Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Moderator: Rhiannon

Berichten: 369

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Ik kan me anderzijds ook wel wat vinden in wat Links Half schrijft: hoe meer scheiding er is tussen kerk en staat, hoe beter.
Dido,

Ik ben het grotendeels met jou eens, maar ik vraag mij hier wel wat bij af. Wat heeft een scheiding tussen Kerk en staat met feestdagen te maken (daar ben ik het overigens wel mee eens een scheiding tussen Kerk (maar eigenlijk élk geloof) en staat, laat daar geen twijfel tussen bestaan)? Is Kerst/Pasen/etc. niet überhaupt een eeuwenoude traditie die wij niet zo maar aan de kant kunnen vegen om de staat Kerk-vrij te maken?

Wat te denken van vrije dagen die wij mensen überhaupt nodig hebben om tot rust te komen. Niet iedereen heeft elke zondag (of zaterdag) vrij, dus een extra dagje kan m.i. niet kwaad (naast de vorm van symboliek en traditie in deze feestdagen)!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Wat heeft een scheiding tussen Kerk en staat met feestdagen te maken (daar ben ik het overigens wel mee eens een scheiding tussen Kerk (maar eigenlijk élk geloof) en staat, laat daar geen twijfel tussen bestaan)?
In oorsprong (en natuurlijk zeker volgens de kerk) heeft het er alles mee te maken, maar je haalt terecht aan dat het ondertussen voor de meerderheid van de mensen meer een traditie is geworden dan een religieus (Christelijk) feest. Dat zorgt er ook voor dat ik de optie 'schaf alle feestdagen, verbonden met religie, dan maar gewoon af', niet zomaar zou ondersteunen.

En verder nog ter verduidelijking:

(1) Sowieso ga ik er dan wel van uit dat Christelijke feestdagen vervangen zouden worden door andere rustdagen (dus niet dat we dan minder feestdagen krijgen). Maar daarmee verleg je deels het probleem: welke dagen moet je dan kiezen? Iedereen zal wel een reden hebben om zijn voorkeursdagen naar voren te schuiven en uiteindelijk zullen sommigen ook weer benadeeld worden door de uiteindelijk gemaakte keuzes.

(2) Traditie is zeker belangrijk voor een volk, ik geef je daar volledig gelijk in. Dit is dus ook voor mij de belangrijkste reden om die dagen te willen behouden, denk ik. We kunnen eventueel beslissen om een bepaalde traditie officieel 'af te schaffen', maar als het om een belangrijke traditie gaat, dan dient daar zeker voor een democratische meerderheid te zijn, wat mij betreft (en ik denk niet dat die er is in dit geval, ik ben geen voorstander).

(3) Het is maar als we zouden moeten kiezen tussen:

- OFWEL 'het verplicht moeten nemen van feestdagen gebonden aan allerlei religies, dus een bont allegaartje van zowel een Christelijke feestdag, als een Joodse feestdag als een Islamitische feestdag als een Boedhistische feestdag als een... (er is voor mij immers geen reden om enkel Islamitische feestdagen toe te laten en dan geen Joodse ed.)

- OFWEL het afschaffen van elke feestdag ivm. religie,

dat ik vermoedelijk voor het laatste zou kiezen. Maar ik ga er van uit dat het zo niet wordt en dan mag het wat mij betreft, gerust blijven zoals het is. Omwille van de traditie inderdaad... :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 369

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Dido schreef:In oorsprong (en natuurlijk zeker volgens de kerk) heeft het er alles mee te maken, maar je haalt terecht aan dat het ondertussen voor de meerderheid van de mensen meer een traditie is geworden dan een religieus (Christelijk) feest.

En verder nog ter verduidelijking:

(1) Sowieso ga ik er dan wel van uit dat Christelijke feestdagen vervangen zouden worden door andere rustdagen (dus niet dat we dan minder feestdagen krijgen). Maar daarmee verleg je deels het probleem: welke dagen moet je dan kiezen? Iedereen zal wel een reden hebben om zijn voorkeursdagen naar voren te schuiven en uiteindelijk zullen sommigen ook weer benadeeld worden door de uiteindelijk gemaakte keuzes.

(2) Traditie is zeker belangrijk voor een volk, ik geef je daar volledig gelijk in. Dit is dus ook voor mij de belangrijkste reden om die dagen te willen behouden, denk ik. We kunnen eventueel beslissen om een bepaalde traditie 'af te schaffen', maar dan dient daarvoor een democratische meerderheid te zijn, wat mij betreft (en ik denk niet dat die er is in dit geval, ik ben geen voorstander).

(3) Het is maar als we zouden moeten kiezen tussen:

OFWEL een bont allegaartje van zowel een Christelijke feestdag, als een Joodse feestdag als een Islamitische feestdag als een Boedhistische feestdag als een...

OFWEL het afschaffen van elke feestdag ivm. religie,

dat ik vermoedelijk voor het laatste zou kiezen. Maar ik ga er van uit dat het zo niet wordt en dan mag het wat mij betreft, gerust blijven zoals het is. Omwille van de traditie inderdaad...

Dido
Ik ben tevreden met je betoog. Bedankt dat je e.e.a. nog even duidelijk hebt gemaakt. Wat punt 3 betreft, daar zou ik ook het laatste kiezen, maar omwille van traditie ben ik nog altijd conservatief op dit punt. Wat betreft feestdagen houd ik het liever bij het oude!

Fijne Pasen,

Groet,

bartelomeus
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

bartelomeus schreef:Het vetgedrukte zult gij mij nog even moeten uitleggen want ik snap niet waarom wij hier de dupe van zijn. Zijn vrije dagen niet meer nodig? En familietradities dan? Hoeveel mensen gaan met Pasen, Kerst, Pinksteren, etc. niet naar hun familie? Hoeveel mensen trekken dit weekend niet weg met de caravan om eventjes de rust op te zoeken?

Moeten tradities voor u nu echt wijken voor de economie? Heeft dat voorrang? Moeten mensen een burn-out krijgen omdat tradities niet meer op zijn plaats zijn in deze tijd?

Ik denk dat er veel mensen geven om Pinksteren, ieder op hun eigen manier! Al is het maar omdat het een dagje vrij uit is. Gezinnen die iets leuks kunnen doen met hun kinderen. En vond jij het nooit leuk om Paaseieren te zoeken?
Mensen, even voor de duidelijkheid: ik probeer hier absoluut niet te zeggen dat ik voorstander ben van het vervangen van feestdagen!

Mijn reactie was een reactie op anusthesist, die de woorden "de dupe" gebruikte. Ik wilde puur en alleen zeggen dat ik zijn argumentatie niet vind kloppen.

Graag eerst het topic goed lezen voordat jullie direct met reacties komen!
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Ik vind die feestdagen ook maar stom, het is eigenlijk geforceerd vakantie dagen nemen. En er zijn al zoveel mensen die toch moeten werken deze dagen, in tourisme, horeca, winkels. etc.

1. Het moet mogelijk zijn voor gelovige mensen om vrij te nemen op voor hun belangrijke feestdagen.

2. De feestdagen behalve nieuwjaars, koniginnedag en bevrijdingsdag gaan allemaal de deur uit en worden ingeleverd voor meer vakantiedagen.

Ik ben zelf gelovig, dus ik neem pasen en kerst alvast vrij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Ik ben zelf gelovig, dus ik neem pasen en kerst alvast vrij.
Dat is natuurlijk het probleem. Bedrijfseconomisch gezien zou het natuurlijk veel beter zijn om iedereen meer snipperdagen te geven en minder vaste vrije dagen. Zo nemen bijvoorbeeld voor winkels het aantal dagen "open" toe en kan een grotere omzet gedraaid worden. Als vervolgens echter 80% zijn snipperdagen 24 en 25 december in wil zetten moeten er dus mensen teleurgesteld gaan worden.

Ik ben niet gelovig, maar geef er toch de voorkeur aan met kerst niet te hoeven werken uit familie traditie overwegingen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Zo nemen bijvoorbeeld voor winkels het aantal dagen "open" toe en kan een grotere omzet gedraaid worden.
De logica hierachter ontgaat me. Als iedereen "alles al heeft", dan stopt het kopen toch gewoon? Zouden mensen echt meer kopen omdat de winkels langer open zijn?

Los daarvan vind ik dat je economische motieven niet de doorslag moet laten geven. Een mens heeft zo af en toe een rustpunt nodig, en het is helemaal niet erg dat dan voor een of twee dagen de economie op slot gaat.

Verder valt het in Nederland wel mee wat het aantal vrije dagen betreft. Kopstukken van werkgeversverenigingen zeuren wel eens dat we in Nederland al zoveel vrije dagen hebben, maar als je echt gaat tellen, dan blijken ze het in België en Duitsland nog beter te kunnen. Om maar even onze naaste buren te noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

De logica hierachter ontgaat me. Als iedereen "alles al heeft", dan stopt het kopen toch gewoon?
De tijd dat mensen slechts precies het minimale kopen dat ze nodig hebben ligt aan deze kant van Europa ver achter ons. Bovendien zijn er betere voorbeelden te bedenken dat het winkelwezen. Denk bijvoorbeeld aan de productie sector, dienstverlening en distributie. Hoe vaak hoor je aan het begin van december de term "dat tillen we over de feestdagen" wel niet vallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

... Als vervolgens echter 80% zijn snipperdagen 24 en 25 december in wil zetten moeten er dus mensen teleurgesteld gaan worden.
Als 80% niet wil werken op die dag dan kan dat bedrijf zelf beslissen of ze open blijven of niet.

Dit is niets nieuws, veel mensen willen in de bouwvak op vakantie, dan is het lekker warm en de kinderen zijn dan ook thuis. Dan moeten die bedrijven ook met hun werknemers praten over wie er wanneer vrij neemt.

Dan kan het dus zijn dat er sommige mensen verplichte snipperdagen moeten nemen op 25 december bijvoorbeeld. Ik denk niet dat ze daar een probleem mee hebben als dit over enkele dagen per jaar gaat.
De tijd dat mensen slechts precies het minimale kopen dat ze nodig hebben ligt aan deze kant van Europa ver achter ons. Bovendien zijn er betere voorbeelden te bedenken dat het winkelwezen. Denk bijvoorbeeld aan de productie sector, dienstverlening en distributie. Hoe vaak hoor je aan het begin van december de term "dat tillen we over de feestdagen" wel niet vallen.
Je inkomen is echter een ander obstakel, je kunt niet meer kopen dan het geld dat je hebt.

Hier in Ierland zijn alle winkels gewoon open op zondag, Ik doe mijn inkopen dus op zondag morgen omdat het dan niet druk is in de supermarkt. Koop ik meer? Nee, want ik ga niet op zaterdagen de stad in.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Als 80% niet wil werken op die dag dan kan dat bedrijf zelf beslissen of ze open blijven of niet.
Maar als nu heel veel bedrijven beslissen dat ze wel open willen blijven en daarom de helft van die 80% vragen tegen hun zin toch te komen?
Je inkomen is echter een ander obstakel, je kunt niet meer kopen dan het geld dat je hebt.
Waar, maar je kan ook bewust of onbewust bijvoorbeeld minder aflossen of sparen doordat je meer geld in de winkel hebt uitgegeven. Maar ik geef toe, er is natuurlijk een bepaalde theoretische maximum omzet voor het winkelwezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

shimmy schreef:Maar als nu heel veel bedrijven beslissen dat ze wel open willen blijven en daarom de helft van die 80% vragen tegen hun zin toch te komen?

Waar, maar je kan ook bewust of onbewust bijvoorbeeld minder aflossen of sparen doordat je meer geld in de winkel hebt uitgegeven. Maar ik geef toe, er is natuurlijk een bepaalde theoretische maximum omzet voor het winkelwezen.
Laat ik het koopzondag onderwerp maar achterwegen, dat is een heel ander verhaal.

Zoals in mijn eerste bericht vermeld, kun je mensen niet verbieden vrij te nemen op een van deze religieuze feestdagen. Wil je ze toch dan aan het werk zetten? Dan kom maar op met die 300% overtijd. Ik denk dat elke werknemer wel over te halen is met een groot zak geld.

Ik zou het interessant vinden hoe dit zich uitpakt. Zullen mensen echt gaan winkelen op eerste kerstdag? Dan is dus de hele reden voor een feestdag uit het raam.

Ik denk dat er stiekem heel veel christenen zijn die gewoon op kerstavond/tweedekerstdag/tweedepaasdag/pinksteren door werken. De gene die echt thuis willen blijven, die vinden wel een manier..

Berichten: 369

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Zoals in mijn eerste bericht vermeld, kun je mensen niet verbieden vrij te nemen op een van deze religieuze feestdagen. Wil je ze toch dan aan het werk zetten? Dan kom maar op met die 300% overtijd. Ik denk dat elke werknemer wel over te halen is met een groot zak geld.
Alleen op feestdagen? Dan lijkt dat me niet eerlijk voor mensen die op andere dagen vrij zouden willen nemen maar dat niet krijgen en voor het gewone tarief doorwerken. Om ook maar niet te denken aan de mensen die hun vakantie ergens anders moeten plannen dan in de zomer. Of op verjaardagen van de persoon zelf of een familielid. Nee, dat lijkt me geen oplossing. Een niet-Christen heeft net zo veel recht op die "religieuze" feestdag als een Christen. Hoeveel mensen gaan er niet met hemelvaart fietsen? En hoeveel gaan er niet met Kerst naar hun ouders om daar te genieten van een feestmaaltijd. Daar hoef je echt geen katholiek voor te zijn!
Ik zou het interessant vinden hoe dit zich uitpakt. Zullen mensen echt gaan winkelen op eerste kerstdag? Dan is dus de hele reden voor een feestdag uit het raam.
Ik denk niet dat een dergelijke wijze werkt. Nu Kerst afschaffen houdt m.i. nog zeker in dat over vijf jaar nog iedereen op Kerst vrij wil hebben of in ieder geval op die dag zijn of haar boodschappen niet gaat houden! Het gaat hier overigens toch over de vervanging van een Christelijke feestdag voor een Islamitische en niet over de kwestie of we Christelijke feestdagen maar helemaal moeten afschaffen?!
Ik denk dat er stiekem heel veel christenen zijn die gewoon op kerstavond/tweedekerstdag/tweedepaasdag/pinksteren door werken. De gene die echt thuis willen blijven, die vinden wel een manier..
Zeker niet heel veel met het oog op heel veel niet-Christenen die niet eens op kerstavond willen werken!

Aan dergelijk afschaffen van de feestdagen heb je m.i. alleen wat op de hele lange termijn omdat iedereen op korte termijn die dagen toch wel zal willen houden (zeker de Kerst, al is het vanwege het gezellig samen zijn bij de kerstboom eventueel met cadeautjes en een stuk kalkoen)! Misschien dat als we het nu afschaffen dat de volgende generaties het niet meer zullen vieren, maar wat schieten we daar mee op?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 382

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Misschien dat als we het nu afschaffen dat de volgende generaties het niet meer zullen vieren, maar wat schieten we daar mee op?
Om even heel kort te zijn: Mensen hebben altijd nog hun eigen keuze om die feesten te vieren. Zij, maar ook andere (jongere) generaties.
Zeker niet heel veel met het oog op heel veel niet-Christenen die niet eens op kerstavond willen werken!
Oplossing: Laat moslims op christelijke dagen werken en christenen op moslimse feestdagen werken. Beide kanten blij, toch? Niet elk bedrijf heeft beschikking over moslimse medewerkers, maar het is al een hele stap in de richting. Dit "motiveert" wellicht bedrijven om allochtone medewerkers in dienst te nemen. Maar oké ik ziet niet in die zaken, dus verdere discussie over werk houd ik mij buiten. :eusa_whistle:
95% van de 'Nederlanders' heeft níets met de Islam.
Heeft dit daadwerkelijk met hun religie te maken of meer met de paar allochtone jongeren die het, om het maar even banaal te zeggen, verkloten voor derest?

