Impuls en beweging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

Impuls en beweging

Een vrouw van 45.0 kg staat rechtop in een stilstaande 5 meter lange kano van

60.0 kg. De vrouw wandelt van een punt 1.00 m van het ene uiteinde van de kano

naar een punt 1.00 m van het andere uiteinde van de kano (zie figuur). Verwaarloos

de weerstand tegen de beweging van de kano in het water. Hoe ver beweegt de kano

tijdens dit proces? (1.29 m naar links)

Ok, aangezien het met impuls en krachtstoot te maken heeft, zou ik ofwel een kracht in tijd of wel een snelheid verwachten, maar geen van beide is gegeven...

Zou iemand gewoon mij even kunnen op weg helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Impuls en beweging

Je zou kunnen gebruiken dat bij afwezigheid van een externe kracht het massamiddelpunt ongewijzigd blijft.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Impuls en beweging

Je zou kunnen gebruiken dat bij afwezigheid van een externe kracht het massamiddelpunt ongewijzigd blijft.
Da's de vlotste oplossing
aangezien het met impuls en krachtstoot te maken heeft, zou ik ofwel een kracht in tijd of wel een snelheid verwachten, maar geen van beide is gegeven...
Dan kun je bedenken dat die er ook niet toe doen, en dan mag je dus als je dat nodig vindt, zelf een snelheid verzinnen waarmee dat gebeurt, of een krachtstoot. Wat omslachtiger, maar je komt op hetzelfde uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Impuls en beweging

Ok, dus Rcm (=massamiddelpunt) is som van mr/M met M hier 105 kg.

Nu zou ik zeggen dat alle deeltjes van de kano evenveel wegen, maar dan bepaalt enkel de vrouw het massamiddelpunt...

om eerlijk te zijn denk ik dat ik ook gewoon de forumule niet goed interpreteer, want wat is eigenlijk die r? Is dat de afstand tot het gewone middelpunt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Impuls en beweging

Nu zou ik zeggen dat alle deeltjes van de kano evenveel wegen, maar dan bepaalt enkel de vrouw het massamiddelpunt...
En net zo goed kun je zeggen dat alle deeltjes van de vrouw evenveel wegen, en dat dus enkel de kano het massamiddelpunt bepaalt, en geen van twee de beweringen zijn correct. Want ze bepalen samen dat massamiddelpunt.

Neem je r vanaf het werkelijke massamiddelpunt van het geheel

Er zit 1,5 m tussen massamiddelpunt vrouw en massamiddelpunt kano
6wewia.gif
6wewia.gif (4.76 KiB) 186 keer bekeken
Bepaal het massamiddelpunt van het geheel door dit stelsel van vergelijkingen:

60*rk = 45*rv

rk + rv = 1,5 m

(NB: ik neem hier alleen het massamiddelpunt in horizontale richting. Het verticale deel doet er hier niet toe)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Impuls en beweging

Vanwaar komt die 60*rk en 45*rv?

Je weet toch enkel dat die samen het massamiddelpunt vormen?

Waarom zouden die dan gelijk zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Impuls en beweging

De hele zaak is per definitie in evenwicht rondom dat massamiddelpunt, anders zou het geen massamiddelpunt heten. Het linksdraaiende moment van de kano rondom dat gezamenlijke massamiddelpunt is dus gelijk aan het rechtsdraaiende moment van de vrouw rondom dat gezamenlijke massamiddelpunt. Zo kun je de ligging van dat massamiddelpunt bepalen.

Eenmaal dat punt gevonden: Vanwege het gebrek aan externe krachten blijft dat gezamenlijke massamiddelpunt M op zijn plaats t.o.v. de omgeving. Merk op dat dat gezamenlijke massamiddelpunt een denkbeeldig punt is, dat je niet aan de kano vastgespijkerd moet denken. Als het massamiddelpunt van de vrouw opschuift, moet dus ook het massamiddelpunt van de kano opschuiven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Impuls en beweging

ok, als ik dat stelsel oplos, dan bekom ik Rv=0,86 m en Rk=0,64m.

Maar ik denk dat ik de verdere oplossingsmethode niet helemaal doorheb...

Dus de vrouw verplaatst zich 3 meter en bevindt zich nu op 2,14m van het massamiddelpunt. Dat is 2,5 keer meer dan ervoor.

Dus moet Rk ook 2,5 verder liggen? Dus Rk=2,5*0,64=1,6.

Deze oplossing kan echter nooit kloppen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Impuls en beweging

Nee, de vrouw verplaatst zich 3 m t.o.v. de kano.

het massamiddelpunt van het geheel schuift op, in mijn tekeningetje naar links)

Bepaal de plaats in de kano van dat nieuwe totale massamiddelpunt M'.

Dat totale massamiddelpunt M moet echter t.o.v. de omgeving op zijn plaats blijven

Dus de kano moet ..... m naar rechts opschuiven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Impuls en beweging

Maar wat bedoel je hier juist met de omgeving?

Berichten: 288

Re: Impuls en beweging

Maar wat bedoel je hier juist met de omgeving?
Oh, laat maar. Ik begrijp het al...

Dus nu staat de vrouw aan de andere zijde van de kano. Dus het totale massamiddelpunt is dan 4-0,86 = 3,14 nu verwijderd van de vorige zijde. Het vorige massamiddelpunt bevond zich op 1,86 van die zijde en aangezien het middelpunt op dezelfde plaats moet blijven is de kan 3,14-1.86=1.28 m verschoven naar rechts.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Impuls en beweging

Ja, zo kan het ook. Ik zou een ander referentiepunt pakken, maar als je maar consequent doorredeneert komt het altijd goed.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer