Springen naar inhoud

Astrofotografie

• Log in om te kunnen reageren

pva

pva

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2010 - 12:21

Hallo,

Ik ben 17 jaar en zit in 5 VWO. Ik heb samen met een groepje een natuurkunde opdracht. Hiervoor moeten we een theorie gedeelte en een practicum gedeelte maken. We hebben het theorie gedeelte al gemaakt en dit gaat over de sterevolutie. Nu wilde wij voor het praktische gedeelte foto's van sterren maken en een extra opdracht dat daar mee te maken heeft. Nu zijn de foto's van ons niet zo goed gelukt en hebben we andere foto's gevonden die we mogen gebruiken voor onze opdracht. Alleen we weten niet wat we als opdracht erbij kunnen doen wat we aan de foto's kunnen linken.

Nu hebben we al wel wat dingen gevonden zoals de parallax uitrekenen of de grensmagnitudes uitrekenen. Hier heb ik wel naar gezocht maar ik wordt niet veel wijzer van de site's en de uitleg daarop. We weten nu niet precies wat we moeten doen en wat we het beste als opdracht erbij kunnen doen. De opdracht moet dus wel gelinkt zijn met de foto's.

Ik hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen met een idee of iets dergelijks zodat we op weg geholpen worden met onze opdracht.

Alvast bedankt (:
Groetjes PVA.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2010 - 08:47

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

pva

pva

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2010 - 13:46

Kan iemand ons misschien op weg helpen. Of is er echt niemand die weet hoe we een van onze ideeen kunnen uitwerken op ons niveau ? Ik hoop dat er toch iemand is die ons misschien kan helpen.

Alvast bedankt, PVA

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2010 - 20:17

Nu hebben we al wel wat dingen gevonden zoals de parallax uitrekenen of de grensmagnitudes uitrekenen. Hier heb ik wel naar gezocht maar ik wordt niet veel wijzer van de site's en de uitleg daarop. We weten nu niet precies wat we moeten doen en wat we het beste als opdracht erbij kunnen doen. De opdracht moet dus wel gelinkt zijn met de foto's.

Als jij ons de links kan geven die jij hebt gevonden; dan kunnen wij jullie mischien een stap in de goede richting geven.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 april 2010 - 22:09

Alleen we weten niet wat we als opdracht erbij kunnen doen wat we aan de foto's kunnen linken.

wat je kķnt doen hangt helemaal af van de foto's die je hebt. Voor parallaxmetingen kun je bijvoorbeeld pas iets doen als je twee foto's hebt van eenzelfde object. Voor een parallaxmeting naar de maan kun je dan bijvoorbeeld twee foto's gebruiken die gelijktijdig zijn genomen op twee verschillende plaatsen op aarde, waar dan ook nog een of andere verwegge ster op te herkennen is.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

pva

pva

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2010 - 13:53

Voor een parallaxmeting naar de maan kun je dan bijvoorbeeld twee foto's gebruiken die gelijktijdig zijn genomen op twee verschillende plaatsen op aarde, waar dan ook nog een of andere verwegge ster op te herkennen is.

Hoe ver moeten die plaatsen ongeveer uit elkaar liggen wil je parallax kunnen berkenen? En mijn grootste vraag is eigenlijk hoe je de parallax dan kunt berkenen. Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar snap er niet echt veel van. Misschien dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen of een site weten waar het goed op staat uitgelegd?

De site die ik gevonden had is deze: http://www.ster.be/u...a/parallax.html (Kijken bij 1.3 . Ik weet niet of een goede site is waar het staat uitgelegd?)
Alvast bedankt, PVA

Veranderd door pva, 16 april 2010 - 13:55

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2010 - 20:22

Het is gewoon een stukje driehoeksmeting (basisgoniometrie), en mogelijk het verwarrendste eraan is dat er niet meer in (kilo)meters wordt gerekend, (een onhandig kleine maat voor de afstanden waarmee we normaal gesproken te maken hebben), maar in allerlei "vak"eenheden zoals parsecs en lichtjaren, die je zou mogen beschouwen als een soort gigameters, petameters of terameters.

Kun je aangeven waar je in de uitleg op die urania-site vastloopt? Gelijk in het begin al? Want op zich is de uitleg daar zeker niet verkeerd.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3049 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2010 - 09:54

Een interessante variant van het parallaxverhaal waar je misschien wat mee kunt zijn de kunstmatige stereogrammen op deze website. Met je eigen ogen kun je de parallax omtoveren in een driedimensionale sterrenwereld. Je ziet bijvoorbeeld in een oogopslag dat 5 van de 7 sterren van de Grote Beer bij elkaar horen. Eventueel zou je kunnen bepalen hoeveel deze kunstmatige parallax vergroot is t.o.v. de halfjaarlijkse parallax vanaf aarde.

pva

pva

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2010 - 20:35

Het is gewoon een stukje driehoeksmeting (basisgoniometrie), en mogelijk het verwarrendste eraan is dat er niet meer in (kilo)meters wordt gerekend, (een onhandig kleine maat voor de afstanden waarmee we normaal gesproken te maken hebben), maar in allerlei "vak"eenheden zoals parsecs en lichtjaren, die je zou mogen beschouwen als een soort gigameters, petameters of terameters.

Kun je aangeven waar je in de uitleg op die urania-site vastloopt? Gelijk in het begin al? Want op zich is de uitleg daar zeker niet verkeerd.

Ten eerste hebben we geen foto's van de maan op twee verschillende plaatsen die tegelijkertijd genomen zijn. En aangezien we niet de juiste camera gevonden kunnen krijgen kunnen we zelf ook geen foto's maken. We hebben namelijk alleen een camera met maar 3 seconde belichtingstijd wat dus veel ste weinig is voor een goede duidelijke foto.Maar stel als we nu foto's gevonden krijgen, hoe moeten we dan te werk gaan. Daar loop ik eigenlijk vast. Hoe moeten we beginnen met deze opdracht om daar een mooi practicum van te maken.

Waarschijnlijk kun je niet echt helpen zonder foto's en dergelijke. Naja hopen dat er toch iets uit komt. Alvast bedankt.
Groetjes PVA

Veranderd door pva, 19 april 2010 - 20:37

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 april 2010 - 07:10

Je zou het ook kunnen doen op basis van gegevens uit een computerstellarium. Omdat je daar tijd en plaats op aarde kunt instellen, en de plaats van hemellichamen kunt aflezen tegen diverse grids kun je bijvoorbeeld een parallaxmeting naar de maan maken op ťťn tijdstip op ver uiteengelegen plaatsen op aarde, en eentje naar bijvoorbeeld alpha centauri vanaf ťťn plaats maar op tijdstippen een half jaar uiteen.

Een praktische meting kun je dan altijd nog doen in een open landschap, bijvoorbeeld langs een rechte weg met hectometerpaaltjes waarvandaan je een verweggelegen kerktoren kunt zien, en via parallax de afstand naar een nabijer object bepaalt. (of zelfs, als je vlot werkt, in plaats van die kerktoren zon of maan gebruikt als "vast" punt)

pva

pva

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2010 - 20:11

wij hebben nu een goede camera gevonden waarmee we wel astrofoto's kunnen maken. We doen er verder geen opdracht meer omheen omdat we nu zelf de foto's gaan maken. Toch bedankt voor jullie hulp. Ik heb er toch veel aangehad en wat meer van geleerd omdat ik me er meer in verdiept heb. Uiteindelijk was het de extra opdracht niet nodig geweest.

Groeten , PVA

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures