Springen naar inhoud

Kracht over helling

• Log in om te kunnen reageren

Skipito

Skipito

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2010 - 14:59

Beste,

afbeelding:
http://yfrog.com/i3carrrfpvj

Geplaatste afbeelding

Welke afstand moet ik nemen als ik de hoeveelheid verrichte arbeid moet nemen? Ik moet toch 1,5 m nemen om de arbeid (Nm) te kunnen berekenen?
Dus:
W = F x s
W = 3 x 1,5

Maar ik vraag me af waarom dit zo is (als het goed is). :eusa_whistle:

Bedankt!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2010 - 17:42

Wat is de bijbehorende opgave?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44848 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2010 - 17:44

Als je alleen de arbeid hoeft te rekenen om de zwaartekracht te overwinnen, ja dan neem je die 1,5 m. Aan het eind van de helling is de potentiŽle (zwaarte-) energie namelijk toegenomen volgens m∑g∑Δh, met Δh =+1,5 m.

Als er ook nog wrijving in het spel is moet je die apart berekenen, namelijk de wrijvingskracht maal de weg waarover die wrijvingskracht werkte, en dat is de lengte van de schuine zijde van je driehoek zoals boven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Skipito

Skipito

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2010 - 19:03

Als je alleen de arbeid hoeft te rekenen om de zwaartekracht te overwinnen, ja dan neem je die 1,5 m. Aan het eind van de helling is de potentiŽle (zwaarte-) energie namelijk toegenomen volgens m∑g∑Δh, met Δh =+1,5 m.

Als er ook nog wrijving in het spel is moet je die apart berekenen, namelijk de wrijvingskracht maal de weg waarover die wrijvingskracht werkte, en dat is de lengte van de schuine zijde van je driehoek zoals boven.

Heel erg bedankt!
Ik snap het. :eusa_whistle:

Veranderd door Skipito, 28 maart 2010 - 19:03

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures