Ingenieurs-opleidingen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

Ingenieurs-opleidingen

Sinds ik ronddar op dit forum lees ik vaak kretologie van deelnemers,waaruit ik me afvraag wat het nivo van de topicker wel is.

Is het Belgische nivo van de Hogeschool resp.Uni een stuk hoger dan het Nederlandse op het gebied van werktuigbouw en bouwkunde.

Ik zag bijv. een vraag van iemand die op het tweede zat (waarvan) en vroeg wat info over algebra omdat dat niet in zijn pakket zat en hij graag wat kennis wilde vergaren over algebra ,omdat hij goed in wiskunde was? :eusa_whistle:

Aangezien ik vaak bewerkingen zie met integralen door Belgische deelnemers denk ik dat dat wiskundig deel van een opleiding al in vooropleidingen tot het hoger onderwijs goed is ingepompt en gaf me voedsel voor mijn topic !

Berichten: 150

Re: Ingenieurs-opleidingen

Hmm, gevaarlijke vraag hé. Straks wordt het hier weer een rondje België-Nederland.

Goed, eventjes situeren hé. Ikzelf heb gedurende de eerste 3 semesters (dus 't eerste jaar en de eerste helft van het tweede jaar) een behoorlijk brede opleiding gekregen. Dus ja, ook de basis van de wiskunde zat hierin vervat. Was dat noodzakelijk? Neen, eigenlijk niet, 't was wel een aangename herhaling, want inderdaad, in het secundair onderwijs had ik het meeste hiervan ook gezien.

Ik weet niet wat de officiële standpunten zijn, maar één van m'n docenten heeft mij ooit wijs gemaakt dat 't hoger ergens enigszins moet losstaan van je voorkennis. Studenten zouden de kans moeten kunnen krijgen om een richting te volgen, ook al hebben ze in het secundair onderwijs wat minder van dit of van dat gekregen. Ik wil hier echter realistisch bij blijven, iemand die bijvoorbeeld kunstonderwijs volgde in het secundair zal mogelijks geen ingenieursopleiding aanvatten. Er kunnen uiteraard uitzonderingen bij zitten hé.

Dan wil ik mij toch wel eventjes bezondigen aan dat rondje België-Nederland met de nodige drama en ironie. Natuurlijk zijn die Vlamingen betere ingenieurs ](*,) ](*,) 8-) En nu zullen die van over de grens natuurlijk afkomen met hun Delta-werken :eusa_whistle: ](*,) ;) Respect!

Sorry, 't is 't einde van de week, maar dat begrijpen jullie waarschijnlijk wel ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Ingenieurs-opleidingen

Dus ja, ook de basis van de wiskunde zat hierin vervat. Was dat noodzakelijk? Neen, eigenlijk niet, 't was wel een aangename herhaling, want inderdaad, in het secundair onderwijs had ik het meeste hiervan ook gezien.
Ja dat is noodzakelijk! Mijn wiskunde uit het secundair onderwijs 8uur lag mijlenver voor op mensen uit 8uur van andere scholen die dan nog beter punten hadden ook. Het niveau wordt veelal niet bepaald door eindtermen maar door de leerkrachten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Ingenieurs-opleidingen

Aangezien ik vaak bewerkingen zie met integralen door Belgische deelnemers denk ik dat dat wiskundig deel van een opleiding al in vooropleidingen tot het hoger onderwijs goed is ingepompt en gaf me voedsel voor mijn topic !
Correct. Analyse/calculus (integralen, limieten, afgeleiden, e.d.) zijn een zeer groot pakket in het Vlaamse wiskundeonderwijs. Zie hier onder B. Analyse
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Ingenieurs-opleidingen

Tijdens de Pasen ga ik alvast proberen om een conclusie te trekken uit jullie reacties;ik lees veel diplomatie bij Covertray en wat meer pluspunten voor Belgen bij Jhnbk.

Op de laatste alinea van Covertray zou ik als commentaar willen geven,dat het bij de uitvoering van objecten in Belgie wel eens fout loopt met de besteksmatige voorschriften en tekeningen tgv. het feit dat het lagere personeel meer een cocktail van rassen vorm waarop het controlerend deel van de overheid en private werken heel weinig grip heeft en dat tegenwoordig er in beide naties angst is bij toezichthouders om correctieve opmerkingen te plaatsen.

