Asymmetrisch c-atoom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Asymmetrisch c-atoom

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit als een C-atoom een dubbele binding heeft?

Kan hij dan nog assymetrisch zijn? Want er moeten 4 verschillende groepen aan zitten,

maar eigenlijk zit er dan 2x dezelfde aan dat C-atoom toch?

Ik hoop dat iemand snel kan antwoorden! Ik heb morgen een examen hierover

Alvast bedankt.

Berichten: 175

Re: Asymmetrisch c-atoom

Ik snap je vraag niet helemaal, er kunnen toch verschillende atomen aan een dubbel gebonden C-atoom zitten, of bedoel je dat niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Asymmetrisch c-atoom

Ik begrijp je vraag, en volgens mij is het antwoord 'nee'. Je weet zelf wel dat een Assymetrisch C-atoom vier verschillende bindingspartners heeft. Maar nu zijn er twee (zoals in een dubbele binding) verbonden met eenzelfde bindingspartner dus zijn er geen 4 verschillende meer, maar 3 dus denk ik dat het geen 'assymetrisch c-atoom is'.

Berichten: 10

Re: Asymmetrisch c-atoom

De regel voor een asymmetrisch C-atoom is volgens mij dat er 4 verschillende groepen aan moeten zitten.

Als 1 vd 4 bindingen van het C-atoom een dubbele is (dus 1 dubbele binding en 2 enkele), kan het dan nog een asymmetrisch C-atoom zijn?

Want dat zitten er eigenlijk niet 4 verschillende groepen aan toch?

Dankje Siron!

Hopelijk kan nog iemand het met iets meer zekerheid bevestigen... maar anders ga ik er idd gewoon vanuit dat het dan geen C* meer kan zijn.

Berichten: 175

Re: Asymmetrisch c-atoom

Ja inderdaad. Als een C dubbel gebonden is hij niet chiraal meer. Een carbonzuur is bv. ook niet chiraal.

Check voor meer info nog even Optische Isomerie

Succes met je examen morgen!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Asymmetrisch c-atoom

Je moet het niet moeilijker maken dan het is...

Een asymmetrisch C-atoom ontstaat wanneer er 4 verschillende groepen aan zitten. Is er en dubbele binding, dan zitten er nog maar 3 groepen aan en dat is ongelijk aan "4 verschillende".

Los daarvan kun je herkennen dat een C-atoom met een dubbele binding spiegelbeeldsymmetrisch is (in het vlak van de dubbele binding).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Asymmetrisch c-atoom

Een scheikunde-opgave uit mijn boek is: Linksdraaiend melkzuur reageert met een racemisch mengsel van 2-butanol. Leg uit of er nu een racemisch mengsel ontstaat.

Dit laatste begrijp ik wel, maar ik viel over de reactievergelijking. (Zie afbeelding)

Volgens het antwoordmodel zitten er in het reactieproduct namelijk twee asymmetrische koolstofatomen, maar ik kan er maar 1 vinden. De overige twee C-atomen zijn namelijk dubbelgebonden. Kan iemand mij zeggen waar mijn fout zit?

Alvast bedankt.
Bijlagen
H12_opgave_34c_reactie.JPG
H12_opgave_34c_reactie.JPG (11.56 KiB) 1401 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Asymmetrisch c-atoom

Het molecuul in je plaatje is geen 2-butanol, maar azijnzuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Asymmetrisch c-atoom

Ah, ik weet ook niet hoe ik hierbij kom.

Hartelijk bedankt!

Reageer