Springen naar inhoud

Statica

• Log in om te kunnen reageren

bobmarley

bobmarley

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 14:01

ik moet een oefening oplossen die ik niet goed snap: zie foto(vrijlichaamsdiagram)

http://www.megaupload.com/?d=6MGH00M0

in B en C waren oorspronkelijk scharnieren(ik heb deze vervangen door Bx/By en Cx/Cy) in D zit ook een scharnier (inwendig in de constructie dus), dit geeft dus 4 onbekende reactiekrachten en 3vgl?

I = 30mm
II= 60mm
III = 100mm
IV = 40mm
V = 60mm

ik begrijp het abslouut niet hoe ik tot een oplossing kan komen

dankuwel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2010 - 14:58

bobmarley.gif
Ik heb het plaatje even opgehaald en rechtstreeks hier geplaatst.

Ook jij kunt dit soort plaatjes probleemloos bijvoegen bij je bericht, spaart iedereen een hoop ellende mij die mega-uploadsite.
Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen
Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.

In Paint kun je trouwens ook gewoon letters en cijfers typen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

bobmarley

bobmarley

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 20:07

het vrijlichaamsdiagram van een oefening die ik niet opgelost kan krijgen:

Geplaatste afbeelding

in B en C waren oorspronkelijk scharnieren(ik heb deze vervangen door Bx/By en Cx/Cy) in D zit ook een scharnier (inwendig in de constructie dus), dit geeft dus 4 onbekende reactiekrachten en 3vgl?

I = 30mm
II= 60mm
III = 100mm
IV = 40mm
V = 60mm

som horizontale krachten : Bx + Cx = 0
som verticale krachten : Cy + By - 250 =0
ergens een moment vergelijking
probleem is dat ik nergens een verband kan vinden tussen Cx/Cy in funtie van C , hetzelfde geld voor Bx/By in funtie van B

dus hoe kan ik dit oplossen?

dankuwel

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2010 - 20:29

Stel de momentvergelijking op.
Quitters never win and winners never quit.

bobmarley

bobmarley

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2010 - 09:49

ik bekom deze set van vergelijkingen:

som Fxi : Bx + Cx = 0
som Fyi = -250 + By + Cy
som Mb : +(250.0,06) + (Cy.0,04) - (Cx.0,06) = 0

=>Cx moet naar rechts liggen anders is er geen momentevenwicht
rondom b mogelijk (aangezien Cy wel verticaal naar boven ligt)

som Mc : +(250.0,1) - (Bx.0,03) -(Cy.0,04) = 0

=> Bx ligt naar links omdat anders som Fxi niet klopt
Bx = Cx
dus 25 - 0,03Cx - 0,04Cy = 0 => 25 - 0,03Cx = 0,04Cy => 625 - 0,75Cx = Cy

in vergelijking 3 (Mb)invullen geeft : 15 + (625- 0,75Cx).0,04 - 0,06Cx = 0
15 + 25 - 0,03Cx - 0,06Cx = 0
40 = 0,09Cx => Cx = 444 N

met de waarden van Cx kan rest worden gevonden, klopt dit?

dankuwel

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 maart 2010 - 10:06

De vgl. van de som van momenten om C klopt niet.

bobmarley

bobmarley

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2010 - 15:46

som Fxi = 0 : Bx + Cx = 0
som Fyi =0 : -250 + By + Cy
som Mb = 0 : +(250.0,06) + (Cy.0,04) - (Cx.0,03) = 0 => 15 + 0,04Cy - 0,03Cx = 0
som Mc = 0 : +(250.0,1) - (Bx.0,03) -(By.0,04) = 0 => 25 - 0,03Bx - 0,04By = 0

zijn dit de goede vgln?

dankuwel

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 april 2010 - 18:02

Door je slechte tekening moest ik die eerst ontleden om tot een filosofie van de constructie te komen! :eusa_whistle:

Doordat er een scharnier in D zit,kan de constructie verdraaien nmm.;ik maakte een schets ervan want door de verdraaiing wordt de hoek in D <90 graden en verdraait de vert. in B en verplaatst de vert. kracht met punt A.

Die beweging zet zich door totdat er evenwicht in de krachten is en er geen hor. krachten meer optreden.

Informeer maar eens bij de prof.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 april 2010 - 18:36

Door je slechte tekening moest ik die eerst ontleden om tot een filosofie van de constructie te komen! :eusa_whistle:

Doordat er een scharnier in D zit,kan de constructie verdraaien nmm.;ik maakte een schets ervan want door de verdraaiing wordt de hoek in D <90 graden en verdraait de vert. in B en verplaatst de vert. kracht met punt A.

Die beweging zet zich door totdat er evenwicht in de krachten is en er geen hor. krachten meer optreden.

Informeer maar eens bij de prof.

Bij nader inzien moet ik bovenstaande conclusie herstellen ,de constructie kan niet verdraaien door de 2 vaste hoeken in de constructie;ik den verder en hoop er verder mee te komen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 april 2010 - 19:24

Ik ging dieper op de constructie zelf in en zie dat het in principe een ongelijk driescharnierspant betreft met als basis de ophangpunten B en C en een "scharnierende top" in C waarop in de evenwijdige richting van de kracht van 250 N er een staafdruk in tegengestelde richting van 14/6 *250 N = 583.33 N wordt uitgeoefend.

Bij het opstellen van een momentenstelling vanuit C blijven er 2 onbekenden over en dat zijn Bv en Vc,die nmm.niet gelijk zijn,wel zijn Bh en Ch gelijkmaar wat is de waarde ervan?

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 april 2010 - 20:00

Bij het opstellen van een momentenstelling vanuit C blijven er 2 onbekenden over en dat zijn Bv en Vc,die nmm.niet gelijk zijn,wel zijn Bh en Ch gelijkmaar wat is de waarde ervan?

Het probleem is dat de hele tekening niet klopt, zoals je al eerder zei. Punt O is waarschijnlijk opgelegd, maar dat is niet in de (zeer onduidelijke) schets aangegeven.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 april 2010 - 10:24

@Dirkwb:

Je bedoeld wrs. het door topichouder aangegeven scharnierpunt D;dan ontstaat er een constructie op 3 steunpunten en ook op verschillende hoogtes.

Als ik doorga over een potentieel 3scharnierspant BCD ,kan ik mogelijk de kracht van 250 N in A vervangen door een kracht van 6/14 * 250 = 107 N op punt D, maar dan 180 graden gedraaid,waardoor er reactie krachten ontstaan op de punten B en C gericht in de "vectoren" BD en CD.

Het begeleidende prentje komt eraan!

Bijgevoegde miniaturen

• WSF_3_sch.jpg

bobmarley

bobmarley

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2010 - 11:58

excuseer, maar ik denk dat mijn 'slechte tekening toch duidelijk genoeg is, als je de uitleg erbij leest...
in punt B en C waren er 2 scharnierverbindingen( deze geven telkens 2 onbekende reactiekrachten )
verder zit er in punt D(sommigen zien er terecht een O in) een inwendig scharnier, doordat dit inwendig is moet ge daar toch geen rekening mee houden en verder is

dus niks opgelegd in D(zoals trouwens al gezegd in het begin van de post)
dit scharnier is noodzakelijk in de constructie om ge anders daar spanninge in krijgt.

voor de goede verstandhouding zal ik even de oplossingen geven die er uit zouden moeten voortvloeien:
Fb(kracht in punt B) is een resultante dus = 500.8N
Fcd = 324N

ik kom niet tot een oplossing!

dankuwel

Veranderd door bobmarley, 05 april 2010 - 12:00

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures