Springen naar inhoud

Rate of flow en verdelingsconstante

• Log in om te kunnen reageren

aiden

aiden

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2010 - 20:32

Hey iedereen,

Jeetje, dit onderwerp is zoo verwarrend, kan iemand even checken of ik dit goed heb beredeneerd:

Als iets een grote Rf waarde heeft, dan loopt de stationaire fase (vliltstiftstip) makkelijker mee met de loopvloeistof; dit betekent voor de verdelingsconstante toch dat ie klein is, omdat de viltstiftstip in de stationaire fase sterk geconcentreerd is en door de loopvloeistof de concentratie veel kleiner wordt, omdat de stof wordt uitgesmeerd. Met als resultaat dat de noemer veel groter dan de teller wordt?

Sorry voor de warrige uitleg. Kan iemand mij volgen en zeggen of ik het goed heb kortom: Grote Rf, kleine Kv?

Alvast bedankt,

Aiden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2010 - 10:32

Hey iedereen,

Jeetje, dit onderwerp is zoo verwarrend, kan iemand even checken of ik dit goed heb beredeneerd:

Als iets een grote Rf waarde heeft, dan loopt de stationaire fase (vliltstiftstip) makkelijker mee met de loopvloeistof;

De stationaire fase staat stil (zoals de naam al zegt). In jouw geval (ik neem aan dat het over papierchromatografie gaat) is de stationaire fase het papier.

dit betekent voor de verdelingsconstante toch dat ie klein is, omdat de viltstiftstip in de stationaire fase sterk geconcentreerd is en door de loopvloeistof de concentratie veel kleiner wordt, omdat de stof wordt uitgesmeerd. Met als resultaat dat de noemer veel groter dan de teller wordt?

De verdelingsconstante is een stofeigenschap die bepaald wordt door de stof, het materiaal dat de stationaire fase vormt en het solvent dat de mobiele fase vormt. Het is geen waarde die veroorzaakt wordt door je chromatografische proces. De waarde geeft aan hoe de stof zich over beide fasen verdeeld zal zijn wanneer er sprake is van thermodynamisch evenwicht.

Die waarde bepaalt hoe graag een stof zal willen meelopen met de mobiele fase, en daarmee de Rf. Voor de goede orde: Rf betekent niet "rate of flow", maar "ratio to the front".

Sorry voor de warrige uitleg. Kan iemand mij volgen en zeggen of ik het goed heb kortom: Grote Rf, kleine Kv?

Ondanks de warrige uitleg :eusa_whistle: klopt dat als een bus.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures