Klokkijken

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 47

Klokkijken

Hallo allemaal,

Ik heb laatst het volgende geprobeerd: 2 klokken zo aan de muur gehangen dat bij de één de cijfers van de klok ondersteboven hingen (12 onder, 6 boven) en de wijzers ondersteboven (Bij 6 uur stond de grote wijzer "gewoon" op de 12 en de kleine "gewoon" op de 6). Bij de andere klok Alleen de cijfers ondersteboven. De wijzers stonden alsof de cijfers rechtopstonden (dus om 6 uur stond de grote wijzer op de 6 en de kleine op de 12). Ik wilde weten van welke cue (soort hint) we het meest gebruiken bij klokkijken. De positie van de wijzers op zich of ten opzichte van de cijfers. Dat omdat er ook klokken zijn waar de cijfers ontbreken. Zelf vond ik het moeilijker als alleen de cijferplaat was omgedraaid, en de wijzers "goed" stonden, omdat de cijfers toch voor verwarring zorgden. Wat ik me afvraag, ik ben een veel te kleine steekproef, daarom is er wel eens een dergelijk onderzoek gedaan? (niet persé met klokken)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Klokkijken

Ik denk de positie van de wijzers. Vandaar dat veel horloges niet eens cijfers hebben:

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 47

Re: Klokkijken

Daaruit zou je concluderen dat je de cijferplaat ook bijv. ondersteboven kunt hangen, maar dan zetten de cijfers je op het verkeerde spoor. Bij mij tenminste toch. Je conclusie klinkt voor mij wel logisch, maar wonderlijk dat ik (misschien meer) door omgekeerde cijfers het dan toch moeilijker hebben om te klokkijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Klokkijken

Het voorbeeld van klokken zonder cijfers toont alleen aan dat we genoeg hebben aan de positie van de wijzers ten opzichte van elkaar om het uur te kunnen lezen, niet dat de positie ten opzichte van de cijfers als ze er wél zijn irrelevant is.

Ik ken geen onderzoek dat hiernaar gedaan is, maar het effect dat je (drc.) ondervindt is vergelijkbaar met o.a. het Stroopeffect en andere interferentie-effecten.

Berichten: 12.262

Re: Klokkijken

Op zich wel een interessantie kwestie.

Ik denk dat het aanbrengen van een verkeerde wijzerplaat ervoor zorgt dat je je gaat afvragen of de klok wel rechtop hangt. Je zou het eens uit kunnen zoeken door te proberen wat gemakkelijker af te lezen is:

- een klok die compleet ondersteboven hangt, maar verder normaal is

- een klok waarvan de wijzers rechtop staan, maar de cijfers ondersteboven hangen

Ik heb het idee dat de tweede klok nog gemakkelijker af te lezen is, maar moeilijker dan een normale klok die recht op hangt omdat het je even in verwarring brengt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Klokkijken

Dan heb je ook nog dit:

Afbeelding

Ik heb de neiging om die klok te lezen als "twintig over vier", i.p.v. "twintig voor vier". Dus voor de kleine wijzer speelt het cijfer dat erbij staat wel mee, voor de grote niet. Hoe zit dat bij jullie?

Berichten: 12.262

Re: Klokkijken

Wat grappig, ik las ook 20 over 4 nog voor ik de tekst van je post las...

Wellicht komt het omdat het getal bij de kleine wijzer daadwerkelijk het uur weergeeft, terwijl je voor de grote wijzer nog met 5 moet vermenigvuldigen. Het zou kunnen dat domweg de positie omrekenen naar minuten gemakkelijker gaat dan naar het getal kijken.
Victory through technology

Reageer