Polymeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Polymeren

Bij scheikunde zijn we nu bezig met polymeren. We krijgen bij de toets structuurformules en dan moeten we de naam ervan opschrijven. Als we nu eens kijken naar deze structuurformule:

Code: Selecteer alles

. | | | | | | 

.-C-C-C-C-C-C-

. | | | | | | 

.-C-C-C-C-C-C-

. | | | | | |
Het is polypropeen. Ik heb geleerd dat je de structuurformule van het monomeer moet noteren + een naam geven en er dan poly- bij moet zetten. Dus het monomeer is propeen. Maar het kan toch net zo goed polyetheen zijn? Er zijn nl. 12 C'tjes en 12:2 = 6, dus 6 monomeren. Mijn vraag is dan ook: hoe moet je weten wat het monomeer precies is: hoe weet je dat de bovenstaande structuurformule niet polyetheen / polybuteen is?

edit: de tekening is een beetje mislukt, maar het is dus gewoon een structuurformule van polypropeen

("plaatje" gerepareerd. De puntjes in het begin hebben geen betenis, maar anders kreeg ik de eerste spaties niet op hun plaats. JvdV)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Polymeren

Mijn vraag is dan ook: hoe moet je weten wat het monomeer precies is: hoe weet je dat de bovenstaande structuurformule niet polyetheen / polybuteen is?
Je moet op zoek gaan naar het kleinste deel van het molecuul dat je ziet repeteren. Dat is in het algemeen het monomeer.

Poly-etheen zou gewoon een alkaan zijn en polybuteen heeft 4 C-atomen en dat is niet de kleinste mogelijkheid.

Berichten: 24

Re: Polymeren

Maar het kleinste deel dat repeert is dan toch C-C? Dus dan zou het toch polyetheen zijn? En toch heeft m'n lerares gezegd dat dit polypropeen is.

edit: poly-etheen bestaat dus niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Polymeren

Stel, dat het poly-etheen is. Dan zo je een keten van koolstofatomen krijgen (een alkaan).

Maar 'jouw' stof heeft een dubbele keten!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Polymeren

Het plaatje wat in bericht #1 staat is een niet-bestaand ding.

Polypropeen heeft als structuurformule [-CH2-CH(CH3)-]n. Ik vond deze afbeelding op Wikipedia:

Afbeelding

De bindingshoeken zijn niet juist, maar dat is niet zo belangrijk. De repeterende structuur zou duidelijk moeten zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Polymeren

Het plaatje wat in bericht #1 staat is een niet-bestaand ding.
1. Hoe kun je dat zeker weten?

2. Sellenmeyer werd ermee geconfronteerd en moest er wel een naam aan geven.

Welke naam zou je dan aan deze hypothetische en mogelijk niet gesythetiseerde stof kunnen geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Polymeren

1. Hoe kun je dat zeker weten?
Chemisch fingerspitzengefühl. Of intuïtie. Of hoe je het maar noemen wil.
2. Sellenmeyer werd ermee geconfronteerd en moest er wel een naam aan geven.
Nee hoor, niet hiermee en niet hieraan. Er wordt gesproken over polypropeen. De structuurformule daarvan is niet degene die in het plaatje staat. Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg en begrijpt dat er met het plaatje ergens in de transitie van toets naar forum iets mis is gegaan, of dat in het meest onwaarschijnlijke geval de docente een verkeerde structuur heeft getekend. Het heeft dan ook geen zin om over de getekende structuur verder het hoofd te breken.
Welke naam zou je dan aan deze hypothetische en mogelijk niet gesythetiseerde stof kunnen geven?
Voor dit soort structuren bestaat geen systematische naamgeving.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer