Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Moderator: Rhiannon

Berichten: 382

Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Beste forumleden,

De meesten weten hier vast wel dat er laatst eens een discussie was over het vervangen van een christelijke feestdag voor een islamitische. Ik zou eigenlijk willen weten, hoe jullie hier in staan? En welke christelijke feestdag? Persoonlijk vind ik dat het een goed 'initiatief' is. Even aktueel: Wie denkt tegenwoordig nog echt na bij pasen, aan het opstaan van Jezus.Hier zie je een paar mooie meningen van professoren.

Voordat jullie hier iets posten wil ik jullie vragen om op de volgende dingen te letten:

-a.u.b geen opmerkingen tegen geloven, je mag best je mening uiten, maar doe dit dan tenminste op een vriendelijke en weloverwogen manier. Dus ga niet smijten met krachtermen waarop het woord islam, moslim, christen of christendom volgt.

-Intentie van dit topic is om te discusiëren over jullie standpunten hierin, niet over jullie manier van geloven.

Ik hoop op intressante discussies en iedereen fijne feestdagen gewenst! :eusa_whistle:
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Dit kaartje geeft aan waarom het een ontiegelijk slecht idee is. 95% van de 'Nederlanders' heeft níets met de Islam. Het zou geforceerd overkomen om dan een Islamitische feestdag te implementeren in de Christelijke traditie van Nederland.

-edit- oud kaartje zie ik nu, maar zoveel is er niet veranderd. Voor die 2.5% die de Islam aanhangt moet je dan een niet alléén een Islamitische feestdag afspreken, maar ook een Christelijke feestdag afschaffen. The minory rules again; 97.5% van de bevolking is de dupe vanwege 2.5%.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Dit is weer zo'n ding om de rassenhaat aan te wakkeren. Er is geen vraag naar, en er gaat enorm veel kritiek tegen komen, ik vraag me dan ook af wat de verborgen agenda hierachter is.

Dus mijn argumenten tegen:

1) Er is geen vraag naar, door niemand.

2) Er gaat enorm veel protest tegen komen, ik denk niet dat Nederland daar klaar voor is.

3) Er zijn grotere problemen bij de moslimgemeenschap dan een feestdagje

4) Ze zijn lang niet de enige minderheid, waarom geen joodse feestdag, of geen atheïstische "spaghetti-day"?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

De grondwet biedt vrijheid van godsdienst (ongeacht welke!).

Bij elke godsdienst zijn er een aantal dagen, dat de gelovige niet mag werken.

De wet laat die vrijheid niet toe, behalve voor Christenen.

Hier zit een duidelijke tegenstrijdigheid. De wetgeving ijlt dus in het kader van de multiculturele samenleving behoorlijk achter bij de historische, culturele ontwikkelingen. Het is aan de politieke partijen om daar iets mee te doen.

Wellicht kunnen huidige werkgevers al op de religieuze behoeftes van hun werknemers inspringen.

Waar een wil is, is een weg.

Berichten: 12.262

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Ik ben er absoluut geen voorstander van. Wat bij betreft hoort de staat, in principe, uberhaupt geen religieuze feestdagen de faciliteren, ook de christelijke niet.

Dit neemt absoluut niet weg dat een werkgever en werknemer kunnen afspreken welke dagen vrije dagen zijn, passend bij de wensen van beide partijen.

Overigens vind ik dit niet tegenstrijdig met de grondwettelijke vrijheid van godsdienst. Als die zou prevaleren, dan zou iemnad op basis van geloof bijvoorbeeld 6 dagen per week vrij kunnen eisen omdat zijn religie dit voorschrijft. Je kunt wel argumenteren dat een dergelijk religie kolder is, maar erg valide is dat niet aangezien je ieder ander religie met gelijke argumentatie kunt omverwerpen.

