Springen naar inhoud

een diamant in de ruimte

• Log in om te kunnen reageren

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 17:09

Amerikaanse astronomen hebben in onze Melkweg een diamant met een diameter van meer dan vierduizend kilometer ontdekt, zo heeft het Harvard-Smithsonian Centrum voor Atsrofysica dinsdag bekendgemaakt.
Sterrenkundigen stootten op vijftig lichtjaar van ons op een witte dwergster. Dit zijn sterren die hun brandstof hebben opgesoupeerd. De buitenste gaslagen zijn afgestoten. De kern, die vooral uit koolstof bestond, stortte in. Door de grote druk ontstond een diamant.

Die heeft zowat de diameter van onze Maan en zou naar aardse maatstaven tien miljard duizend miljard duizend miljard karaat zijn. Een vergelijking met de kampioen op Aarde is redelijk belachelijk, want de "Ster van Afrika", behorend tot de Britse kroonjuwelen, is 530 karaat.
Volgens de Nederlandse omroep NOS hebben de ontdekkers de diamant "Lucy" genoemd, naar het liedje "Lucy in the sky with diamonds" van The Beatles.
De wetenschappers zeggen nog dat ook onze Zon binnen zeven miljard jaar een gigantische diamant zal worden, want vanaf ongeveer vijf miljard jaar wordt ze een witte dwergster.

bron: www.gva.be

Als ze daar even zouden ontginnen, wordt de diamant in 1 ker voor iedereen betaalbaar :shock:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 17:25

Die heeft zowat de diameter van onze Maan en zou naar aardse maatstaven tien miljard duizend miljard duizend miljard karaat zijn. Een vergelijking met de kampioen op Aarde is redelijk belachelijk, want de "Ster van Afrika", behorend tot de Britse kroonjuwelen, is 530 karaat.

;) Een diamant met de diameter van de maan :shock:

Volgens de Nederlandse omroep NOS hebben de ontdekkers de diamant "Lucy" genoemd, naar het liedje "Lucy in the sky with diamonds" van The Beatles.

;)

Als ze daar even zouden ontginnen, wordt de diamant in 1 ker voor iedereen betaalbaar ;)

Wil jij die diamant ontginnen? Als je hem in één keer verkoopt haal je meer winst. Dan moet wel iemand hem slijpen ;)

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 17:37

Is niet echt mijn branch :shock:

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 18:00

Wil jij die diamant ontginnen? Als je hem in één keer verkoopt haal je meer winst. Dan moet wel iemand hem slijpen  :shock:

Moet je wel iemand vinden die een maan-diamant aan zn vinger wil dragen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 18:04

ik dacht dat men diamant ook gebruikt voor een of ander toestel (welk weet ik niet meer). misschien is dat wel een toepasing :shock:

• Gast

Geplaatst op 19 februari 2004 - 18:31

ik dacht voor een boor om naar het binneste v.d aarde te kunnen boren (opzich wel c00l als dat lukt)

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 18:52

oei, denk dat ze er dan snel zulllen zijn

the bug

the bug

• >25 berichten
  • 82 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2004 - 19:25

stel het zou mogelijk zijn om die diamand te "ontginnen", dan heeft diamant op aarde in één slag geen waarde meer (je weet wel : vraag en aanbod)...

waarom zou je er dan nog aan willen beginnen ? :shock:

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 21:14

Ik denk dat tegen de tijd dat we de diamant bereikt hebben, onze maatschappij al niet meer materialistisch meer is of we zelf goedkoper een diamant kunnen maken
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 21:19

We zouden mischien eindelijk die lift van 100 km naar een geostationaire basis kunnen bouwen.

En gebouwen kunnen veel hoger worden. Ruimteschepen veel lichter.

That would be So Cool!!!

Nee, het ontginnen van zulks fijne materie heeft echt wel voordelen.

Het is natuurlijk onzin dat diamant op aarde dan in een keer niets waard is, aangezien de reis naar die planeet toe natuurlijk ook terug moet worden betaald.

Maar op den duur zal men geen diamant meer uit de aarde halen maar van deze planeet. Alles in een vraag aanbod verhouding natuurlijk. Pure Economics

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 23:19

misschien kunnen ze beginnen met het ontginnen van die ster voor gewone diamanten voor sieraden,.... En vervolgens met die winst hun kosten dichten van de vorige reis en met de rest een super grote reis ondernemen om heel het zooite goed te gebruiken voor ik weet niet wat allemaal :shock:

• Gast

Geplaatst op 20 februari 2004 - 07:47

misschien kunnen ze beginnen met het ontginnen van die ster voor gewone diamanten voor sieraden,.... En vervolgens met die winst hun kosten dichten van de vorige reis en met de rest een super grote reis ondernemen om heel het zooite goed te gebruiken voor ik weet niet wat allemaal :shock:

Enig idee wat voor afstand 50 lichtjaar is ?
snelheid van het licht = 300.000 km/sec
in een uur 60 X 300.000 = 18.000.000 km
in één dag 24 X 18.000.000 = 432.000.000 km
in één jaar ( voor het gemak maar even 365 dagen)
365 X 432.000.000 = 153.792.000.000
en dat 50 maal dus 50 X 153.792.000.000 = 7.689.600.000.000 km
reken voor het gemak de hoogst haalbare snelheid nu op 1/3 X lichtsnelheid.
is 1/3 X 300.000 km /sec. = 100.000 km/sec.
7.689.600.000.000 / 100.000 = 7689600 sec
de reis zou om en de nabij 14 a 15 jaar gaan duren.
zeg één jaar om te delven en dan weer 14 tot 15 jaar weer terug.
Inmiddels zijn er op aarde een veelvoud van deze jaren verstreken.
Dus als die bemanning terug zou komen zou er waarschijnlijk niemand van zijn gezin e/o familie meer in leven zijn.
Dus je gaat niet zomaar maar even op en neer.
Daar komt bij dat voor je zo'n ruimtereis zou kunnen ondernemen heb je een gigantisch ruimteschip nodig.

Klinkt allemaal heel leuk maar werkelijkheid is anders.

Groetjes Frans

• Gast

Geplaatst op 20 februari 2004 - 08:34

beste Frans,

je hebt een rekenfoutje gemaakt in een uur zitten namelijk 3600 sec en geen 60.
Aangezien een lichtjaar de afstand is die het licht aflegd in één jaar, doet het licht er 50 jaar over om 50 lichtjaar te overbruggen. Reis je tegen 1/3 van de lichtsnelheid dan doe je er 150 jaar over.

Aangezien diamant reeds op de aarde gemaakt word, is het practische nut van die ruimtediamant enkel voor verzamelaars en juweliers interresant.

Een gat boren door de aarde, de ruimtelift, lichtere ruimteschepen, en hogere gebouwen hebben niets met het gebruik van diamant te maken!
Waarschijnlijk bedoeld men koolstofvezels, die welliswaar (juist zoals diamant) opgebouwd zijn uit koolstofatomen, maar dat is het grafiet in mijn potlood ook

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2004 - 09:43

Waarschijnlijk bedoeld men koolstofvezels, die welliswaar (juist zoals diamant) opgebouwd zijn uit koolstofatomen, maar dat is het grafiet in mijn potlood ook

Maar dat diamant is toch wel sterker dan grafiet. Het lijkt mij dat je met diamant sterkere constructies kan maken dan met grafiet, dus heeft het eventueel wel toepassingen als een supersterke stof nodig is.

Misschien een beetje domme vraag, maar welke kleur heeft diamant, toch gewoon wit, of niet? :shock:

arjesara

arjesara

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2004 - 11:45

Eens kijken wat ik vanuit eigen kennis en studie kan melden:

Diamant kan in feite elke kleur hebben afhankelijk van de kleine verontreinigingen die erin zitten. Ik herinner mij een documantaire van DC waarin een briliant geslepen diamant werd getoond die diepblauw was en nota bene fosforiserend (door kleine hoeveelheden fosfor dus)
De duurste diamanten zijn wit, daarna blauw-wit en daarna blauw. Rood/Geel/Bruin/Zwart e.d. bestaan ook allemaal.

Practische toepassingen van een diamant:
-Coating, voor gereedschap zoals een boor, draaibankbeitel etc, heel hard idd maar praktische beperking is beperkt omdat bijvoorbeeld de boor zo heet wordt dat de koolstofconfiguratie niet meer stabiel is (diamant is zogezegd metastabiel)
-LP-speler, kent iemand die nog!?, de tastnaald
-Zuivere diamant kan ook worden gebruikt als slijpmiddel (slijpt bijna alles uit, is immers een van de hardste natuurlijke materialen, buckyfullerenen zijn waarschijnlijk harder)
-Zuivere diamant kan ook als draaibankbeitel worden gebruikt. Levert zeer nauwkeurig gemaakt materiaal op, bijv. voor geheugenschijven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures