Higgs-deeltjes

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4.502

Higgs-deeltjes

CERN:

Via de media veel info gezien over de kunstmatige botsing van 2 waterstofprotonen die zou zijn geslaagd .

De theoretische aanwezigheid van Higgs-deeltjes (het bestaan ervan ligt nmm. in het grensgebied van materie en energie),welke vrijkomen bij die botsing (b)lijkt aangetoond.

Waar ik geen hoogte van kreeg is het volgende: Bij die botsing komen diverse Higg-deeltjes vrij ( varieert dat aantal afhankelijk van de botsende atoomsoort,wrs wel?); worden de botsende protonen in submaterie getransformeerd of blijven ze in gelijke vorm met alleen een deel(tje) energieverlies.

Wat is het praktisch nut van deze technische mogelijkheid,een verbetering van scantechniek bij diagnostiek ,ik noem maar wat?

Dat men kennis vergaart omtrent de oerknal en het ontstaan van het Universum lijkt me een bijkomende zaak te zijn;er werd ca.€ 5E9 aan gespandeerd en voor astronomie lijkt me dat voor politici een enorm bedrag om dat ter beschikking te stellen.

Het zal dan ook wel met "belangrijkere "zaken te doen hebben! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Higgs-deeltjes

Verplaatst naar Natuurkunde, Atoom- en deeltjesfysica.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Higgs-deeltjes

Bij een botsing tussen twee protonen heeft men een uitgangssituatie:

eV van de twee protonen (denk aan de rustmassa maar omdat de protonen bestaan uit quarks die trillen e.d. is dit niet geheel rustmassa)

en de eV van de bewegingsenergie van de twee.

Deze som kan men optellen en het resultaat van de botsing na een bepaalde tijd is dan een precies gelijke som.

Tijdens de collision kan de som afwijken doordat er energie wordt geleend.

Deze wordt altijd terug betaald....

Ook andere quantum toestanden moeten behouden blijven in het resultaat.

Protonen bestaan uit quarks en de verdere deeltjes.

Deze gaan in feite de botsing aan.

Hierdoor bekomen we ontzettend veel combinaties van mogelijke resultaten.

En omdat er de mogelijkheid bestaat dat er een vreemd deeltje van buiten mee doet bij de botsing moet men statistiek gaan bedrijven.

Ook is er nog achtergrondstraling die de detectors beinvloeden.

Door vele botsingen kunnen ze deze factoren uitsluiten en pure gegevens bekomen.

In de sproeiregen van deeltjes na de botsing kunnen nieuwe deeltjes, zelfs meerdere, gevormd worden.

Even wat tekst van: http://cms.web.cern.ch/cms/Detector/index.html

De CMS detecter meet op:

The Hadron Calorimeter (HCAL) measures the energy of “hadrons”, particles made of quarks and gluons (for example protons, neutrons, pions and kaons). Additionally it provides indirect measurement of the presence of non-interacting, uncharged particles such as neutrinos.

Measuring these particles is important as they can tell us if new particles such as the Higgs boson or supersymmetric particles (much heavier versions of the standard particles we know) have been formed.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 4.502

Re: Higgs-deeltjes

@Schwarz:

Bedankt voor je reactie,voordat ik verder vraag,

Je eerste alinea doet me denken aan een simpele autobotsing,voor de botsing 2 rijdende units bevolkt met bestuurders en passagiers en na de botsing de wagens in de kreukels en in vuurwerk ,inzittenden dood en het geheel aan stukken op de weg,gedeeltelijk verbrand.

Veel energie kwam er los;wordt alles weer bijeengeraapt en kon men de energie weer oproepen,dan was er deze mass a als voor de botsing weer aanwezig,een oude natuurwet als ik me niet vergis en die wet blijft blijkbaar gelden tot in het minimale!

Terug naar de topic:

Die protonen worden gelanceerd,voor zover ik het begrijp,maar dat zijn kernen van atomen.Is er voor die tijd een atoomsplitsing geweest waarbij de atoomkern (proton) werd vrijgemaakt?

De resterende vragen kunnen mogelijk door andere respondenten behandeld worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Higgs-deeltjes

Die protonen worden gelanceerd,voor zover ik het begrijp,maar dat zijn kernen van atomen.Is er voor die tijd een atoomsplitsing geweest waarbij de atoomkern (proton) werd vrijgemaakt?
Dit is gewoon een H+ ion, niet zo speciaal hoor...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4.502

Re: Higgs-deeltjes

Maar dat H+ion is nog steeds een atoom of heb ik dat mis en als dat wel zo is,blijft mijn vraag over de atoomspltsing gehandhaafd.

Berichten: 703

Re: Higgs-deeltjes

Het hele 'avontuur' begint met een fles waterstofgas. Er wordt een plasma van gemaakt, de elektronen en protonen worden gescheiden d.m.v. een elektrisch veld, en vervolgens worden de protonen geïnjecteerd in de linac, etc.

Kijk eens naar dit filmpje, dat maakt denk ik een hoop duidelijk :eusa_whistle:

Edit:

Voor de duidelijkheid, een waterstof-atoom is het simpelste atoom dat er is. Het bestaat slechts uit 1 proton in de kern en 1 elektron. Als je dus dat elektron weghaalt, heb je je proton over. Er is dus geen kernsplijting als in bijv. een kernreactor plaatsvindt.

Berichten: 4.502

Re: Higgs-deeltjes

@MVD: Bedankt voor je filmvoorstelling,erg verduidelijkend,maar:

Er wordt een plasma van gemaakt ,Hoe?

Berichten: 382

Re: Higgs-deeltjes

Er wordt een plasma van gemaakt ,Hoe?
Een methode is bestralen met elektromagnetische straling, bij voorbaat mirogolven want zij gaan door hun lagere energie niet per direct door het plasma heen. Alle vormen van elektromagnetische stralen, dus het zichtbare licht maar ook het onzichtbare licht, kunnen ook als lichtquanten beschreven worden. Deze lichtquanten, ook wel fotonen, moet je je als het ware voorstellen als een pakketje energie. Fotononen gaan interacties aan met geladen deeltjes, dus ook met de elektronen. Als de fotonen interacties aan gaan met de elektronen die niet zo sterke krachten op de kern uitoefenen, dus waarbij de coulombkracht relatief laag ligt, kunnen ze het atoom verlaten. Een voordeel aan deze methode van verwarmen is dat je met antennes op bepaalde plaatsen het plasma kunt verwarmen, wat extra mogelijkheid biedt om ongewenste turbulenties in de plasma’s weg te halen.

Dit is louter wat ik in een eigengemaakt verslag heb gezet, dat verslag is nog niet af. Als het een en ander wat ik hier poneer niet klopt, verwijs ik u naar mijn ondertekst.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 4.502

Re: Higgs-deeltjes

Dus kort door de bocht:

Een waterstofatoom -inclusief dan 1 proton en 1 electron- wordt tot plasma getransformeerd als er alleen het proton overblijft en dus het electron en mogelijke andere sub-atomaire deeltjes die er mogelijk nog zijn, zijn verdreven.

Het proton is dan de massa van het plasma ;ik vraag me als niet-deskundige dus af wat de wetenschappeijke formulering van plasma in deze tak van sport wel is. :eusa_whistle:

Berichten: 703

Re: Higgs-deeltjes

Simpel gezegd is een plasma gewoon een geïoniseerd gas, denk bij. aan een tl-buis. Zo'n plasma kun je vrij eenvoudig maken, als je genoeg spanning over een gas zet gebeurd het vanzelf, maar meestal gebruiken ze gas onder een lage druk.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasma_(aggregatietoestand)

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Higgs-deeltjes

In het Fermi deden ze het vroeger zo:

Uit een boek van Leon Lederman:

In de Cockroft-Waltonmachine wordt het elektron door een vonk van het atoom weggeschoten zodat er een positief geladen proton overblijft.

Het LHC onderzoek is vooral een fundamenteel onderzoek, Higgs is in feite bijkomend.

Het gaat om kernpunten in bepaalde natuurkundige zaken.

Ze zijn nu ook bezig met de ontwikkeling van een nieuwe machine: CLIC.

Die gaat met elektronen en positronen rond de 3TeV onderzoek doen.

Een prachtige machine met 652 klystrons...

De link ernaar: http://clic-study.web.cern.ch/CLIC-Study/intro.html
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Higgs-deeltjes

Het proton is dan de massa van het plasma ;ik vraag me als niet-deskundige dus af wat de wetenschappeijke formulering van plasma in deze tak van sport wel is. :eusa_whistle:
Vanuit wiki:
In de normale gasfase bevat elk atoom een gelijk aantal positief en negatief geladen deeltjes. De positieve lading bevindt zich in de kern en de negatief geladen elektronen eromheen maken het geheel neutraal. Bij plasma zijn sommige atomen door temperatuursverhoging of andere toegevoegde energievormen een of meer elektronen kwijtgeraakt. De losgeslagen elektronen bewegen zich vrij door de ruimte en de achtergebleven kern (met de overgebleven elektronen) heet dan geïoniseerd.
En aangezien waterstof slechts bestaat uit 1 elektron en 1 proton, is een waterstofplasma dus een mengeling van ongebonden protonen en elektronen. Haal de elektronen eruit (met een elektrisch veld), en je hebt je H+/proton om te lanceren.

Je kunt de H+ dus inderdaad nog zien als een atoom; maar dan wel een die enkel een proton heeft (en GEEN ENKEL ander sub-atomair deeltje!). Dus eigenlijk ook gewoon een proton.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 375

Re: Higgs-deeltjes

317070 schreef:Vanuit wiki:

En aangezien waterstof slechts bestaat uit 1 elektron en 1 proton, is een waterstofplasma dus een mengeling van ongebonden protonen en elektronen. Haal de elektronen eruit (met een elektrisch veld), en je hebt je H+/proton om te lanceren.
Hierbij nog een kleine opmerking: In een volume gas zijn er altijd wel enkele atomen geïoniseerd, men spreekt dan ook meestal pas van een plasma als de elektromagnetische eigenschappen(geleidbaarheid, reactie op elektrische en magnetische velden etc) sterk beginnen te veranderen t.o.v. een gewoon gas

Reageer