Springen naar inhoud

Kracht tussen 2 verbindingspunten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

thisisspartaaaa

    thisisspartaaaa


  • >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2010 - 17:05

Ik snap niet hoe men aan deze krachten komt.
Kan iemand het uitleggen?

uitleg:
P … kracht waarmee de verbinding belast wordt (in N)
FA,FB, FC .... krachten die de bouten A,B en C overbrengen (in N)
F … kracht die wordt uitgeoefend tussen 2 verbindingspunten van de platen (in N)

Snap ik niet+ wat stellen F1 enz misschien voor?:
Geplaatste afbeelding

F1=P-FA en F2=FA ?

P=FA+FB (maar deze is logisch)

Geplaatste afbeelding

F’1=P-FA en F’2=FA ?
F’’1=P-FA-FB en F’’2=FA+FB ?

P=FA+FB+FC (maar deze is logisch)

Geplaatste afbeelding

F’1=P-FA en F’2=FA ?
F’’1=P-FA-FB en F’’2=FA+FB ?
F’’’1=P-FA-FB-FC en F’’’2=FA+FB+FC ?

P=FA+FB+FC +FD (maar deze is logisch)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 maart 2010 - 17:25

Je kunt al die plaatverbindingen gelijksoortig bekijken en wel dat je de linker P aanneemt als een vast (scharnier) bevestigingspunt met dus een oplegreactie van P in kN of N,etc. en de rechter P als optredende trekkracht.

Elke bout neemt theoretische een gelijke kracht op,dus bij de eerste verbinding neemt elke bout P/2 op bij de tweede en derde een volgende gelijke verdeling P/3 en P/4 ( ik heb nu het plaatje niet onder mijn neus)

De aangegeven F-krachten werken verwarrend en zijn gelijk aan de vermelde Fa of Fb,etc.

In elke bout ontstaat dus een afschuifkracht F... en een schuifspanning LaTeX = F.../ doorsnede in mm2 (of cm2 of etc) en resulteert in een N/mm2,dus afhankelijk van de boutdiameters in mm/cm/etc (of boutdoorsneden)

De aangegeven lengtematen hebben theoretisch geen waarde,bij kortere verbindingen gaat er iets van een draaiing in de constructie optreden met momentwerking maar dat is hier niet aan de orde.

#3

thisisspartaaaa

    thisisspartaaaa


  • >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2010 - 17:40

Je kunt al die plaatverbindingen gelijksoortig bekijken en wel dat je de linker P aanneemt als een vast (scharnier) bevestigingspunt met dus een oplegreactie van P in kN of N,etc. en de rechter P als optredende trekkracht.

Elke bout neemt theoretische een gelijke kracht op,dus bij de eerste verbinding neemt elke bout P/2 op bij de tweede en derde een volgende gelijke verdeling P/3 en P/4 ( ik heb nu het plaatje niet onder mijn neus)

De aangegeven F-krachten werken verwarrend en zijn gelijk aan de vermelde Fa of Fb,etc.

In elke bout ontstaat dus een afschuifkracht F... en een schuifspanning LaTeX

= F.../ doorsnede in mm2 (of cm2 of etc) en resulteert in een N/mm2,dus afhankelijk van de boutdiameters in mm/cm/etc (of boutdoorsneden)

De aangegeven lengtematen hebben theoretisch geen waarde,bij kortere verbindingen gaat er iets van een draaiing in de constructie optreden met momentwerking maar dat is hier niet aan de orde.


De F1-en, zeg maar, komen telkens overeen met FA, dan FB, dan FC,..
Maar de F2-en zijn dan eigelijk ; de rest, F2=FB+FC+FD bvb met F1=P-(FB+FC+FD)=FA

Maar waarom dan misschien??

Waar bevinden die krachten F1 en F2 zich telkens , want die staan zeker niet op de tekening (gaan waarschijnlijk wel telkens over dezelfde stukken als de L1' en L2' enz )

Veranderd door thisisspartaaaa, 31 maart 2010 - 17:41


#4

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 april 2010 - 14:02

Per verbinding zijn alle F-krachten gelijk als nominale waarde met de F',F",F'",etc als echte afschuifkrachten .

De vermelde alle gelijke Fa-Fa ,Fb-Fb,etc zijn in feiten de optredende koppels en dus momenten,die je niet moet berekenen,het gaat in jouw object alleen om de afschuifkrachten in de bouten ter plaatse van de aansluitnaden van de platen.

#5

thisisspartaaaa

    thisisspartaaaa


  • >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2010 - 14:16

Per verbinding zijn alle F-krachten gelijk als nominale waarde met de F',F",F'",etc als echte afschuifkrachten .

De vermelde alle gelijke Fa-Fa ,Fb-Fb,etc zijn in feiten de optredende koppels en dus momenten,die je niet moet berekenen,het gaat in jouw object alleen om de afschuifkrachten in de bouten ter plaatse van de aansluitnaden van de platen.