Helemaal niets, ik snap dat niet helemaal, heeft dit te maken met geloven of heeft dit te maken met de manier van denken over een bepaalde religie, in dit geval Islam?
Dit kaartje geeft aan waarom het een ontiegelijk slecht idee is. 95% van de 'Nederlanders' heeft níets met de Islam. Het zou geforceerd overkomen om dan een Islamitische feestdag te implementeren in de Christelijke traditie van Nederland.
Beide kaartjes zeggen niks over niet-gelovigen. Ik vind het persoonlijk hypocriet dat niet-gelovigen een bepaalde godsdienstige dag willen behouden. Kijk, dat ze kerst vieren moeten zij helemaal zelf weten. Maar als zij toch niet aan de christelijke gedachte houden, wat zal het dan voor hun uitmaken of zij een islamitische dag of christelijke dag vrij hebben?!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 369

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Om even heel kort te zijn: Mensen hebben altijd nog hun eigen keuze om die feesten te vieren. Zij, maar ook andere (jongere) generaties.
Precies! En daarom ben ik ook zo tegen op het afschaffen van Christelijke feestdagen. Begrijp me overigens niet verkeerd: ik heb niets tegen Islamitische feestdagen, maar ik heb wel heel veel met de (al dan niet gelovige) tradities van de Christelijke. Ikzelf geniet bijvoorbeeld erg van de Kerstdagen door familiebezoek en een heerlijk Kerstmaaltijd. Hetzelfde kan je doortrekken tot de tradities voor de paasdagen en hemelvaart, e.d.

Voor welk geloof ik vrij heb dat doet er inderdaad mij als atheïst niet toe! Dat zou ook niet moeten uitmaken!
Oplossing: Laat moslims op christelijke dagen werken en christenen op moslimse feestdagen werken. Beide kanten blij, toch? Niet elk bedrijf heeft beschikking over moslimse medewerkers, maar het is al een hele stap in de richting. Dit "motiveert" wellicht bedrijven om allochtone medewerkers in dienst te nemen. Maar oké ik ziet niet in die zaken, dus verdere discussie over werk houd ik mij buiten. :eusa_whistle:
Helaas, was het maar zo simpel. Er zijn veel meer Christenen dan Moslims in ons kikkerlandje, zeker ook in werk sferen! Een Moslim zou dan bijvoorbeeld drie keer zo hard moeten werken op een Christelijke feestdag dan een Christen op een Islamitische feestdag.
Heeft dit daadwerkelijk met hun religie te maken of meer met de paar allochtone jongeren die het, om het maar even banaal te zeggen, verkloten voor derest?
Beide. Als niet gelovige ben je meestal weliswaar niet tegen op het geloof, maar je voelt er ook niks voor. Datzelfde geldt voor mij met de Islam. Ik ben evenzeer geen Christen als een Islamiet, ik gun beiden hun geloof en ik vind het prachtig dat ze er zijn maar persoonlijk heb ik gewoonweg niets met het geloof! Dus als ik op een Christelijke dag naar de Kerk zou moeten zou ik dat niet willen (of wel 1 keer om zoiets bij te wonen maar daarna niet meer) maar als ik op een Islamitische dag naar de Moskee moet zou ik dat ook niet willen (of ook hooguit 1 maal)!

Daarnaast loopt Wilders/e.d. natuurlijk het patriotisme en enigszins rassenhaat (al vind ik dat woord erg ver gaan, beter is: meningsverschillen op gebied van afkomst) op te laaien en Nederland is van oorsprong nou een maal Christelijk. Dus als wij moeten dan kiezen wij voor Christelijke feesten.

