Springen naar inhoud

Passieve filter

• Log in om te kunnen reageren

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 april 2010 - 18:01

Bij het ontwerpen van een passieve lowpass filter (doubly terminated, lumped element) stuit ik op een probleempje.

Via de butterworth benadering bepaal ik de transferfunctie. Deze heeft bijvoorbeeld 2 polen:
-1.0934251719385055 +- 1.0934251719385055j

Dit geeft een standaard filter met een L in serie, C in parallel, L in serie.

Ik wil nu de polen verschuiven naar de imaginaire as, om zo te compenseren voor de niet idealiteiten van de componenten.
Dit geeft dezelfde filter topologie, met natuurlijk andere waarden van de componenten.

Het probleem treedt op wanneer ik de polen te veel opschuif (ze liggen nog steeds in het linkerhalfvlak natuurlijk):
-0.8134251719385055 +- 1.0934251719385055j

Vanaf deze ligging vind mijn programma geen oplossing meer, althans niet in de vorm van L-C-L

Nu vraag ik me af of ik andere elementcombinaties moet nemen, of dat deze transferfunctie gewoonweg niet gesynthetiseerd kan worden met spoelen en condensatoren?

Iemand had geopperd dat er misschien een maximale kwaliteitsfactor is die gemaakt kan worden bij een 'doubly terminated' tweepoort.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 12 april 2010 - 17:30

Kan je het probleem iets duidelijker stellen, door middel van een schema bijvoorbeeld. Ik ken al die vaktermen niet.

Ik neem aan dat je met de "transferfunctie" het quotiŽnt van de Laplace-getransformeerden Y(s) en X(s) van respectievelijk het uitgangssignaal y(t) en het ingangssignaal x(t) bedoelt?

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2010 - 18:37

Ik zal het proberen te verduidelijken aan de hand van een concreet voorbeeld.

T(s) is de verhouding van de spanning over de weerstand van 90 Ohm enV1. (De weerstanden van 50 en 90 ohm liggen vast)

Volgende figuur is de synthese van LaTeX

zero.JPG

De volgende figuur stelt de synthese voor van dezelfde functie, maar waarbij de polen 0.15 naar de imaginaire as verschoven zijn.
LaTeX

15.JPG

Verschuivingen tot 0.15 geven geen probleem, maar voor verschuivingen van 0.16 of groter vindt mijn programma geen oplossing meer.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 12 april 2010 - 21:56

Zo is het mij duidelijk waar het over gaat. Ik was van plan zelf even de overbrengingsfunctie voor algemene spoelen L1 en L2 , weerstanden R1 en R2 en condensator C uit te rekenen. Maar dat wordt me een rekenpartij! Aan die algemene uitdrukking zou je moeten kunnen zien wat er met een dergelijke schakeling mogelijk is. Heb je deze formule misschien bij de hand?

Veranderd door Bartjes, 12 april 2010 - 21:56

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2010 - 22:03

Nee, deze heb ik nooit opgesteld.
Het is wel een goed idee om dat eens te bekijken, daar had ik nog niet aan gedacht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures