Jodometrie koper

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

Jodometrie koper

Hallo,

voor een klein projectje moet ik messing uit water halen (koper+zink), om te gaan kijken welke technieken we hiervoor gaan gebruiken moeten we natuurlijk eerst weten hoe sterk de concentratie is, want afhankelijk van de concentratie zal de ene methode goedkoper/efficienter/.. zijn als de andere.

Bij jodometrie (voor koper dus; zink zou ik met EDTA doen in basische buffer), stootte ik op een klein probleempje.

De eerste reactie die plaatsvindt is:
\(2Cu^{2+} + 4I^{-} \rightarrow 2CuI + I_{2}\)
Dit zou ik dan doen door KI toe te voegen.

Nu is mijn probleem het volgende, de
\(I_{2}\)
zou ik dan moeten laten reageren met natriumthiosulfaat om dan met zetmeel de detectie van het eindpunt te doen. Nu vroeg ik mij af of
\(I_{2}\)
niet gaat ontsnappen aangezien dit bij kamertemperatuur gemakelijk sublimeert. M.a.w., hoe krijg ik de
\(I_{2}\)
afzonderlijk om zo te gaan titreren met natriumthiosulfaat?

Verder zat ik voor de eindpuntdetectie ook nog met wat twijfels, ik had gelezen dat de omslag van donkerblauw naar kleurloos met zetmeel wat vertraging oploopt, en dat je daardoor zetmeel best enkele milliliters voor het einde toevoegt. Het probleem is dat ik op voorhand geen idee heb hoeveel de concentratie bedraagt en dat ik dus ook niet kan weten wanneer het eindpunt nabij is.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Jodometrie koper

Jood sublimeert wel snel, maar jood in oplossing (vanwege de aanwezigheid van I- is het opgelost als I3-) niet.

Inderdaad weet je de concentratie op voorhand niet precies. De oplossing zou dan kunnen zijn om een eerste ruwe bepaling te doen, en aan de hand van die uitkomst je methode aan te passen voor een nauwkeurige bepaling.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 24

Re: Jodometrie koper

Ja ik zal inderdaad eerst een paar ruwe afschattingen zullen moeten maken, ik zou niet weten hoe ik anders de concentratie zal kunnen bepalen (spectrofotometrie zou ik willen vermijden).

Dus ik zou eigenlijk gewoon de bekomen oplossing na toevoegen van KI kunnen titreren met natriumthiosulfaat zonder meer?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Jodometrie koper

Ik zie niet helemaal in waarom je spectrofotometrie zou willen vermijden (ik neem aan dat je AAS dan ook zult willen vermijden), maar dan is jodometrie wel een voor de hand liggend alternatief.

Er komt inderdaad niet veel meer bij kijken dan jodide toevoegen en het ontstane jood bepalen met een titratie. Voor een geschikte praktische beschrijving zou je eens moeten zoeken op internet. Er zijn genoeg engelstalige resultaten voor "iodometry".
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 24

Re: Jodometrie koper

AAS konden we niet gebruiken als ik me niet vergis.

Ik had uiteraard al wat opzoekingswerk gedaan over jodometrie (ook in het engels), maar vaak doet men daar nog enkele behandelingen zoals bijvoorbeeld acetic acid en ammonia toevoegen, terwijl ik in de reacties van de titratie daar geen enkel nut in zag. En dan begon ik te twijfelen of er geen stof moest toegevoegd worden om iodide te kunnen titreren. Maar de toegevoegde KI zou er blijkbaar voor moeten zorgen dat er bruine neerslag gevormd wordt, die ik dan gewoon hoef te titreren met natriumthiosulfaat zoals je zegt.

Reageer