Bij de Belgen bovendien het grote probleem van de taalgrens en het werken van Vlamingen in Walonie en Walen in Vlaanderen en ook het uitvoeren van objecten met een stop bij die grens (wegen ,viaducten ed)

Meestal door te weinig practische ervaring en ook bij ervaren mensen een vorm van sociale voorzichtigheid om niet gebrandmerkt te worden als lastig figuur,die buiten werktijd wel eens zou kunnen worden geconfronteerd met aannemerspersoneel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Ingenieurs-opleidingen

Bij de Belgen bovendien het grote probleem van de taalgrens en het werken van Vlamingen in Walonie en Walen in Vlaanderen en ook het uitvoeren van objecten met een stop bij die grens (wegen ,viaducten ed)
:eusa_whistle: Welk beeld heb jij van onze taalgrens en de relaties van de Belgen onderling?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 150

Re: Ingenieurs-opleidingen

:eusa_whistle: Welk beeld heb jij van onze taalgrens en de relaties van de Belgen onderling?
Tjah, hoe komen wij over naar de buitenwereld toe, denk je? Als een stelletje herriezoekers, Vlaams vs. Waals... en waardoor denk je dat dit komt? Niet door jij en ik, jhnbk, niet door de gewone mens, maar wel door een stelletje politici.

Maar goed, dit leidt ons weg van deze discussie.

Om een optimaal antwoord te kunnen geven, oktagon, zouden we eigenlijk een Nederlandse ingenieursstudent moeten hebben die hier ook z'n zegje komt doen, en dan pas kunnen we conclusies trekken. In de tussentijd zou ikzelf de verschillende ects-fiches eens raadplegen.

Berichten: 4.502

Re: Ingenieurs-opleidingen

covrtray schreef:Tjah, hoe komen wij over naar de buitenwereld toe, denk je? Als een stelletje herriezoekers, Vlaams vs. Waals... en waardoor denk je dat dit komt? Niet door jij en ik, jhnbk, niet door de gewone mens, maar wel door een stelletje politici.

Maar goed, dit leidt ons weg van deze discussie.

Om een optimaal antwoord te kunnen geven, oktagon, zouden we eigenlijk een Nederlandse ingenieursstudent moeten hebben die hier ook z'n zegje komt doen, en dan pas kunnen we conclusies trekken. In de tussentijd zou ikzelf de verschillende ects-fiches eens raadplegen.
Met dit verhaal ben ik het volledig eens !

Berichten: 31

Re: Ingenieurs-opleidingen

Dan is dit je geluksdag, ik ben een (afgestudeerd) ing. Werktuigbouwkunde ](*,)

Zo'n 3 jaar geleden heb ik met succes mijn opleiding HTS Werktuigbouwkunde afgerond in Arnhem (hiervoor heb ik HAVO gedaan)

Het niveau van wiskunde vond ik persoonlijk erg meevallen. Ik kan zeggen dat we in het 1e jaar wel flink wat wiskunde hebben gehad, maar we mochten b.v. overal onze GR gebruiken. Daarna werd het wat minder qua wiskunde. Pure droge wiskunde als lineare algebra en calculus hebben we niet gehad. Meer simpele lineaire algebra en dan wat meer toepassingsgericht, het rekenen met matrices in simpele mechanica sommen. En het rekenen/opstellen van integralen en afgeleiden.

Na HTS WTB ben ik begonnen aan de master Automotive Engineering op de TU/e. Ik moest eerst een schakeljaar volgen, ik ben er vol goede moed aan begonnen. Er is me van tevoren al verteld dat het erg zwaar zou zijn, maar op de HTS had ik nooit echt moeite met alles, ik begreep alles vlot en haalde goede cijfers voor al m'n tentamens (behalve voor regeltechniek, maar dat ligt me gewoon totaal niet)

Hier kreeg ik dus te maken met keiharde Calculus en Lineaire Algebra. Het vak Basiswiskunde wat we kregen heb ik met goed gevolg afgesloten, net zoals het vak Lineaire Algebra. Dat laatste vond ik niet zo moeilijk. Waar ik meer moeite mee had was Calculus, vooral omdat je alles uit je hoofd moest doen (dus zonder GR), en dan echt het integreren enzo. Dit vak heb ik ook niet gehaald. Al snel werd me ook duidelijk dat de uni niks voor mij was, teveel droge stof en ik kon me er ook niet meer echt voor motiveren. Ik ben toen gestopt en ben daarna een verkorte opleiding (omdat ik veel vrijstellingen had) HTS Autotechniek gaan doen (in Arnhem, ik was toch pas 20 jaar). Ik ben op dit moment aan het afstuderen in het buitenland.

En ik moet zeggen, het niveau onderling tussen de verschillende HTS opleidingen is best groot! Bij autotechniek kreeg ik dus wel gewoon pure lineaire algebra, wat we bij WTB nooit hadden gehad. Verder zijn we ook veel dieper op mechanica/sterkteleer ingegaan.

Ik denk dat er dus onderling tussen de verschillende HTS opleidingen/instellingen verschil zit. Je hebt tegenwoordig ook meer "pretpakket" HTS opleidingen, waarvan ik vind dat ze de titel ingenieur niet verdienen. Hierbij moet je denken aan Technische Bedrijfskunde (TBK) en Industrieel Product Ontwerp (IPO). De TBK-opleiding bij ons krijgt op een lager niveau wiskunde als ons, en krijgen dezelfde titel, hetzelfde geldt voor IPO (dat zijn allemaal meer de "kunstenaars"). Ook veel minder technische vakken.. :eusa_whistle:

BTW ik ben blij dat ik een half jaartje aan de TU heb gestudeerd, want van dat halve jaartje heb ik wel héél véél geleerd, en van die kennis maak ik nog steeds gebruik.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Berichten: 369

Re: Ingenieurs-opleidingen

Ik heb 1 1/4e jaar WO Werktuigbouwkunde in Nederland gestudeerd (aan de Universiteit Twente) en ik vond bij ons het niveau Wiskunde bedroevend laag! We kregen constant hetzelfde en hetzelfde en herhaling op herhaling van de vwo stof. Hooguit dat je van een enkele integraal naar dubbele of drievoudige integralen gaat, verder is alles herhaling!

De vakken waren ook compleet niet op elkaar afgestemd. Had je net eindelijk iets nieuws geleerd zal je net zien dat je dit bij vier andere vakken weer uitgelegd krijgt! Sterker nog, als ik zie dat de vwo stof Wiskunde ietsje zwaarder is geworden in de hernieuwde tweede fase dan gaan nieuwe WB'ers (mits enigszins aanleg voor Wiskunde) zich het eerste jaar helemaal vervelen.

Als ik zie dat ik deelvak Wiskunde had en dus veel minder Wiskunde had dan eigenlijk 99% van mijn studiegenoten en dan toch nog beter scoor op de Wiskunde vakken (en ik ben 1 van de 8 die de wiskunde toelatingstest direct de eerste keer heeft gehaald, van de 144 man) ondanks mijn achterstand dan vind ik dat trouwens ook bedroevend. Blijkbaar wisselt het vwo niveau ook vreselijk!

Dan schroeven ze het tweede jaar in een keer als een gek het wiskunde niveau op wat ik een hele rare ontwikkeling vond omdat ze ook daadwerkelijk in een keer met een hele lap nieuwe stof op de proppen komen terwijl het jaar daar voor hooguit alleen wat nieuwe begrippen werden behandeld!

Inmiddels ben ik door alle frustraties en verandering van interesses van studiegebied gewisseld!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 3

Re: Ingenieurs-opleidingen

Ik ben derde jaars student werktuigbouwkunde aan de Hogeschool Zuyd. Ik ben van mening dat het wiskunde niveau veel te slecht is. Ik heb in 2007 wel mijn VWO afgemaakt en heb nu het gevoel dat mijn wiskunde niveau ten opzichte van toen gedaald is. Heel slecht dus, ik ben wel van plan om door te studeren en zal dus weer mijn niveau op peil moeten brengen. Opzicht geen probleem, maar wel jammer dat je het gewenste niveau niet met de opleiding zelf haalt.

Berichten: 19

Re: Ingenieurs-opleidingen

Ik studeer Bouwkunde/Architectuur aan de TU/e, calculus is best wel pittig ](*,) Welke methoden/boeken worden er bij anderen gebruikt?!

Ik denk dat het niveau van VWO-wiskunde veel te laag ligt, daar moet aan gewerkt worden! (investeren in onderwijs :eusa_whistle: )

Berichten: 369

Re: Ingenieurs-opleidingen

Ik studeer Bouwkunde/Architectuur aan de TU/e, calculus is best wel pittig ](*,) Welke methoden/boeken worden er bij anderen gebruikt?!
Stewart Calculus GE Early Transcendentals 11e editie, voor Calculus dus.
Ik denk dat het niveau van VWO-wiskunde veel te laag ligt, daar moet aan gewerkt worden! (investeren in onderwijs :eusa_whistle: )
Niet mee eens. Relatief gezien is gewoon het niveau op universitair gebied diep triest (vergeef mij maar hoogleraren kunnen bij ons ook niet goed duidelijk maken hoe iets werkt, wat eigenlijk schandalig is). In de eerste 2 jaar zul je nauwelijks iets nieuws leren, alleen je vaardigheden verbeteren.

Daarnaast heb ik een hele goede leraar wiskunde gehad en zijn er natuurlijk ook die er een slechtere hebben gehad, maar de basisstof op het vwo is van goede kwaliteit m.i.!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 19

Re: Ingenieurs-opleidingen

Relatief gezien is gewoon het niveau op universitair gebied diep triest (vergeef mij maar hoogleraren kunnen bij ons ook niet goed duidelijk maken hoe iets werkt, wat eigenlijk schandalig is). In de eerste 2 jaar zul je nauwelijks iets nieuws leren, alleen je vaardigheden verbeteren.


Oke, die ervaring heb ik niet.. Dat zal wel erg verschillen per universiteit en dan ook nog per docent. Ben benieuwd wat me qua calculus nog te wachten staat :eusa_whistle:

Reageer