Sorry maar ik snap nog altijd niet hoe ik mij die kracht moet voorstellen, zit die kracht in de bout , of in dat stukje lapnaad?

en bijvoorbeeld hier:
Geplaatste afbeelding

links van l"2 staan FA en FB dus F2'' = FA+FB
rechts van l"1 staan FC+FD dus F"1=P-FA-FB

is dit toevallig of is het gewoon de kracht op het stuk lijmnaad l" links en rechts dat er op staan?

Of zit ik volledig verkeerd te denken?

#6

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 april 2010 - 19:37

Je kunt de krachten Fa,Fb en Fc,etc beschouwen als de krachten die door de plaat (wegens kracht P) op de bouten als drukkrachten wordt uitgeoefend ( in de combi als een moment) en vervolgens worden die krachten tegengewerkt door de weerstand biedende afschuifkrachten F',F",F"',etc.

En die afschuifkrachten worden dan omgerekend in een afschuifspanning LaTeX per mm2 of cm2,afhankelijk van de diameter van de bouten.

Die drukkrachten op de bouten moet jeje voorlopig niet druk om maken,omdat die pas aan de orde komen als je de zg.ideeele spanning in de bouten moet berekenen.

#7

thisisspartaaaa

    thisisspartaaaa


  • >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2010 - 20:02

Ik snap niet hoe men aan deze krachten komt.
Kan iemand het uitleggen?

uitleg:
P … kracht waarmee de verbinding belast wordt (in N)
FA,FB, FC .... krachten die de bouten A,B en C overbrengen (in N)
F … kracht die wordt uitgeoefend tussen 2 verbindingspunten van de platen (in N)

Snap ik niet+ wat stellen F1 enz misschien voor?:
Geplaatste afbeelding

F1=P-FA en F2=FA ?

P=FA+FB (maar deze is logisch)

Geplaatste afbeelding

F’1=P-FA en F’2=FA ?
F’’1=P-FA-FB en F’’2=FA+FB ?

P=FA+FB+FC (maar deze is logisch)

Geplaatste afbeelding

F’1=P-FA en F’2=FA ?
F’’1=P-FA-FB en F’’2=FA+FB ?
F’’’1=P-FA-FB-FC en F’’’2=FA+FB+FC ?

P=FA+FB+FC +FD (maar deze is logisch)


ik snap nog altijd niet hoe ik me F'1, F''1 en F'''1 moet voorstellen
Kan iemand deze bijvoorbeeld tekenen op de figuur want deze waren niet aanwezig op de tekeningen.

#8

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 mei 2010 - 11:58

Je kunt de krachten Fa,Fb en Fc,etc beschouwen als de krachten die door de plaat (wegens kracht P) op de bouten als drukkrachten wordt uitgeoefend ( in de combi als een moment) en vervolgens worden die krachten tegengewerkt door de weerstand biedende afschuifkrachten F',F",F"',etc.

En die afschuifkrachten worden dan omgerekend in een afschuifspanning LaTeX

per mm2 of cm2,afhankelijk van de diameter van de bouten.

Die drukkrachten op de bouten moet jeje voorlopig niet druk om maken,omdat die pas aan de orde komen als je de zg.ideeele spanning in de bouten moet berekenen.


#9

thisisspartaaaa

    thisisspartaaaa


  • >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 13:08

die FB enz zijn toch de afschuifkrachten?

zou je deze (met paint) kunnen aanduide op de tekening want ik snap het echt niet. Waarom zou een afschuifkracht bijvoorbeeld FA-P zijn..

Veranderd door thisisspartaaaa, 01 juni 2010 - 13:17


#10

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juni 2010 - 15:45

die FB enz zijn toch de afschuifkrachten?
Dat zijn drukkrachten,die overgaan in schuifkrachten F'1,etc op de plaataansluiting en daarna op de andere plaat weer drukkrachten worden
zou je deze (met paint) kunnen aanduide op de tekening want ik snap het echt niet. Waarom zou een afschuifkracht bijvoorbeeld FA-P zijn..

Dat is een berekening van jezelf en onjuist!


Bij gelijke bouten blijft het verhaal: Fa=Fb=Fc=Fd=P/4 en ook F'1=F''1=F'"1=F""1=P/4;heel simpel

#11

thisisspartaaaa

    thisisspartaaaa


  • >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 21:34

Bij gelijke bouten blijft het verhaal: Fa=Fb=Fc=Fd=P/4 en ook F'1=F''1=F'"1=F""1=P/4;heel simpel


Dit is niet mijn berekening hoor , ik probeer de berekening van iemand anders te begrijpen
Hier staat deze ook: http://www.nvpt.nl/files/86-2-016.pdf

mogelijk gaf ik te weinig informatie om dit te kunnen begrijpen en om te weten wat men misschien wel met F accenten bedoelen.

Sorry voor de vele moeite

#12

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 juni 2010 - 10:31

Dit lijmverhaal is wel wat anders dan een boutverbinding;bij de lijmverbinding wordt ervan uitgegaan van ook een homogeen materiaal van de plaat waardoor de krachten van plaat 1 op plaat 2 worden overgebracht en wel via de hechtkracht in het aangrenzende platen mbv de afschuifkracht in de lijm.

Er zijn ,net als bij de boutverbinding dus elementen die een rol spelen bij de krachtoverdracht van 1 naar 2; bij de bouten via de drukkrachten op de bouten op het hout met als "intermediaire" hulp de afschuifspanning in de bouten en datzelfde element speelt nu een rol in de lijmverbinding.

De aanhechtingskracht van de lijm op het plaatmateriaal is alleen theoretisch te berekenen als je uitgaat van een schoon lijmvlak,waarvan het indringingsvermogen van de lijm een aanname is.

Ik vermoed,dat wanneer de constructie bezwijkt er geen lijmbreuk optreedt maar er resten hout aan de lijm blijven zitten.Het hout zal m.i. meestal de zwakke schakel zijn.

Bij verlijming van kunststofplaten hangt de sterkte van de verbinding ook sterk af van de "properheid" van het oppervlak ervan en de plaatkwaliteit ansich.

Wel een interessante onverwacht aangedragen materie en summier maar vergelijkbaar met de boutenverbinding.

#13

thisisspartaaaa

    thisisspartaaaa


  • >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 16:14

Dit lijmverhaal is wel wat anders dan een boutverbinding;bij de lijmverbinding wordt ervan uitgegaan van ook een homogeen materiaal van de plaat waardoor de krachten van plaat 1 op plaat 2 worden overgebracht en wel via de hechtkracht in het aangrenzende platen mbv de afschuifkracht in de lijm.

Er zijn ,net als bij de boutverbinding dus elementen die een rol spelen bij de krachtoverdracht van 1 naar 2; bij de bouten via de drukkrachten op de bouten op het hout met als "intermediaire" hulp de afschuifspanning in de bouten en datzelfde element speelt nu een rol in de lijmverbinding.

De aanhechtingskracht van de lijm op het plaatmateriaal is alleen theoretisch te berekenen als je uitgaat van een schoon lijmvlak,waarvan het indringingsvermogen van de lijm een aanname is.

Ik vermoed,dat wanneer de constructie bezwijkt er geen lijmbreuk optreedt maar er resten hout aan de lijm blijven zitten.Het hout zal m.i. meestal de zwakke schakel zijn.

Bij verlijming van kunststofplaten hangt de sterkte van de verbinding ook sterk af van de "properheid" van het oppervlak ervan en de plaatkwaliteit ansich.

Wel een interessante onverwacht aangedragen materie en summier maar vergelijkbaar met de boutenverbinding.



hehe , zou je er nu kunnen uit opmaken wat die verdachte krachten met accenten voorstellen? Of waarom ze deze in de formules gebruiken ( ze gebruiken deze om FA B en c en D te bpalen ja , maar waarom deze ;)).

#14

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 juni 2010 - 12:27

Ik bekeek je profiel en zag dat je ergens met een eindwerk over lijm bezig bent/was en nu begrijp ik dat mechanica wrs.een greep te hoog voor je is en dat ik dus de vraagstelling ook niet kan plaatsen,tenzij je zelf dat onderwerp in de ring heb gegooid en je moet pogen er wat van te maken.

Dus dook ik in internet/google bij het onderdeel lijmen en haakte in bij het in Holland bekende merk Bison;mogelijk kun je daar wat vinden,dat past in je werkstuk.De topic-verhalen zijn te theoretisch op mechanica-gebied.

http://www.bison.nl/...e06e001799c.pdf

#15

thisisspartaaaa

    thisisspartaaaa


  • >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 10:18

Ik bekeek je profiel en zag dat je ergens met een eindwerk over lijm bezig bent/was en nu begrijp ik dat mechanica wrs.een greep te hoog voor je is en dat ik dus de vraagstelling ook niet kan plaatsen,tenzij je zelf dat onderwerp in de ring heb gegooid en je moet pogen er wat van te maken.

Dus dook ik in internet/google bij het onderdeel lijmen en haakte in bij het in Holland bekende merk Bison;mogelijk kun je daar wat vinden,dat past in je werkstuk.De topic-verhalen zijn te theoretisch op mechanica-gebied.

http://www.bison.nl/...e06e001799c.pdf


heb niks chemisch van lijmen besproken en die site heb ik al doorkeken .. Krijg op school toch 3 uur mechanica.
Moet gewoon weten waarvoor die F' en alles dient . Simpele formules enzo , maar toch





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures