Springen naar inhoud

Bepalen van concentraties

• Log in om te kunnen reageren

laurenz

laurenz

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2010 - 14:17

Hallo.
Voor een opdracht is er een werkplan gegeven voor het maken van een kopersulfaat oplossing. Echter moeten we uit deze handelingen theoretisch kunnen bepalen wat de concentratie kopersulfaat in de oplossing is. Ik heb geen flauw benul waar ik beginnen moet, zouden jullie me kunnen helpen?

Het werkplan:
los 24,97 gram CuSO4∙5H2O in 5 mL geconcentreerd salpeterzuur (60%) en 50 mL water op. Na filtratie vul je de oplossing aan tot 100,0 mL

Zoals je misschien begrijpt wordt ik helemaal van de kaart gebracht door het gehydrateerde zout en het 60% geconcentreerde salpeterzuur. Ik begrijp niet goed wat ze met die 60% bedoelen. Iemand tips met hoe ik dit aan moet pakken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mspieksma

mspieksma

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2010 - 09:18

Beste Laurenz,

Veel zouten zijn gehydrateerd of hebben kristalwater. Blauwe kristallen van kopersulfaat bevatten naast Cu2+ en SO42- ook watermoleculen.
De molmassa van Cu(II)SO4.5H2O is 249,68 g/mol. Als jij dus 24,97 g gaat oplossen en verdunnen naar 100 ml, dan is de molariteit 1 M.
Die geconcentreerde salpeterzuur heb je alleen nodig om de kopersulfaat op te lossen. Een concentratie van 60% is ongeveer de sterkste concentratie die er te krijgen is. Er wordt altijd massaprocent bedoeld (zie tabel 42 A en B in Binas). Salpeterzuur 60% bevat dus 60 g salpeterzuur per 100 g oplossing.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures