[sociobio] racisme

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 740

[sociobio] racisme

Heb juist lekker les gehad van een prof die redelijk straf uit de hoek kwam en redelijk onverwacht. Op dat moment reageerden vooral een paar meisjes zeer sterk. Dat deed me weer denken aan een paar zaken en begon ik me luid op af te vragen als meisjes nu verdraagzamer zijn of niet . Persoonlijk kwam ik tot de conclusie dat er inderdaad een grotere hoeveelheid kerels rascistisch was. Ik ken ook meer meisjes die vrijen met een niet Belgisch(in zo verre dat dat nog bestaat) type dan omgekeerd, dit kan echter wel toeval zijn. Nu begon ik me af te vragen waarom? Is het omdat wij meer teritorium gedrag hebben? Of zit ik er voledig naast en zijn de vrouwen even erg?

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [sociobio] racisme

Ik kan natuurlijk enkel voor mezelf sprken als ik 100% zeker wil zijn. Ikzelf ben geen rascistisch. Maar een echte reden weet ik niet. Ik ken enkele rascistische jongens, maar ook enkele meisjes.

Maar ik dacht dat: ze zeggen toch altijd dat vrouwen meer naar het innerlijke kijken dan mannen, dat dat er misschien iets mee te maken heeft. Een bruin kleurtje is ten slotte een uiterlijk kenmerk.

Dat van dat territorium dat zou wel eens kunnen.

Een onderzoekje hiernaar zou wel leuk zijn, maar ik vrees dat je ni veel resultaat zal halen: wie geeft er nu toe dat hij of zij rascistische is :shock: Er zin er natuurlijk die dat openlijk toegeven, maar er zijn er ook die hun zin beginnen met: ik ben net rascistisch maar, blablabla.

Re: [sociobio] racisme

Racisme is al zo oud als de mensheid is en dit zal ook altijd blijven bestaan. De mens is altijd al afhankelijk geweest van zijn gezichtsveld. Het is een biologisch feit dat dieren adaptief zijn, zo ook wij mensen. Hierdoor verkrijgt men verschillend uiterlijke kenmerken. Iedereen zijn gezichtsopbouw is anders, maar deze zijn evengoed in te delen in groepen, vanaf hier spreekt men van rassen.

Het is geen grote presentatie om een Rus aan te wijzen die zich in een groepje West-Europeanen bevind. De verschillen zijn net iets te verschillend met de anderen en dan heb ik het nog niet gehad over de Zuid-Europeanen. Bijvoorbeeld de Grieken die het typerende knikje in de neus missen, die wij West-Europeanen weer wel hebben.

De verschillen aanschouwt men dus vrij snel, een andere huidskleur is natuurlijk het grootste verschil dat wij kennen binnen de menselijke rassen. Dit alles bestaat enkel en alleen omdat de dierenwereld adaptief is.

Maar de mens is bang voor alles wat vreemd is, dat is een instinct wat de mens heeft. Het is een oeremotie en het beschermd ons maar tegenwoordig zit het ons eigenlijk meer tegen. In de prehistorie toen we nog geen wapens hadden was het nog wel eens raadzaam om bang te zijn en te maken dat je wegkwam uit een benarde situatie.

Maar wij kennen ook territoriumdrang, dan zullen we alles doen om alles wat vreemd is en dus een gevaar (instinct: vreemd = gevaar). Dat dient dus te worden geëlimineerd. Doormiddel van ratio is men tegenwoordig in staat om 'gevaar' in te schatten. Echter sommige voelen zich nog altijd niet op hun gemak als er zich anderen in hun buurt bevinden die duidelijk niet to hun groep behoren.

Uit deze angst en uit dit haast onnodige instinct ontstaat racisme. Met als gevolg dat er ook enkele hersenloze types zijn die denken dat het ras waar zij toe behoren superieur is aan het andere ras. R. Wagner, S. Nietszche en A. Hitler zijn voorbeelden van mensen die dachten dat het ras waar zij toe behoorde superieur is aan alle andere.

Ik wil 'racisme' dan ook graag als volgt defigniëren: 'Racisme, is het gevolg van de angst die men voelt voor alles wat vreemd is binnen hun belevingswereld.'

Ron.

Berichten: 259

Re: [sociobio] racisme

Ron,

Wat heeft Nietsche in deze context voor racistische acties op zijn naam staan. Bovendien, wat jij nu beschrijft is xenofobie en is inherent niet hetzelfde als racisme.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [sociobio] racisme

Onze beste Nietsche omschreef vrouwen als een minder iemand.

Zijn werk is erg vrouw onvriedenlijk om het maar op zn zachtst uit te drukken.

Of hij dat ook naar andere rassen was, weet ik nie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [sociobio] racisme

Uhm.. 'leuk' onderwerp. Het daagt uit tot zelfreflectie..

Ik kan me voorstellen dat het in dit soort gevallen moeilijk is om groepsgedrag (grote mond geven) te onderscheiden van racisme. Er zal geen directe link bestaan denk ik, maar het is een 'thin line'.

Kan je bij het duitse 'machts-expiriment' (de film erover heet "das expiriment") spreken van racisme? De 'bewakers' zagen 'de rest' immers als inferieur. Ze gingen zonder goede achtergrond het experiment in en weigerde zelfs het experiment stop te zetten toen de leiding vond dat het te ver ging.. ze dachten dat het een test was en hebben toen de boodschapper zelfs gevangen gezet.

Waar komt dat gedrag uit voort? Waarom zie je iemand als inferieur? En wat doen we ermee?

Terug naar de vraag..

Bestaat er een verschil tussen mannen en vrouwen als je het hebt over welk geslacht gemiddeld racistischer is?

Het is mij in ieder geval nog nooit opgevallen, maar als ik er zo over nadenk zie je in de optocht van neo-nazi's opvallend veel mannen.. naja, ik weet het niet.. het zou kunnen dat dit een raar voorbeeld is of dat vrouwen zich meer op de achtergrond begeven.

Iedereen die hem nog niet heeft gezien, raad ik aan de docu (opname van een seminar) "Blue Eyed" te kijken. Op z'n minst interessant om te zien wat er gebeurd.

Groeten,

Martin
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 259

Re: [sociobio] racisme

Purpere Wolf: ik heb zelf te weinig van Nietsche gelezen om hier echt concreet op in te gaan, maar ik weet dat hij controversieel is en zeer sterk aan interpretatie onderhevig (ik zal het maar niet hebben over het feit dat de Ubermensch theorie van Nietsche is verkracht door Hitler). Maar als je dit beweert, zou ik dat graag met een citaat ondersteund zien.

Re: [sociobio] racisme

arjesara schreef:Ron,

Wat heeft Nietsche in deze context voor racistische acties op zijn naam staan. Bovendien, wat jij nu beschrijft is xenofobie en is inherent niet hetzelfde als racisme.
Ik durf te beweren dat racisme voortvloeid uit Xenofobie, dit is natuurlijk niet strak te trekken, maar het is wel de meest logische verklaring.

Overigens het woord 'inherent' slaat nergens op in die context.

Ron.

Re: [sociobio] racisme

Nietszche heeft o.a. geschreven over de übermensch, en velen weten ook dat dit nogal uit zijn verband is gerukt door A. Hitler. Niet te min kan men nogal rascistische zaken terugvinden in zijn filosofiën. Men kan dit onderkennen of bestrijden, doch blijft het veelal een zaak van interpretatie daar Nietszche niet bijzonder duidelijk was op dit punt. Ik denk dan ook dat we moeten denken aan het 'tussen de regels doorlezen' wil men dit zien. Ik interpreteer het in ieder geval zo en velen met mij, maar net zo velen zijn het niet met mij eens.

Enfin het gaat hier niet over Nietszche, het was Arjesara, die hier een zijweggetje creëerde waar iedereen gretig op in sprong. Ik ga mijn betoog niet herkauwen, noch verdedigen, het staat er zoals het staat. Dat is mijn visie erop, waar ik overigens ook niet alleen in sta. Racisme ontstaat uit angst voor het vreemdelingen, is angst voor het vreemde absoluut? Ik denk het niet en als je dat wel denkt ben je volgens mij heel erg naïef bezig.

Heb ik er toch weer meer over gezegd dan dat ik eigenlijk wilde.

Ron.

Re: [sociobio] racisme

Als iedereen werk heeft, goed verdiend en een lekker leven lijdt,dan verdwijnt rassisme als sneeuw voor de zon.Neem de basis weg van het probleem en alles lost zich zelf op.De moslem met een goed draaiende klerenwinkel en de goeddraaiende kruidenier aan de overkant lopen elkaar niet in de weg en steken lekker hun winst op zak.Beide heren zijn harde werkers,wat door velen niet begrepen wordt.

Berichten: 135

Re: [sociobio] racisme

Ik ben ook een racist, je bent volgens mij erg paranoia als je dat niet bent. Natuurlijk maak je (negatief) onderscheid tussen rassen. Net zoals je onderscheid zou maken tussen verschillende automerken. Ik ben ook heel erg geinteresseerd in de eugenetica -> http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossier...nl/i002033.html

Wat ik niet doe is generaliseren, ik kan het best goed vinden met een aantal allochtonen en daar heb ik ook respect voor.

Berichten: 135

Re: [sociobio] racisme

Ik wil 'racisme' dan ook graag als volgt defigniëren: 'Racisme, is het gevolg van de angst die men voelt voor alles wat vreemd is binnen hun belevingswereld.'
1. Anti-racisme is een helder denkend persoon die met juiste feiten aan komt zetten afschilderen alszijnde nazist.

2. Anti-racisme is het niet kunnen maken van onderscheid.

3. Anti-racisme is een angst, die wordt onderdrukt door de realist uit te maken alszijnde xenofoob.

Kom maar eens hier maatje, kunnen we kijken wie de bangschijter is!

Re: [sociobio] racisme

Racisme is te vergelijken met een hond die begint te blaffen als een vreemde voor zijn deur passeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: [sociobio] racisme

Racisme is in de eerste plaats anti-wetenschappelijk aangezien alle feiten erop wijzen dat mensenrassen niet bestaan. Daarom zou ik Xardas ook willen vragen om hier geen pleidooi voor racisme te houden, tenzij eventueel in het (k)leuterhoekje dat wij onder de naam "theorie-ontwikkelingsforum" kennen.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 159

Re: [sociobio] racisme

Inderdaad Knownothing!

Ik zag gisternacht nog op Discovery een mooie documentaire (Human mutants of zoiets), waarin door sommige wetenschappers beweerd wordt, dat rassen eigenlijk niet bestaan.
Een Zweed en een Swazi verschillen op DNA-niveau aardig wat van elkaar. Maar twee willekeurige inwoners van de Shetland-eilanden kunnen nog veel meer van elkaar verschillen.
Het was niet met cijfers onderbouwt, maar het geeft wel aan dat het begrip 'ras' onder de mens eigenlijk maar subjectief is!

Reageer