Nu komt het nieuws daarnaast met erg negatieve items over Moslims, maar ook de extremisten verpesten het voor de nette Islamieten, en daar worden mensen die niet de goede Moslims zien en (vergeef mij:) niet erg sympathiek en intelligent zijn erg anti-Islamitisch van!
Helemaal niets, ik snap dat niet helemaal, heeft dit te maken met geloven of heeft dit te maken met de manier van denken over een bepaalde religie, in dit geval Islam?
Beide! De Islam is nieuw voor ons. Als iemand jou vertelt dat er slechte dingen in de Koran staan dan ben jij sneller geneigd dat te geloven dan wanneer iemand zo iets over de Bijbel vertelt, ook al is dat ongefundeerd!
Beide kaartjes zeggen niks over niet-gelovigen. Ik vind het persoonlijk hypocriet dat niet-gelovigen een bepaalde godsdienstige dag willen behouden. Kijk, dat ze kerst vieren moeten zij helemaal zelf weten. Maar als zij toch niet aan de christelijke gedachte houden, wat zal het dan voor hun uitmaken of zij een islamitische dag of christelijke dag vrij hebben?!
De symbolische/traditionele waarde van de dagen! Maar inderdaad, in principe zou dat niets uit moeten maken. Van mij mag er ook prima een Islamitische dag naast de Christelijke dagen komen. Maar ik voel er niks voor om er een te vervangen. Waarom? Simpel, die tradities. Tuurlijk, die zou je kunnen verplaatsen, maar sommige dingen moet je in ere laten en in andere gevallen is progressie nodig. Op het punt van feestdagen ben ik nog altijd enigszins conservatief gebleven. Ik laat daarbij liever alles voor wat het is, desnoods met toevoeging van een nieuwe. Maar het afschaffen van het een om het te vervangen voor het ander vind ik niet nodig!

Wat ik overigens wel heel grof vond was dat er tijdens suikerfeest afgelopen jaar autovrije zondag was. Als dit misverstand op een Christelijke feestdag zou hebben plaatsgevonden zou iedereen verontwaardigd zijn geweest maar nu ging de autovrije zondag gewoon door!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Christelijke feestdag vervangen voor islamitische

Alleen op feestdagen? Dan lijkt dat me niet eerlijk voor mensen die op andere dagen vrij zouden willen nemen maar dat niet krijgen en voor het gewone tarief doorwerken. Om ook maar niet te denken aan de mensen die hun vakantie ergens anders moeten plannen dan in de zomer. Of op verjaardagen van de persoon zelf of een familielid. Nee, dat lijkt me geen oplossing. Een niet-Christen heeft net zo veel recht op die "religieuze" feestdag als een Christen. Hoeveel mensen gaan er niet met hemelvaart fietsen? En hoeveel gaan er niet met Kerst naar hun ouders om daar te genieten van een feestmaaltijd. Daar hoef je echt geen katholiek voor te zijn!
Ik heb nergens gezegt dat alleen gelovige van deze vakantiedagen gebruik kunnen maken. Iedereen dus. Als jij met Hemelvaart wil fietsen, dan neem je Hemelvaart vrij. Je moet vrij krijgen omdat het een speciale dag is, ook al ben je niet gelovig.

Er zijn nou eenmaal een aantal speciale dagen in het jaar voor christenen en moslims (en joden) ik vind het niet teveel gevraagt dat men vrij moet krijgen op die dagen als men dat wil.

Het staat een werkgever natuurlijk vrij om de werknemer over te halen om niet vrij te nemen.
Ik denk niet dat een dergelijke wijze werkt. Nu Kerst afschaffen houdt m.i. nog zeker in dat over vijf jaar nog iedereen op Kerst vrij wil hebben of in ieder geval op die dag zijn of haar boodschappen niet gaat houden! Het gaat hier overigens toch over de vervanging van een Christelijke feestdag voor een Islamitische en niet over de kwestie of we Christelijke feestdagen maar helemaal moeten afschaffen?!


Ik heb het nooit over het afschaffen van kerst gehad. Ik heb het niet eens over afschaffen van Hemelvaart, of goede vrijdag. Ik wil niks afschaffen. Mensen kunnen echter zelf beslissen wanneer ze vrij krijgen.
Zeker niet heel veel met het oog op heel veel niet-Christenen die niet eens op kerstavond willen werken!
Met kerstavond heb ik het natuurlijk over de 24ste, niet de avond van kerst.
Aan dergelijk afschaffen van de feestdagen heb je m.i. alleen wat op de hele lange termijn omdat iedereen op korte termijn die dagen toch wel zal willen houden (zeker de Kerst, al is het vanwege het gezellig samen zijn bij de kerstboom eventueel met cadeautjes en een stuk kalkoen)! Misschien dat als we het nu afschaffen dat de volgende generaties het niet meer zullen vieren, maar wat schieten we daar mee op?
Ik heb het nooit over afschaffen gehad. Iedereen die kerst wil vieren, mag dat.

Reageer