380v en 220v

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

380v en 220v

Hallo Forum,

Ik heb onlangs een hogedrukreiniger gekocht en die werkt momenteel op 3x380v maar kan ook op 3x220v werken,

Op de maschiene staat dat ook vermeld 380V/220V,

Ik heb in mijn garage géén krachtstroom ,

En de elektriciteit is vorige jaar voledig nieuw aangelegd ,

Ik heb thuis 3x40 amp,

De firma die deze hogedrukreiniger verdeelt zegd dat het mogelijk is als ik de stekker van de maschiene vervang met een 4 polige 32a blauwe stekker, Maar kan deze nergens vinden ?? waar kan ik een aansluitschema hiervan vinden ??

En waar kan ik deze stekker bestellen online??

Zie hier mail van leverancier,

Goedemiddag ,

De blauwe kap van de machine nemen.

Op de zijkant van de zwarte bedieningsbox staat een rode knop.

Deze knop naar rechts draaien, op stand 220V.

De machine kan nu op 3 x 220V werken.

Je hebt een blauwe CEE-stekker nodig zoals hieronder afgebeeld.

32A – 230V. – 3 fazen + aarding.

Wij verkopen dit niet maar in elke grote electrohandel zijn deze te koop.

Die past in een wandcontactdoos die op de muur is bevestigd zoals hieronder afgebeeld.

De handleiding van deze machine zit in bijlage.

Met vriendelijke groeten,
Bijlagen
image004.jpg
image004.jpg (5.28 KiB) 1080 keer bekeken
image003.jpg
image003.jpg (5.48 KiB) 1083 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380v en 220v

De firma die deze hogedrukreiniger verdeelt zegt dat het mogelijk is als ik de stekker van de maschine vervang met een 4 polige 32A blauwe stekker,
Ik snap niet goed waarom je de stekker zou moeten vervangen. Wat voor stekker zit er dan nu aan?

Verder betwijfel ik of je de spanningsschakelaar om moet zetten. Want de spanning die je dan kiest, welke is dat dan, de fasespanning of de gekoppelde spanning?

Berichten: 3

Re: 380v en 220v

klazon schreef:Ik snap niet goed waarom je de stekker zou moeten vervangen. Wat voor stekker zit er dan nu aan?

Verder betwijfel ik of je de spanningsschakelaar om moet zetten. Want de spanning die je dan kiest, welke is dat dan, de fasespanning of de gekoppelde spanning?
Er zit een schakelaar op de maschiene 380V of 220v te zetten ,

Nu zit er een stekker op met 5 pinetjes, Rood,

Maar voor dit heb ik geen stopkontakt , ik heb enkel gewone stopkontakten maar ga zo eentje van die blauwe steken ,

Is dat goed?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380v en 220v

Met deze reactie kan ik niet zo veel, want je geeft geen antwoord op de vraag.

Als er nu een stekker met 5 pennen aan zit, dan snap ik niet dat ze je adviseren om er een stekker met 4 pennen aan te zetten. Dan ga je de nul missen. Of is die eigenlijk niet nodig?

Kortom, met deze summiere info kan ik je niet helpen. Kun je me de handleiding eens toezenden?

Berichten: 3

Re: 380v en 220v

klazon schreef:Met deze reactie kan ik niet zo veel, want je geeft geen antwoord op de vraag.

Als er nu een stekker met 5 pennen aan zit, dan snap ik niet dat ze je adviseren om er een stekker met 4 pennen aan te zetten. Dan ga je de nul missen. Of is die eigenlijk niet nodig?

Kortom, met deze summiere info kan ik je niet helpen. Kun je me de handleiding eens toezenden?
Ja zeker , Hoe moet ik deze zenden??

Is te groote bestand om hier te uploaden ,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380v en 220v

Ik stuur je mijn persoonlijk e-mail adres via een PB

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380v en 220v

Wegens familiebezoek tijdens de paasdagen heeft het antwoord even op zich laten wachten.

De informatie die je me hebt toegezonden geeft helaas ook geen antwoord op de vraag. Wat betreft de elektrische uitrusting is de handleiding zeer summier, er staat gewoon geen bruikbare informatie in. Er blijken meerdere uitvoeringen van deze machine te bestaan, die elektrisch van elkaar verschillen.

In paragraaf 1.1 van de handleiding staat een afbeelding van het typeplaatje, maar daar zijn de gegevens niet ingevuld, dus daar kom ik ook niet verder mee.

De enige mogelijkheid die ik nu nog zie is dat je aangeeft wat er allemaal op dat plaatje staat. Een duidelijke foto van dat plaatje zou het mooiste zijn.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: 380v en 220v

De schakelaar op het apparaat schakelt waarschijnlijk de machine om van ster naar driehoek. Dan valt de nul weg en ga je over van 5 draden naar 4 draden aan de machinekant.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380v en 220v

De schakelaar op het apparaat schakelt waarschijnlijk de machine om van ster naar driehoek.
De adder zit in het woord waarschijnlijk. Dat lijkt mij ook de meest logische verklaring. Maar zolang je dat niet zeker weet kan je er geen kant mee op.

De TS heeft me de handleiding gemaild, en daar staat heel veel informatie in, tot aan het totale processchema van het apparaat. Behalve van de elektrische uitrusting, daarover staat er werkelijk niks bruikbaars in.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: 380v en 220v

De adder zit in het woord waarschijnlijk. Dat lijkt mij ook de meest logische verklaring. Maar zolang je dat niet zeker weet kan je er geen kant mee op.


Tja... Welke andere mogelijkheden zie jij?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 473

Re: 380v en 220v

De schakelaar op het apparaat schakelt waarschijnlijk de machine om van ster naar driehoek. Dan valt de nul weg en ga je over van 5 draden naar 4 draden aan de machinekant.
Die snap ik niet ](*,)

Een 3f motor in ster of driehoek aangesloten heeft toch altijd genoeg aan drie draden + 1 aarding?

Wat komt die nul daar in doen?

Stekker vervangen hoogst waarschijnlijk ( :eusa_whistle: ) enkel om reglementair te blijven: rood = 400V vs. blauw = 230V meer niet

Hoeveel draden komen er nu uit die motorkabel? Ik gok 3 of 4 of 5 ;) ;)

Het is niet door er een andere stekker aan te zetten dat je er ééntje meer of minder zult krijgen, je zal nog steeds hetzelfde x aantal draden uit die motorkabel aan een stekker verbinden (rood of blauw).

Heb je een Ohm-meter?

Meet eens tussen alle draden onderling in de twee standen van die schakelaar.

Uit je meetresultaten zal je (misschien) kunnen bepalen wat daar juist gaande is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380v en 220v

Tja... Welke andere mogelijkheden zie jij?
Misschien is het een motor met dubbele wikkelingen. En wellicht zit er ergens nog een stuurstroomtrafo. In die machine zitten nl. ook nog magneetventielen.

Kortom, zonder een elektrisch schema weet je gewoon niet wat je aan het doen bent.

Berichten: 473

Re: 380v en 220v

Je weet inderdaad niet wat je doet, maar moet je dat eigenlijk wel weten ? :eusa_whistle: ?

Ik bedoel als de fabrikant zegt:
De blauwe kap van de machine nemen.

Op de zijkant van de zwarte bedieningsbox staat een rode knop.

Deze knop naar rechts draaien, op stand 220V.

De machine kan nu op 3 x 220V werken.
Waarom zou je daar aan twijfelen?

Je twijfelt toch ook niet als je de 110/220 schuifschakelaar van je HiFi keten op 220 zet? Of toch ??

Het verhaal van de blauw/rode stekker is mijn inziens volledig normaal.

Als fabrikant lever je de HDReiniger in 3*380V stand, dus moet er een dikke rode stekker aan.

Wens je als gebruiker hem op 3*220V te gebruiken, dan moet je er een dunneblauwe stekker aan zetten meer niet.

Aansluiting van die baluwe stekker:

Dikke pin is aarding

Andere drie zijn de drie fasen.

Waar te kopen: elke goede elektriciteit- of Doe het zelf zaak kan je dergelijke stekker verkopen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380v en 220v

mcs51mc schreef:Waarom zou je daar aan twijfelen?

Je twijfelt toch ook niet als je de 110/220 schuifschakelaar van je HiFi keten op 220 zet? Of toch ??
Een hifi keten is een éénfasig apparaat. Daar is weinig twijfel mogelijk.

Maar het gaat hier om een 3-fasig apparaat. En dan slaat bij mij de twijfel toe als de fabrikant geen uitsluitsel geeft over hoe het geschakeld is.

De eerst vraag die bij mij altijd opkomt: ze hebben het over 220 en 380V, maar gaat het dan om de fasespanning of om de lijnspanning? Een fabrikant zou best de moeite kunnen nemen om dat expliciet te vermelden.

Zelfde vraag geldt eigenlijk voor de topicstarter: als je praat over een net van 3x220V, gaat het dan om de fasespanningen, of om de gekoppelde spanningen?

Ook daar slaat bij mij de twijfel toe, want tegenwoordig zijn laagspanningsnetten standaard 230/400V. D.w.z. de fasespanning is 230V, de lijnspanning is 400V. Dus waar gaat het concreet over?

Misschien is het helemaal niet nodig om iets om te schakelen. Want als de fabrikant met 380V de lijnspanning bedoelt, en de topicstarter bedoelt met 220V de fasespanning, dan praten ze feitelijk over hetzelfde.

Dan is er nog een volgende twijfel: is het wel echt een 3-fasig apparaat, of is het een verzameling van 1-fasige belastingen die over de fasen verdeeld zijn?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: 380v en 220v

mcs51mc schreef:Die snap ik niet :eusa_whistle:

Een 3f motor in ster of driehoek aangesloten heeft toch altijd genoeg aan drie draden + 1 aarding?

Wat komt die nul daar in doen?


Dat klopt voor de motor maar er zit meer in die machine dan alleen een motor. Dan is de nul nodig in de 380V stand om de andere componenten op 220V te voeden.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer