[scheikunde] Redox met vast kaliumchloraat en sacharose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Redox met vast kaliumchloraat en sacharose

Hallo,

Ik heb woensdag een scheikunde examen en heb oefenvragen, maar bij deze kom ik er niet uit.

Kan iemand mij zsm. helpen?

De opgave:

Wanneer men vast kaliumchloraat poeder mengt met poedersuiker (sacharose) ontstaat een explosief mengsel, zeker wanneer dat precies in de juiste masseverhouding gebeurt. Dit mengsel wordt gebruikt in vuurwerk. Bij het afaan van die vuurwerk reageert het vaste kaliumchloraat tot vast kaliumchloride en het vaste sacharose wordt omgezet in koolstofdioxide en water beide in gasvorm. Door de grote elektronenstroom tijdens deze redoxreactie komt veel warmte vrij. Hierdoor zetten de gassen die ontstaan sterk uit. Dit zorg voor het openbarsten van het vuurwerkstuk en de harde knal.

--> A. Geeft de reactie vergelijking van dit explosieve mengsel.


Mijn antwoord:

8 KClO3 + C12H22O11 ---> 8 KCl + 12 CO2 + 11 H2O

Hij is kloppend volgens mij dus ik zou niet weten hoe hij anders moet. Kan iemand zeggen of dit goed is?

--> B. Hoeveel mol elektronen wordt er verplaatst wanneer er 10 gram kaliumchloraat reageert in zo'n explosief mengsel?

Ik weet wel hoe ik moet uitrekenen hoeveel mol elektronen er wordt verplaatst bij 10 gram KClO3, maar ik kom er niet uit hoeveel e- er wordt verplaatst in deze reactie...

Kan iemand me helpen bij die laatste vraag? Hoe weet ik hoeveel e- er in deze reactie worden verplaatst?

En ik dacht dat een redox niet met vaste stoffen kon? Bovenaan Binas tabel 48 staat ook dat 'alle ionen zijn gehydrateerd'. Hoe zit dat?

Alvast hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Redox met vast kaliumchloraat en sacharose

lucht schreef:--> A. Geeft de reactie vergelijking van dit explosieve mengsel.[/i]

Mijn antwoord:

8 KClO3 + C12H22O11 ---> 8 KCl + 12 CO2 + 11 H2O

Hij is kloppend volgens mij dus ik zou niet weten hoe hij anders moet. Kan iemand zeggen of dit goed is?
Eens zien: Aan de linkerkant van de pijl:

8 K

8 Cl

8 * 3 + 11 = 35 O

12 C

22 H

Aan de rechterkant:

8 K

8 Cl

12 C

12 * 2 + 11 = 35 O

11*2 = 22 H

Klopt als een bus :eusa_whistle:
--> B. Hoeveel mol elektronen wordt er verplaatst wanneer er 10 gram kaliumchloraat reageert in zo'n explosief mengsel?

Ik weet wel hoe ik moet uitrekenen hoeveel mol elektronen er wordt verplaatst bij 10 gram KClO3, maar ik kom er niet uit hoeveel e- er wordt verplaatst in deze reactie...
Wat is het verschil?
Kan iemand me helpen bij die laatste vraag? Hoe weet ik hoeveel e- er in deze reactie worden verplaatst?

En ik dacht dat een redox niet met vaste stoffen kon? Bovenaan Binas tabel 48 staat ook dat 'alle ionen zijn gehydrateerd'. Hoe zit dat?
Precies zoals het er staat: Alle ionen zijn gehydrateerd. De rest is aanwezig als vaste stof, vloeistof of gas. In die tabel staan dus genoeg vaste stoffen. Dat is geen enkele belemmering voor een redoxreactie
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Redox met vast kaliumchloraat en sacharose

Oja in de tabel staan gewoon vaste stoffen :S

De lading voor en na de pijl is gelijk want dit is de totaalreactie.

De totaalreactie: 8 KClO3 + C12H22O11 ---> 8 KCl + 12 CO2 + 11 H2O

Volgens Binas: Voor elke mol Cl- uit ClO3 worden 6e- geproduceerd.

Ik heb 8 mol KCl dus 8x6e- = 48 e-

Er worden dus 48 e- verplaatst?

Ik denk dat dit het moet zijn! Toch?

Berichten: 10

Re: Redox met vast kaliumchloraat en sacharose

Ik heb hiermee doorgerekend voor de rest van de vraag:

1 mol KClO3 = 122,6 g

????? = 10 g

Dus 10 g KClO3 = 8,16.10^-2 mol

Als er 1 mol KClO3 reageert worden er 1x6 = 6e- geproduceerd.

Dus als er 8,16.10^-2 mol KClO3 reageert worden er 8,16.10^-2 x 6 = 48,9.10^-2 mol e- geproduceerd.

De vraag was: Hoeveel mol elektronen wordt er verplaatst wanneer er 10g kaliumchloraat reageert in zo'n explosief mengsel.

Antwoord is dus: 48,9.10^-2 mol elektronen.

Dan was het dus niet nodig eigenlijk dat ik wist hoeveel e- er in totaal in de reactie werden geproduceerd. Ik moest alleen per mol weten.

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Redox met vast kaliumchloraat en sacharose

Ja, helemaal goed!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Redox met vast kaliumchloraat en sacharose

:eusa_whistle: ](*,)

Heel erg bedankt Marko!!!

Echt handig dit forum! Fijn dat mensen zo snel reageren en zo goed helpen!

Reageer