Springen naar inhoud

Arbeid en energie

• Log in om te kunnen reageren

bartie55

bartie55

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 18:18

Volgende opgave lukt me niet:

Een zwemmer duikt van een 4 m hoge duikplank. Door zijn afzet beweegt hij eerst omhoog met een beginsnelheid v0.
a) Bereken deze beginsnelheid als de man met een snelheid van (116)1/2 m/s in het water terechtkomt.
b) Stel dat het water 4 m diep is. Bereken dan de snelheid waarmee de man de bodem bereikt als de wrijvingskracht, die de man van het water ondervindt, recht evenredig is met zijn snelheid (k=10kg/s). De massa van de man bedraagt 50 kg en zijn dichtheid 1000 kg/m³. Rond de snelheid waarmee de man in het water komt af op v= -12m/s. (Antwoord: 4 m/s)

Ik heb reeds a gevonden (6 m/s) met behoud van energie. De tweede opgave is er één met een niet conservatief systeem en ik weet niet goed hoe eraan te beginnen.

Iemand die me op weg kan helpen?
Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2010 - 18:27

de wrijvingskracht, die de man van het water ondervindt, recht evenredig is met zijn snelheid (k=10kg/s)

Kun je eens even uitleggen wat die k voorstelt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

bartie55

bartie55

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 18:37

Vraag ik mij ook af, er staat niet meer uitleg bij. Ik dacht een evenredigheidsconstante misschien? Zodat Fw= k*v

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2010 - 21:13

een evenredigheidsconstante misschien? Zodat Fw= k*v

Ach ja, natuurlijk. :eusa_whistle: . Hm, nooit gezien zo......

Nu zit ik even met een wiskundeprobleempje. De kracht is afhankelijk van de snelheid op enig tijdstip, maar die snelheid is weer afhankelijk van de integraal van kracht x weg tot dat tijdstip. Betekent dat dat het alleen numeriek is op te lossen?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 21:25

Ik twijfel eraan of het nodig is

De oplossing heb ik niet exact in mijn hoofd, maar enkele opvallendheden:
De dichtheid van de man, vergelijk die eens met de dichtheid van het water
Wat betekent dit voor de zwaartekracht op de man?

Dus je weet een beginsnelheid, je weet hoe hard je vertraagt door de wrijving, dus kan je de snelheid op de bodem toch uitrekenen

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2010 - 21:50

Nu zit ik even met een wiskundeprobleempje. De kracht is afhankelijk van de snelheid op enig tijdstip, maar die snelheid is weer afhankelijk van de integraal van kracht x weg tot dat tijdstip. Betekent dat dat het alleen numeriek is op te lossen?

Als je moeilijk doet kom je er wel, maar er mist een gegeven, want dit lijkt me te moeilijk:

Ik ga ervanuit dat die -12 betekent dat naar boven positief is.

LaTeX

met LaTeX en x(0)=0.

Veranderd door dirkwb, 29 maart 2010 - 21:50

Quitters never win and winners never quit.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2010 - 22:47

Als je moeilijk doet kom je er wel, maar er mist een gegeven, want dit lijkt me te moeilijk:

Gezien het niveau (met alle respect overigens) van de overige onderwerpen die Bartie55 onlangs plaatste lijkt me deze wiskunde inderdaad niet de bedoeling kunnen zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures