Springen naar inhoud

Probleem casio fx-82ms

• Log in om te kunnen reageren

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 1940 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2010 - 12:34

Er is een verschil tussen -4≤, wat gelijk is aan -1∑4≤ = -1∑16 = -16, en (-4)≤, wat gelijk is aan (-1∑4)≤ = (-1)≤∑4≤ = 1∑4≤ = 16.
"Voor zover de stellingen van de wiskunde betrekking hebben op de werkelijkheid zijn ze niet zeker, en voor zover ze zeker zijn hebben ze geen betrekking op de werkelijkheid." Albert Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4143 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 april 2010 - 12:39

@tortor

Op een Casio of TI zit gewoonlijk een +/- toets.
Die kun je gebruiken om -4 te kwadrateren zonder haakjes te gebruiken, dus in plaats van (-4)^2 is het dan:

4 +/- ^ 2 =

geeft dan 16 als antwoord

Met RPN doet men in feite iets soortgelijks.

Ik ken alleen HP's met RPN dus ik weet niet wat er in jouw geval op de HP gebeurt.
Hydrogen economy is a Hype.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2402 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 april 2010 - 17:07

Voor mij:

Excel werkt heel intuÔtief en juist

Als je =-4^2 schrijft krijg je 16
Als je =0-4^2 schrijft krijg je -16

Als - volgt op een getal beschouwt hij het als een aftrekking met prioriteit aan de macht.
Als er geen getal voor - staat beschouwt zij als een negatief teken voor het hierop volgend getal.

Logischer en eenvoudiger kan niet.

Veranderd door E.Desart, 03 april 2010 - 17:10

Eric

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40430 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2010 - 17:18

Ik denk dat voor niemand die rekentuig bewust gebruikt het een of het ander een probleem is. Maar het tuig te kennen (en zelf de rekenregels te kennen ter controle van het tuig) blijft handig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

tortor

tortor

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2010 - 11:43

Fred F.: In mijn startpost gaf ik aan om welke Casio het in mijn geval gaat. Daar zit dus GEEN +/- toets op.

E. Desart: Zoals je schrijft, als je in Excel in een cel -4^2 intypt krijg je als antwoord inderdaad 16. Als je het hele topic leest blijkt dat dat dus NIET het goede antwoord is, in tegenstelling tot wat jij schrijft.

Wat ik van mijn vraag geleerd heb is dat volgens de regels geldt:

-4^2 = -16

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4143 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 april 2010 - 13:41

Aha, inderdaad, het type staat in de titel van het topic.

Via google vind ik de Nederlandstalige fx-82ms handleiding en daarin staat op pagina D-32 de Volgorde van de bewerkingen.

Daar staat ook dat -2^4 als antwoord -16 zal geven.
Hydrogen economy is a Hype.

tortor

tortor

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2010 - 14:34

Ja, dat klopt Fred F. Het staat inderdaad in de handleiding, maar ik was vooral nieuwsgierig in wat nu eigenlijk wetenschappelijk juist was.

Bedankt voor je bijdrage aan dit topic.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2402 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2010 - 15:25

E. Desart: Zoals je schrijft, als je in Excel in een cel -4^2 intypt krijg je als antwoord inderdaad 16. Als je het hele topic leest blijkt dat dat dus NIET het goede antwoord is, in tegenstelling tot wat jij schrijft.

Als jij naar een Internationale standaard verwijst die dit definieert/afwijst heb je gelijk (hoe computers en rekenmachines rekenen en afronden enz. staan methodes beschreven in standaards).
In het andere geval vertel dit aan Microsoft met meer dan 100 miljoen officiŽle Excel gebruikers (vlgs Forbes) + een factor x voor de rest, en de ontwerpers van http://en.wikipedia....amming_language

Maar hoe dan ook, ik zal er niet wakker van liggen, ik kan mij niet herinneren hier ooit een fout mee gemaakt te hebben (zelfs moeilijk zoals Excel er mee omgaat, die interpreteert mijn "-" uitsluitend als unaire operator (negatief getal met prioriteit over de macht als ik hem zo bedoel, en ik kan nog steeds haakjes gebruiken als ik graag meer typewerk doe).

http://nl.wikipedia....erkingsvolgorde

De bewerkingsvolgorde is een afspraak over de volgorde waarin bewerkingen moeten worden uitgevoerd bij het uitwerken van een rekenkundige expressie. Deze afspraak maakt het mogelijk om expressies te noteren met minder haakjes.
<knip>
De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:
Enz ....

Minteken als unaire operatie
Het minteken als unaire operatie heeft een lagere prioriteit dan machtsverheffen, zodat -3≤ = -9 en -x≤ = -(x≤). Er zijn echter enkele afwijkende applicaties en programmeertalen, met name Microsoft Excel en de programmeertaal bc, waarin het een hogere prioriteit heeft dan machtsverheffen, zodat daar -3≤ = 9.

Ik zie hier geen verwijzing naar een internationale standaard.
En ik vind Excels benadering best handig en logisch, maar vind het leuk/nuttig nu te beseffen dat dit voor anderen niet zo hoeft te zijn of is.

Veranderd door E.Desart, 04 april 2010 - 15:38

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2402 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2010 - 22:18

...... maar ik was vooral nieuwsgierig in wat nu eigenlijk wetenschappelijk juist was.

Zijn afspraken wetenschap of een conventie?
Eric

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40430 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2010 - 22:33

Zijn afspraken wetenschap of een conventie?

Ik denk dat dit een beetje terzijde is. Er is geen natuurwet die empirisch bepaald blijkt te zeggen dat -4≤ = -16 en (-4)≤ = 16. Ik denk je mag zeggen dat de wiskundewetenschap hieromtrent een afspraak heeft gemaakt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

TD

TD

• >5k berichten
  • 24013 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2010 - 22:47

Ja, dat is een conventie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Vacatures