Witte lijkwagen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 369

Witte lijkwagen

Besten,

Vanochtend zag ik een witte lijkwagen en direct vroeg ik mij af wat daar de symboliek achter is. Het: "waarom een witte kleur?" en "waarom zou men een witte lijkwagen bestellen?" kon bij mij niet uitblijven.

Bij mijn weten is het nog altijd de zwarte kleur die rouw symboliseert. Waarom dan wit?

Wie verlost mij uit mijn onwetendheid?

Met vriendelijke groet,

bartelomeus
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 866

Re: Witte lijkwagen

bartelomeus schreef:Besten,

Vanochtend zag ik een witte lijkwagen en direct vroeg ik mij af wat daar de symboliek achter is. Het: "waarom een witte kleur?" en "waarom zou men een witte lijkwagen bestellen?" kon bij mij niet uitblijven.

Bij mijn weten is het nog altijd de zwarte kleur die rouw symboliseert. Waarom dan wit?

Wie verlost mij uit mijn onwetendheid?

Met vriendelijke groet,

bartelomeus
Ik heb op google WIT ROUW ingetikt en krijg als eerste zin dat in India wit de rouwkleur is in tegenstelling met West Europa waar het meestal zwart is. Je kunt zeker op die en dergelijke sites nog veel info krijgen in verband met je vraag.

Bij de rouwplechtigheid van Boudewijn1 van België was het ook reeds wit.

Suuk6

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Witte lijkwagen

Er zijn mensen die bewust voor wit kiezen. B.v. de oude koningin Wilhelmina is in het wit begraven.

De achtergrond hiervan is dat de dood niet het definitief einde is, maar de overgang naar een nieuw leven. Dus minder treurig dan je op het eerste gezicht zou denken.

Berichten: 369

Re: Witte lijkwagen

Bedankt voor de antwoorden. Deze zijn erg verhelderend en al bijzonder snel gegeven.

Ik was niet op de hoogte dat Wilhelmina in het wit was begraven. "Witte" begrafenissen waren totaal nieuw voor mij. De reden die jij (Klazon) opdraagt is mij wel helder en klinkt behoorlijk logisch. Bedankt!

Anderzijds zou ik dan toch veel vaker (sowieso bij kerkelijke begrafenissen) een witte lijkwagen verwachten te zien. Aangezien ik redelijk dichtbij een begraafplaats evenals een crematorium woon zie ik in de regel altijd 100% zwarte lijkwagens. Vandaag kwam er voor het eerst dus een uitzondering op die regel.

@ Stephaan: ik ben daar nu naar aan het kijken. De begrafenis waar ik echter getuige van was, was echter geenszins een niet-westerse begrafenis.

De mensen die ik langs zag lopen waren trouwens wel in het zwart gekleed. Voor zover ik kon zien was enkel de lijkwagen wit.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Witte lijkwagen

Witte doodskisten zijn ook geen uitzondering hoor...
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Berichten: 12.262

Re: Witte lijkwagen

Het zal een kwestie van smaak zijn. Voor zover ik weet komen bijv in australie witte lijkwagens redelijk veel voor.
Victory through technology

Berichten: 369

Re: Witte lijkwagen

Het zal een kwestie van smaak zijn. Voor zover ik weet komen bijv in australie witte lijkwagens redelijk veel voor.
Hebben wij de symboliek aan de kant gezet voor een kwestie van smaak? Nee, dan lijkt het mij eerder de reden van Klazon.
Witte doodskisten zijn ook geen uitzondering hoor...
Nee, maar dat zijn eikenhouten doodskisten ook niet, evenals grijze, roomkleurige, hout-kleurige, hout-met-zwarte stukken, etc. Neen, ik had nog nooit eerder een witte lijkwagen gezien. En van een kist kan ik mij die kleuren nog voorstellen, dat is immers al op de begrafenis zelve, maar met een lijkwagen laat je toch zien: "zeg, een beetje respect. Iemand is kort geleden heen gegaan".
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Witte lijkwagen

Hebben wij de symboliek aan de kant gezet voor een kwestie van smaak? Nee, dan lijkt het mij eerder de reden van Klazon.
Je vindt veel op het net in functie van rouwkleuren (en de symboliek van kleuren in diverse culturen in het algemeen), wat gerelateerd is aan cultuur en/of religie. Zo is het in Indië WIT, China diverse kleuren maar normaal geen zwart, Koningin Fabiola was in het WIT gekleed bij de begrafenis van Koning Boudewijn. Ik heb een bepaalde periode in Indonesië gewoond en heb daar van alles gezien BEHALVE zwart, enz....

En het is op zich niet zo onlogisch omdat in meerdere culturen en religies dood ook iets anders betekent dan het einde, maar een overgang.
Eric

Berichten: 12.262

Re: Witte lijkwagen

maar met een lijkwagen laat je toch zien: "zeg, een beetje respect. Iemand is kort geleden heen gegaan".


Maar doe je dat niet met een witte lijkwagen dan? Zoiets is aan zijn vorm bijzonder herkenbaar...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Witte lijkwagen

'Waarom een witte kleur?'

Je zou ook hier kunnen zeggen dat zwart en wit geen kleuren zijn, in de zin van: 'Laten we de dood geen kleur geven.'

Voor mij (cultureel bepaald?) staat wit meer voor vreugde, reinheid, onschuld; dat kan heel goed passen bij wat iemand verwacht/hoopt omtrent diens zijnstoestand na de dood, ofschoon een begrafenis niet alleen in het teken staat van de overledene, maar ook van de droefheid van het afscheid (zwart).

wat m.i. ook een rol speelt is dat een begrafenisonderneming zo'n peperdure auto pas aanschaft/wit laat spuiten/vervangt, als zeker is dat dat financiëel uit kan, ofwel het aanbod loopt achter bij de vraag. Wellicht kan een witte auto worden gehuurd voor een meerprijs (waarvoor elders in de wereld een leven zou kunnen worden gered... maar ja, de dood is voor iedereen iets eenmaligs en 'elders in de wereld' abstract en ver weg).

Berichten: 12.262

Re: Witte lijkwagen

Het zou maar zo kunnen dat witte wagens inderdaad duurder zijn en daardoor zwarte ingezet worden terwijl dat niet per se de wens is. Of dat gewoon 'standaard' een zwarte wagen bij een uitvaartpakket wordt geleverd zonder er echt over na te denken.

Overigens denk ik dat mensen van specifieke religies sowieso zullen kiezen voor een witte uitvaartsstoet. In het hinduisme is wit bijvoorbeeld de standaard (in ieder geval qua kleding van de gasten). In islam zie je ook vaak wit geklede stoeten, met een groene aankleding van hetgeen het lichaam bevat. Ik vermoed dat ook hier specifieke uitvaartverzorgers hierop zullen inspelen.

Blijft natuurlijk de vraag wat te doen als een atheist sterft, of iemand zonder religie of levensvisie die een bepaalde kleur aan de dood koppelt. Ik vermoed dat deze voornamelijk in standaard-nederlands-christelijk-zwart worden uitgevoerd als er geen expliciete wens voor iets anders was.
Victory through technology

Berichten: 306

Re: Witte lijkwagen

Zal ik je wat inside informatie geven.

dat betekent dat degene niet echt dood is maar zn dood in scene is gezet.

a la machiavelli.

btw/off topic: lees de boeken van machiavelli eens. dan zal je nog veel meer begrijpen.

Reageer