Springen naar inhoud

Practicum natuurkunde spouwmuren

• Log in om te kunnen reageren

Timsiej92

Timsiej92

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2010 - 15:43

Hey iedereen,

Ik heb een week geleden een post gedaan met hulp voor mijn eindpracticum Natuurkunde. Bedankt voor de handige tips.
De vraag die je uiteindelijk moet beantwoorden luidt: Hoe geschikt is een stof als isolatiemateriaal in spouwmuren? Ik hoef alleen maar rekening te houden met de warmte dus geluidisolatie is te verwaarlozen. Mede dankzij de tips heb ik het volgende plan opgesteld:

Benodigdheden:

waterkoker
thermometer
2 bekerglazen
water
deksel op het bekerglas
glaswol
aluminiumfolie
beschermende kledij
elektronische thermometer
minikachel
verschillende materialen om te vergelijken met het huidige isolatiemateriaal (glaswol met aluminiumfolie)
stopwatch

Te meten:
In welke mate verschillende soorten stoffen warmte (geleiding, straling) isoleert en dat vergelijken met de huidige spouwmaterialen.

Geleiding:
Voor geleiding gebruiken we een bekerglaasje en gooien water in met steeds dezelfde temperatuur. We wikkelen isolatiemateriaal om het afgesloten bekerglaasje en we brengen een thermometer aan. Vervolgens meten we de tijd hoelang het duurt om het water af te laten koelen tot een bepaalde temperatuur.

Straling:
Voor straling gebruiken we een minikachel en overkoepelen we de minikachel met steeds een ander materiaal. We stoppen hier ook een elektrische thermometer in en meten hoe lang het duurt voordat een bepaalde temperatuur is bereikt.Dit alles vergelijken we met de huidige isolatiematerialen in spouwmuren en op deze manier kunnen we erachter komen of het huidige materiaal inderdaad het beste isoleert.

Hebben jullie misschien op of aanmerkingen of wat misschien beter kan? Ik hoor het graag want natuurkunde is een van mijn slechtste vakken en ik hoop met dit practicum nog net een 6 te staan voordat ik me examen in ga.
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 31 maart 2010 - 16:03

Aangezien het om een spouwmuur gaat moet je ook nog rekening houden met vocht. Er kan vocht in de spouw komen, zowel vanaf buiten als vanaf binnen.
Je moet dus ook onderzoeken of het gekozen isolatiemateriaal vocht opneemt. Een simpele vergelijking van materialen in een droge omgeving is niet genoeg.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 maart 2010 - 17:06

Ook is er continue toch in een spouw en moet je verder rekening houden met oppervlakte/overgangscoefficienten door bewegende lucht en situering van het object.

Isolatie wordt nooit perfect aangebracht,er zijn altijd wel openingen in de naden.

Een theoretische berekening geeft altijd een ideale situatie weer,die je zou moeten vermenigvuldigen met correctie-factoren,maar aangezien jullie in opleiding zijn speelt dat allemaal een geringe rol.

Het systeem van isolatie-berekeningen moet je duidelijk worden;dat is het belangrijkste.

Timsiej92

Timsiej92

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2010 - 18:47

Aangezien het om een spouwmuur gaat moet je ook nog rekening houden met vocht. Er kan vocht in de spouw komen, zowel vanaf buiten als vanaf binnen.
Je moet dus ook onderzoeken of het gekozen isolatiemateriaal vocht opneemt. Een simpele vergelijking van materialen in een droge omgeving is niet genoeg.

Inderdaad heb je daar ook mee te maken. Is het dan voldoende denk je om het materiaal vochtig te maken en dan vervolgens de proef nogmaals uit te voeren en op deze manier de resultaten vergelijken?
Alvast bedankt in ieder geval!

Een theoretische berekening geeft altijd een ideale situatie weer,die je zou moeten vermenigvuldigen met correctie-factoren,maar aangezien jullie in opleiding zijn speelt dat allemaal een geringe rol.

haha gelukkig wel! dat klinkt allemaal veel te moeilijk. Denk je dat je met deze proefjes voldoende informatie mee kan verzamelen om zo de proef tot een goed einde te brengen?
Alvast bedankt in ieder geval!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures