Springen naar inhoud

Rendement/vermogen compressor

• Log in om te kunnen reageren

Voldr

Voldr

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 14:29

Voor mijn stage ben ik momenteel de laatste hand aan het leggen aan mijn berekeningen. Ontwerp e.d. is al af.
Momenteel is me gevraagd als ik het rendement van een compressor kan bepalen en dit vergelijken met de andere compressor die er nu staat.

Mijn stage-opdracht zelf bestaat er uit om een persluchtcilinder opnieuw te ontwerpen dat deze kan werken op een lagere druk. Grotere boring e.d. was niet mogelijk wegens plaatsgebrek, dus heb ik er een cascade-opstelling van gemaakt. Dit ontwerp is reeds af.

Nu kan er in de plaats een compressor komen die tot 15 bar lucht comprimeert, momenteel staat er nog een hoge-druk ( tweetrapscompressor ) die 35 Bar kan leveren. Deze hoeft echter maar 23 Bar te leveren.
Nu wil men mij van beide compressoren de rendementen laten bepalen zodat ik ook kan aantonen dat dit rendement bij een lage-druk-compressor beter zal zijn. Met enkel te redeneren op gezond verstand is dit reeds een uitgemaakte zaak. Maar er moet zwart op wit kunnen aangetoond worden dat dit wel zo is.

Gegevens:

HOGEDRUKCOMPRESSOR:

Elektromotor: 11kW

Compressor: p = 28 bar bij een Q (vrije aangezogen lucht) = 942 l/min
--> omzetten in SI-eenheden
P(vermogen) = p(druk) x Q(debiet in gecomprimeerde lucht)

= (2,8 x 10^6 Pa) x 0,0157 m/sec

= (2,8 x 10^6 Pa) x ((0,0157m/sec)/27) ( omzetten van vrije aangezogen lucht naar samengeperste lucht )
= (2,8 x 10^6 Pa) x (5,82 x 10^-4 m/sec)
= 1,628 kW

n(rendement) = 1,628kW / 11kW = 0,148 = 14,8 %???

LAGEDRUKCOMPRESSOR:

Elektromotor: 11kW

Compressor: p = 12 bar bij een Q (vrije aangezogen lucht) = 1640 l/min
--> omzetten in SI-eenheden
= (12 x 10^5 Pa) x ((0,02733 m/sec)/11) ( omzetten van vrije aangezogen lucht naar samengeperste lucht )
= 2,981 kW

n(rendement) = 2,981kW / 11kW = 0,271 = 27,1 %???

Deze rendementsuitkomsten zijn volgens mij niet correct, dit is toch wel zr laag. Er is waarschijnlijk nog een factor die in de redenering van p x Q moet bijgevoegd worden...
Maar ik vind hier niet direct een antwoord op.
Zou iemand hier een antwoord weten op te formuleren?

Met vriendelijke groet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 31 maart 2010 - 18:48

De formule druk = druk maal volumedebiet geldt strikt genomen alleen voor niet-samendrukbare media.

Als je lucht van 1 naar 15 bar comprimeert is het niet zo simpel. Je kunt een ruwe schatting maken door voor Q het gemiddelde te nemen voor inlaat- en uitlaatdebiet van de compressor. Er zijn echter veel betere methodes om compressorvermogen te berekenen, maar dat ga ik nu allemaal niet uitleggen want dat lijkt me zinloos.

Nu wil men mij van beide compressoren de rendementen laten bepalen zodat ik ook kan aantonen dat dit rendement bij een lage-druk-compressor beter zal zijn. Met enkel te redeneren op gezond verstand is dit reeds een uitgemaakte zaak.

O ja? Het verbruikte vermogen van de lage-druk-compressor zal lager zijn maar het rendement van een zuigercompressor is een eigenschap van de compressor en heeft vrijwel niets uit te staan met het debiet of de drukverhouding. Bij een centrifugaalcompressor is het rendement sterk afhankelijk van het verschil tussen werkelijk debiet en ontwerpcapaciteit: de ontwerpcapaciteit heeft het beste rendement, hoe meer de werkelijke caopaciteit daarvan afwijkt des te lager het rendement.

Bovendien: om het rendement te berekenen moet je het werkelijk verbruikte vermogen van de compressor kennen, niet het naamplaat-vermogen van de elektromotor.
Hydrogen economy is a Hype.

Voldr

Voldr

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2010 - 07:46

Blijkbaar is dit niet zo'n evidente zaak om rendementen en dergelijke te bepalen dan?
Maar ik heb reeds contact opgenomen met een sales engineer van een bouwer van compressoren.

Die antwoordde:
Rendementsberekeningen worden op compressoren niet uitgevoerd.
De prestaties van alle onze compressoren worden gecontroleerd in onze testcellen volgens de ISO1217,Editie96, annexC bij een bepaalde drukken.
De prestaties worden uitgedrukt in Joule/liter (of Watt/ liter/sec). Hoe lager dit cijfer, hoe lager het energetisch verbruik.
Ik stuur u alvast de ISO1217 toe en de prestaties van een bepaald type compressor.

Ik zal nu proberen inzicht te krijgen in de manier waarop de metingen gebeuren bij deze norm. Hoogstwaarschijnlijk zal dit wel een antwoord geven op mijn vragen. Waarschijnlijk is dit dan ook een aanvullig op n van de manieren waarvan jij vertelde dat er meerdere mogelijkheden waren om vermogens te bepalen.

gegroet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures