Mechanica: vallend massapunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 412

Mechanica: vallend massapunt

Hallo,

ik zit vast met een oefening van analytische mechanica. De opgave luidt: "Een massapunt m valt onder invloed van het zwaaarteveld. Beschrijf de beweging."

De lagrangiaan wordt als volgt opgesteld: L = (1/2) m.v² - m g z = (1/2) m (x²+y²+z²) - m g z. Nu snap ik niet hoe er van v² opeens naar x²+y²+z² gegaan wordt. Als er x'²+y'²+z'² gestaan zou hebben, dan zou ik het al iets logischer vinden, gezien de afgeleide van positie (x, y en z) naar de tijd de snelheid geeft, en de snelheid v vervangen wordt in (1/2) m.v² - m g z = (1/2) m (x²+y²+z²) - m g z. Maar dan nog snap ik het niet... Je kan toch niet zomaar de snelheden in de verschillende richtingen optellen om tot de totale snelheid te komen? En dan is er nog het probleem van de ² die opeens weggelaten wordt...

Het kan overigens wel dat wat daar staat gewoon verkeerd is, ik ben vrij slecht in het correct overschrijven van dingen van bord :eusa_whistle: .

Alvast bedankt,

Laura.
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Mechanica: vallend massapunt

Vooropgesteld: ik heb geen verstand van lagrangianen
Je kan toch niet zomaar de snelheden in de verschillende richtingen optellen om tot de totale snelheid te komen?
Maar dit kan wel hoor. Snelheid is namelijk een vectorgrootheid. Die snelheidsvector kun je dus ontbinden in verschillende richtingscomponenten, en snelheden in verschillende richtingen kun je vectorieel optellen tot één snelheid (en laten we wel zijn, een object kan maar één werkelijke snelheid in één richting hebben). Aan snelheid verbonden grootheden zoals bewegingsenergie doen daar gewoon mee mee.

Maar nogmaals, hoe je dat verwerkt in Lagrangianen? No idea.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Mechanica: vallend massapunt

Volgens mij moeten er afgeleiden staan, dus v²=x'²+y'²+z'² (gewoon pythagoras in 3D)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 412

Re: Mechanica: vallend massapunt

Volgens mij moeten er afgeleiden staan, dus v²=x'²+y'²+z'² (gewoon pythagoras in 3D)
Ah, ja, dat zou het een pak duidelijker maken. Bedankt!

En Jan van de Velde: dat je snelheden vectorieel kunt optellen tot één snelheid snapte ik, maar ik had niet door dat dat hier ook gedaan werd. Ik dacht dat er gewoon scalair opgeteld werd. Maar da's duidelijk nu, bedankt :eusa_whistle:

Bedankt voor de reacties!
Vroeger Laura.

Reageer