Springen naar inhoud

Controle titratie verslag

• Log in om te kunnen reageren

MrMackey

MrMackey

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2010 - 21:26

Hallo iedereen,

Vandaag heb ik mijn PO Scheikunde uitgevoerd. Het betreft een zuur-base titratie met als titrant droge en zoette (witte) wijn. Mijn verslag is bijna af maar ik heb nog een paar vraagjes.

- Welke van de twee reactie vergelijkingen moet ik gebruiken ?

- Ik moet aan kunnen geven waarom ik met de bepaalde concentratie NaOH heb gewerkt en waarom ik een bepaalde indicator heb gebruikt. (Bij de voorbereiding was dit een 'leap of faith' dat ik voor lief heb genomen, achteraf bleek het goed ingeschat).

- Hoe kom ik van aantal gram wijnsteenzuur/L naar de PH van de wijn?

- Is mijn hypothese scheikundig correct? Ik weet dat bij het gist proces een zuur milieu belangrijk is, maar veranderd dit ook inderdaad mee wanneer de tijd vordert (lager PH bij volledig uitgegist proces)

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, mijn verslag grove versie heb ik toegevoegd (wel extern, het PDF is te groot voor dit forum PDF Verslag.

Groet, :eusa_whistle:

Koos

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 maart 2010 - 14:42

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

micro_bio

micro_bio

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2010 - 14:57

Je hebt niet het makkelijkste gekozen, ik zal proberen het een beetje uit te leggen. Vraag maar verder als je iets niet snapt.

Bij een titratie zijn er verschillende soorten titraties:
Sterk zuur / sterke base
Sterk zuur / zwakke base
Zwak zuur / sterke base
Zwak zuur / zwakke base

En dan hebben we ook nog de polyzuren (meerdere dissociatie stappen)

In jou geval hebben we te maken met een zwak polyzuur met een sterke base. En dat is best een lastige titratie om uit te werken. En dan heb je ook nog gekozen voor een zuur dat onder de stereochemie valt. Alle factoren om het moeilijk te maken zegmaar :eusa_whistle: zie: http://en.wikipedia....i/Tartaric_acid

Definities: (gelden alleen voor oplossingen in water)
- Sterk zuur: Sterk zuren dissociŽren volledig. Dit betekend dat hij alle H atomen (die in een zuurgroep zitten) afgeeft in water, waardoor er H3O+ in je oplossing onstaat.
- Zwak zuur: In tegenstelling tot een sterk zuur dissocieert het niet volledig, waardoor niet alle H atomen (die aan een zuurgroep zitten) H3O+ vormen.
- Ka: een constante voor een specifiek zuur die aangeeft hoeveel H+ er onstaat.
- Kb: een contstante voor een specifieke base die aangeeft hoeveel OH
Ka en Kb zijn experimenteel bepaalt.
equivalentie-punt: Het punt waarop er net zoveel mol base als zuur is. Google dit maar.
- kw: een constante voor de dissociatie van water
- H3O+ = H+

pH: pH geeft de concentratie H3O+ in je oplossing. (logaritmisch)

Formules:

Voor de pH geldt:
pH = -log( [H3O+] ) Alles tussen [ en ] geeft molaire concentratie aan (mol/L)

Voor het equivalentie-punten:
pKa = -log(Ka)

Voor kw geldt:
Kw = [H3O+] * [OH-] = 1,0 * 10^-14

Voor het eerste eq-punt
pH = (pKa1 + pKa2) / 2

Je hebt 2 Ka waardes omdat ieder zuur molecuul 2 H+ kan afstaan. Die allebij op een verschillend moment zullen loslaten.

Voor het tweede eq-punt geldt:
Kb = Kw / Ka
kb = ( [zuur reactant][OH-] ) / [zuur product]
[H3O+] = Kw / [OH-]

pH = -log( [H3O+] )

Oke om nu je vragen te beantwoorden:

Welke van de twee reactie vergelijkingen moet ik gebruiken ?

C2H4O2(COOH)2 = C4H6O6

C4H6O6 + 2NaOH → 2H2O + C2H4O2(COONa)2
C4H6O6 + H2O <-> C4H2O6 + 2H3O+

Om compleet te zijn kloppen allebei deze reacties. In water zal zuur zijn H+ afstyaan en H3O+ vormen, dus:
C4H6O6 + H2O <-> C4H2O6 + 2H3O+
De <-> pijl geeft aan dat het om een evenwichtsreactie gaat (dat is altijd zo met zwakke zuren en basen). Dat betekend dat de reactie zowel naar links als rechts verloopt.
Maar deze reactie vegelijking is niet de reactie vergelijking die je aangeeft voor je titratie, je wilt immers de concentratie weten.

Daarvoor ga je met een bekende NaOH oplossing titreren (bijvoorbeeld 0.1M). Als je weet hoeveel mL je getitreerd hebt kun je redelijk makkelijk uitrekenen hoeveel mol zuur er in je oplossing zat.
De reactie vergelijking voor je titratie is dus:
C2H4O6 + 2NaOH → 2H2O + C2H4O2(COO)2- + Na+, word meestal weggelaten
Deze reactie is geen evenwichtsreactie, omdat het een sterke base is.

Ik moet aan kunnen geven waarom ik met de bepaalde concentratie NaOH heb gewerkt en waarom ik een bepaalde indicator heb gebruikt. (Bij de voorbereiding was dit een 'leap of faith' dat ik voor lief heb genomen, achteraf bleek het goed ingeschat).

Met welke concentratie je werkt maakt niet uit. Zolang je maar weet wat de concentratie is... Het is natuurlijk niet zo handig om met een 10M NaOH te gaan titreren omdat je dan per mL wel erg veel mol NaOH aan het toevoegen bent. Daarom word meestal 0.1 M NaOH gebruikt. per mL NaOH die je toevoegt word dan 1 * 0.1 = 0.1 mmol NaOH toegevoegd.

Waarom je een bepaalde indicator hebt gebruikt... Om je equivalentie punt te bepalen. Je moet eerst weten bij welke pH je equivalentie-punt ligt voordat je kunt bepalen welke indicator je moet gebruiken. Voorbeeld: Stel je voor dat je eq-punt bij pH 5 ligt maar je gebruikt een indicator die omslaat tussen 6.8 en 7.4, je zult dan niet het eq-punt kunnen bepalen omdat je die al voorbij bent voordat de indicator van kleur veranderd.

Hoe kom ik van aantal gram wijnsteenzuur/L naar de PH van de wijn?

Dat is een vrij lastige berekening... Ik heb wat formules hierboven gezet. Als je wilt kan ik een voorberekening maken, maar daar heb ik nu even geen zin meer in ](*,)
De Ka waardes zijn te vinden op: http://www.zirchrom.com/organic.htm

Is mijn hypothese scheikundig correct? Ik weet dat bij het gist proces een zuur milieu belangrijk is, maar veranderd dit ook inderdaad mee wanneer de tijd vordert (lager PH bij volledig uitgegist proces)

Lijkt me een goeie hypothese, wat bedoel je precies met 'scheikundig correct'?

Ik hoop dat dit je een beetje heeft geholpen.

Veranderd door micro_bio, 03 april 2010 - 15:10

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures