemde witte bloedcellen en dergelijke. Of die in de praktlijk meebewegen met de hartslag durf ik niet te zeggen, maar het fenomeen ziet er wel uit alsof je ogen een aantal 'hot pixels' hebben.
Victory through technology

Berichten: 369

Re: ''pixels'' zien

Wanneer ik goed kijk naar wat dan ook: de lucht, een witte muur, een kast, overal zie ik eigenlijk puntjes. Wat op het eerste gezicht een bepaalde kleur lijkt, blijkt wanneer je je beter concentreert, toch te bestaan ui heel veel verschillende puntjes met andere kleuren.
Dat lijkt mij inderdaad vuiligheid op je oog of datgeen Zieleleek aandraagt. Vooral omdat je dit heel mooi ziet als je naar de lucht kijkt, of een witte muur die veel licht reflecteert. Het lijkt mij echter sterk dat iemand objecten in "pixels" kan zien.

Wat bedoel jij met puntjes met andere kleuren? Als je naar een witte muur kijkt, welke kleuren zie je dan?
Ik zie zelfs ''pixels'' wanneer ik mijn oogleden sluit.
Dat vind ik knap. Als ik mijn ogen sluit zie ik niets of beelden die mijn hersenen projecteren waardoor het lijkt alsof ik ergens naar kijk (wat je een soort van dagdromen kunt noemen)! Die "pixels" die jij ziet als je je ogen sluit zijn vermoedelijk te verklaren omdat jij die zoekt en ze vervolgens ook "denkt", zodat je ze "ziet".
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 2

Re: ''pixels'' zien

Hallo,
 
Ik heb hier ook last van. Bij alles wat ik zie, zie ik kleine zwart/wit puntjes (als het ruis op tv). Het komt tot mij over als het beeld wat iedereen ziet, maar dan met een laagje met ruis er overheen.  OOG -> laag ruis -> Beeld. Overdag merk ik hier bijna niets van, alleen wanneer ik me concentreer en het wil zien. Maar s'nachts wanneer er weinig licht is zie ik het ontzettend duidelijk.
 
Ik weet niet of hier al wat meer over bekend is in de tussentijd, ik vraag me namelijk enorm af wat dit precies is.

Berichten: 12.262

Re: ''pixels'' zien

Het is lastig daar heel veel zinnigs over te zeggen - wat je ziet is en blijft een combinatie van er aan licht op je netvlies valt en wat je hersenen ervan maken.

Het zou kunnen dat het effect wat meer uitgesproken is in een donkere omgeving waarbij je vooral met de kegeltjes ziet, maar als je vermoed dat het abnormaal zou kunnen zijn dan zul je denk ik toch een optometrist moeten contacteren.
Victory through technology

Reageer