Formule priemgetallen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 306

Formule priemgetallen

Mijn vraag is simpel, helaas maakt dat vermoedelijk het antwoord niet minder simpel.

Is het mogelijk om een formule te schrijven die de priemgetallen geeft? en dan liefst niet een recursieve formule, maar gewoon als functie?

mijn vraag doelt niet zozeer op wat deze formule dan zou zijn, maar of het uberhaupt mogelijk is.

Of is er een simpele logica (lees: wetenschappelijke stelling/theorie) die het bestaan van zo'n formule uitsluit?

(zoals dat het onmogelijk is om 'niets' te omschrijven/definieren, waardoor het onmogelijk is te bekijken of iets door 'niets' deelbaar is (behalve zichzelf&1 dan).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Formule priemgetallen

Het antwoord op die vraag is zo'n typische "1 million dollar question". Moest je hem vinden, of bewijzen dat hij niet bestaat, ben je op klap de beroemdste wiskundige in de wereld.

Dus het antwoord op je vraag is: we weten het niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Formule priemgetallen

Er is al wel bewezen door Mills dat er een getal bestaat zodat:
\(\lfloor A^{3^n}\rfloor\)
enkel priemgetallen geeft voor alle natuurlijke getallen n.

Enkel is wel niet geweten wat die A is...

Mills' constant
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Re: Formule priemgetallen

Je zal preciezer moeten omschrijven wat je een toelaatbare formule vindt. Ik heb vroeger eens een formule in elkaar gezet die voor ieder positief natuurlijk getal n het n-de priemgetal pn geeft. De truc was dat je om met die formule pn te vinden in wezen de Zeef van Eratosthenes moest narekenen tot je bij het n-de priemgetal bent.

Berichten: 473

Re: Formule priemgetallen

... de Zeef van Eratosthenes .....
Die heb ik onlangs nog in LabVIEW geïmplementeerd om priemgetallen te vinden ](*,)

Moest je het willen weten: tot aan 9.000.000 zijn er 602489 priemgetallen en de code doet er 462 ms over :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Formule priemgetallen

Eric

Berichten: 16

Re: Formule priemgetallen

Ja er is een formule mogelijk die alleen maar priemgetallen geeft en in theorie is er mischien een variabele die X wiens veelvoud alleen maar priemgetallen geeft afgerond naar beneden. Bijvoorbeeld :

0.23399.... *10^n

n y

1 2

2 23

3 233

4 2339

5 23399

Maar dan maak je een getal die alle priemgetallen bevat op de 1 of andere manier.

Berichten: 1

Re: Formule priemgetallen

mcs51mc schreef:Die heb ik onlangs nog in LabVIEW geïmplementeerd om priemgetallen te vinden :P

Moest je het willen weten: tot aan 9.000.000 zijn er 602489 priemgetallen en de code doet er 462 ms over ;)
en hoe deed je dat ongeveer die priemgetallen in labview zoeken?

Berichten: 373

Re: Formule priemgetallen

Hypothese schreef:Ja er is een formule mogelijk die alleen maar priemgetallen geeft en in theorie is er mischien een variabele die X wiens veelvoud alleen maar priemgetallen geeft afgerond naar beneden. Bijvoorbeeld :

0.23399.... *10^n

n y

1 2

2 23

3 233

4 2339

5 23399

Maar dan maak je een getal die alle priemgetallen bevat op de 1 of andere manier.
Bestaat zo'n getal inderdaad?

Want doorgaand op jouw 0,23399:

het enige zescijferige priemgetal beginnend met 23399 is 233993

het enige zevencijferige priemgetal beginnend met 233993 is 2339933

het enige achtcijferige priemgetal beginnend met 2339933 is 23399339

Er is geen negencijferig priemgetal beginnend met 23399339. (bron: Wolfram|Alpha, gebruikmakende van "next prime 233990" etc.)

Dus dit voorbeeld stopt na 0,23399339. Maar is er een voorbeeld dat niet op den duur stopt? Ik verwacht van niet (dit is overigens met brute force wel na te gaan denk ik. Tenzij er voorbeelden ineens wel héél ver doorlopen).

Reageer