Het enige argument voor het behouden van de huidige feestdagen die op religie stoelen is traditie. Om te bekijken of dat terecht is zou men eens moeten polsen wat de bevolking nou eigenlijk wil: allemaal dezelfde dag vrij krijgen omdat het feestdagen zijn, of die laten vervallen en een gelijk aantal verlofdagen naar keuze erbij krijgen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

thermo1945 schreef:De grondwet biedt vrijheid van godsdienst (ongeacht welke!).

Bij elke godsdienst zijn er een aantal dagen, dat de gelovige niet mag werken.

De wet laat die vrijheid niet toe, behalve voor Christenen.
Is dat zo. Ik werk bij een bedrijf dat 365 dagen per jaar ongeveer de zelfde productie draait. Net als vele (en een groeiend aantal) andere Nederlanders moet ik gewoon om de kerst werken. Onder mijn collega's bevinden zich ongetwijfeld een hoop Christenen. Geen van hen is het bij mijn weten ooit gelukt ten koste van een andere collega niet te hoeven werken met kerst. In die zin helpt de Nederlandse wet hen dus ook niet.

Berichten: 42

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Mijn persoonlijke mening is: hoe meer de staat en religie gescheiden is, hoe beter. Waarbij ook geld dat ook binnen de muren van een relgieuze instelling de wet van het land geld. Maar is dit een mening of voorkeur?

Indien je wilt kijken of er een nationale feestdag voor Moslims moet komen, moet je even de voordelen en nadelen op een rij zetten.

Voordelen

- Betere spreiding van vrije dagen, ze vallen nu voor een groot deel vlak bij elkaar in het voorjaar

- Erg Leuk voor de zeg 10% van de Moslims die diep religieus is, dat is zeg 0,8% van de Nederlandse bevolking

- Leuk voor alle mensen die iets met suikerfeest hebben, dat is zeg 8% van de bevolking

- Een goede gelegenheid om slechts één andere levensbeschouwing eventjes in de picture te zetten

Nadelen

- Minder flexibiliteit voor werkgevers en ijverige werknemers

- Koren op de molen voor de zeg 20% van de bevolking die Islam-sceptisch is

Ik zou zeggen: Kerst blijft. Pasen ook. Dat zijn beiden van oorsprong het midwinter en voorjaarsfeest. Klimatologisch bepaald, zolang de aarde scheef staat houden we een winter en voorjaar. Daar heeft religie van oorsprong niets mee te maken.

Daarnaast kan iedereen één dag per jaar aangeven dat hij altijd vrij wil zijn. Of die dag religieus geinspireerd is of niet is een privé kwestie. De drie dagen die het meest gekozen worden door het hele land, zijn dagen dat iedereen vrij heeft. Koningingendag word verplaatst naar 5 mei. 5 Mei word "Nationale Feestdag". Maar wel een dag dat de koninklijke familie zichtbaar aanwezig is, precies zoals nu op 30 april. Kortom, 5 mei en 30 april fuseren.

Zo leg je de keuze bij de mensen zelf neer en haal je weer een stukje religie bij de staat weg, het is dan immers niet de staat die vrije dagen met religieuze lading uitkiest, maar de mensen zelf.

Berichten: 12.262

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Uiteraard zijn er tal van mensen die op feestdagen moeten werken, of er gewoon voor kiezen dat te doen. De gemiddelde situatie is echter toch dan men op zon- en feestdagen vrij heeft, met name in de industrie en waar mogelijk ook in zakelijke dienstverlening.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Mijn punt was, een christen heeft ook geen RECHT om vrij te zijn op bepaalde dagen zoals in sommige posts leek te worden geimpliceerd.

Berichten: 369

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Het enige argument voor het behouden van de huidige feestdagen die op religie stoelen is traditie. Om te bekijken of dat terecht is zou men eens moeten polsen wat de bevolking nou eigenlijk wil: allemaal dezelfde dag vrij krijgen omdat het feestdagen zijn, of die laten vervallen en een gelijk aantal verlofdagen naar keuze erbij krijgen.
Ik ben iemand die houdt van traditie (maar ik ben niet gelovig en ik heb evenveel met de Islam als met het Christendom of Jodendom) en pleit dus sowieso tegen het vervangen van een feestdag (in dit geval Christelijke) voor een gewone dag of een andere feestdag. Ik zou ook niet weten waarom dit nodig zou moeten zijn.

Als er dan toch een dag moet sneuvelen dan is dat wat mij betreft Koninginnedag, al is die niet Christelijk van aard.

Als wij dan ook een Islamitische feestdag zouden willen, waarom dan niet er 1 toevoegen in plaats van vervangen.

Maar ik pleit toch voor afspraken tussen werkgever en -nemer, die Benm ook aandraagt. Scholen moeten wel gewoon rekening houden met religie, voor zover dat geen grote problemen geeft. Gewone feestdagen blijven behouden (volgens traditie) en als een islamiet suikerfeest wil houden dan krijgt deze ook vrij. Stel gewoon een maximaal aantal vrije dagen dat iemand op mag nemen (wat mij betreft inclusief absentie door ziekte) en beoordeel afzonderlijk of iemand vrij mag hebben vanwege een feestdag die niet al alom gevierd wordt.

Men ontkomt er toch niet aan, we gaan steeds meer richting een 24-uurs economie. Ik ben daar ook niet gelukkig mee, maar men moet zich aanpassen. Dat geldt net zo goed voor atheïsten als voor gelovigen. Middels afspraken kan men dan bepalen wie er op welke (feest-)dag wel of niet werkt. Er moet wel iets komen (een wet, of een regel in de CAO's) dat ervoor zorgt dat werkgevers ook serieus bezig zijn/gaan met de wensen van hun personeel zodat zij daar niet zo over heen fietsen.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Men ontkomt er toch niet aan, we gaan steeds meer richting een 24-uurs economie. Ik ben daar ook niet gelukkig mee, maar men moet zich aanpassen.
Dat vind ik een fatalistische instelling. In plaats van je aan te passen kan je er ook voor kiezen om in verzet te gaan. Als genoeg mensen dat doen ontkom je er wel aan.

Wat het onderwerp betreft, ik ben tegen het inwisselen van christelijke feestdagen door islamitische. Ik kan alleen niet uitleggen waarom, want dan kom ik in conflict met de voorwaarden die de topicstarter in zijn openingsbericht heeft gesteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

anusthesist schreef:95% van de 'Nederlanders' heeft níets met de Islam. Het zou geforceerd overkomen om dan een Islamitische feestdag te implementeren in de Christelijke traditie van Nederland.

Voor die 2.5% die de Islam aanhangt moet je dan een niet alléén een Islamitische feestdag afspreken, maar ook een Christelijke feestdag afschaffen. The minory rules again; 97.5% van de bevolking is de dupe vanwege 2.5%.
En hoeveel procent van de Nederlanders geeft werkelijk iets om Pinksteren of Hemelvaartsdag?? Ik heb geen flauw idee van de getallen, maar ik heb zo het vermoeden dat er meer mensen in Nederland zijn die het suikerfeest vieren dan mensen die daadwerkelijk Hemelvaartsdag bewust vieren.

Moet heel Nederland dan maar de dupe zijn van die paar mensen die behoefte hebben aan Pinksteren of Hemelvaartsdag???
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Ik ben ook geen voorstander. Wél ben ik er voorstander van dat mensen met een Islamitische godsdienst verlof kunnen nemen op de Islamitische feestdagen. Al zullen er altijd sectoren zijn waarbij dit niet steeds mogelijk is (dat is evengoed zo voor 'Christenen' die moeten werken op zondag of op hun feestdagen). Maar goed, dit is eerder uitzonderlijk, dus hebben ook Islamieten het recht, volgens mij, om op hun feestdagen verlof te nemen. Tenslotte gaat het ook maar om een beperkt aantal dagen per jaar, veronderstel ik, én kan de werkgever op voorhand al weten welke dagen daarvoor in aanmerking komen. Er kunnen dus 'voorzieningen getroffen worden' om dit op te vangen, meestal toch (denk ik).

Ik ben tegen het vervangen van een Christelijke feestdag door een Islamitische feestdag omdat we dan, zoals 317070 aanhaalde, evengoed zulke dagen kunnen vervangen door andere bijzondere dagen (bv. Joodse feestdagen, Boedhistische feestdagen, Hindoeïstische feestdagen, enz...). Een overheid dient zeker rekening te houden met een minderheid, maar kan niet elke overheidsbeslissing bepaald laten worden door elk mogelijk voorschrift van een minderheid.

Ik vrees bovendien dat we zo de tolerantie niet echt in de hand zullen werken, als we voor iedereen een Christelijke feestdag gaan vervangen door een Islamitische, integendeel.

Ik kan me anderzijds ook wel wat vinden in wat Links Half schrijft: hoe meer scheiding er is tussen kerk en staat, hoe beter. Of dat dan ook betekent dat Christelijke feestdagen moeten afgeschaft worden, is weer iets anders. Ik vermoed dat een erg grote meerderheid van de bevolking daar tegen zou zijn en dan dienen we dit ook te respecteren als we leven in een democratie, denk ik.

Al zou ik persoonlijk dan nog liever zien dat Christelijke feestdagen verdwijnen (en vervangen worden door andere dagen, maar welke dagen worden dan wél de officiële feestdagen?), dan dat er een Christelijke feestdag wordt vervangen door een Islamitische feestdag, nog een andere Christelijke feestdag vervangen wordt door een Joodse feestdag, en hetzelfde voor een Hindoeïstische feestdag, een Boedhistische feestdag ed.

Diversiteit én respect opbrengen voor elkaar is goed. Je kan echter niet verwachten dat de overheid de visie van een 'andere religie/ filosofie' verplicht oplegt aan 90% van de bevolking op elke mogelijk levensdomein.

Er zijn andere én hopelijk effectievere methoden om te werken aan de integratie van Islamieten (of anderen) in een Christelijke meerderheid.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 369

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Moet heel Nederland dan maar de dupe zijn van die paar mensen die behoefte hebben aan Pinksteren of Hemelvaartsdag???
Het vetgedrukte zult gij mij nog even moeten uitleggen want ik snap niet waarom wij hier de dupe van zijn. Zijn vrije dagen niet meer nodig? En familietradities dan? Hoeveel mensen gaan met Pasen, Kerst, Pinksteren, etc. niet naar hun familie? Hoeveel mensen trekken dit weekend niet weg met de caravan om eventjes de rust op te zoeken?

Moeten tradities voor u nu echt wijken voor de economie? Heeft dat voorrang? Moeten mensen een burn-out krijgen omdat tradities niet meer op zijn plaats zijn in deze tijd?
En hoeveel procent van de Nederlanders geeft werkelijk iets om Pinksteren of Hemelvaartsdag?
Ik denk dat er veel mensen geven om Pinksteren, ieder op hun eigen manier! Al is het maar omdat het een dagje vrij uit is. Gezinnen die iets leuks kunnen doen met hun kinderen. En vond jij het nooit leuk om Paaseieren te zoeken?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Moet heel Nederland dan maar de dupe zijn van die paar mensen die behoefte hebben aan Pinksteren of Hemelvaartsdag???
Ik vraag me af of de meerderheid van de bevolking voorstander is om een Christelijke feestdag te vervangen door een Islamitische... Daar gaat het om.

En niet om het feit dat heel (??) Nederland de dupe is (???) van het gegeven dat enkele (?) mensen Pinksteren of zo vieren. Jouw stelling klinkt me wel erg vreemd in de oren... Ondanks het feit dat ik mezelf als weinig (of zelfs niet) religieus beschrijf, zie ik mezelf helemààl niet als de dupe van het feit dat er Christelijke feestdagen bestaan...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer