Warmteontwikkeling in een weerstand berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Warmteontwikkeling in een weerstand berekenen

Hallo,

Op school mogen we met schakelingen werken en moeten er de volgende dingen allemaal in dit practicum voorkomen; serie- en parallelschakeling, ampere- en voltmeters, warmteontwikkeling in een weerstand, soortelijke warmte, warmtecapaciteit en de ideale joulemeter. We moeten zelf een practicum bedenken.

Voor soortelijke warmte c geld Q = mcΔT, m maal c is de warmtecapaciteit C, is Q dan de warmteontwikkeling?

Mijn vraag is dus wat zou een goed experiment kunnen zijn waar al deze genoemde begrippen in voorkomen (en/of te meten zijn)?

Ik denk zelf aan een schakeling met daaraan een ampere en voltmeter en een variabele weerstand, omdat de warmteontwikkeling dan verhoogd kan worden door een hogere weerstand.

Groetjes,

Christiene

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmteontwikkeling in een weerstand berekenen

Ik denk zelf aan een schakeling met daaraan een ampere en voltmeter en een variabele weerstand, omdat de warmteontwikkeling dan verhoogd kan worden door een hogere weerstand.
Dat is het wel in een notendop, maar je maakt het interessanter (en beter passend in je practicumopdracht) door niet een variabele weerstand te gebruiken, maar een setje gelijke weerstandjes die je verschillend (alleen, serie, parallel) kunt schakelen. Past ook beter in je joulemeter dan een potmeter. Het mooiste zou zijn als je constantaan vermogensweerstandjes zou kunnen gebruiken, daarvan varieert de weerstand niet veel met de temperatuur. En gebruik wel gedestilleerd water in je joulemeter om zo min mogelijk elektrolyse van water te krijgen als er een of ander in het ondergedompelde deel van je schakeling niet perfect geïsoleerd is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Warmteontwikkeling in een weerstand berekenen

U.I.Δt = m.c.ΔT. Als je warmteverliezen wilt elimineren,

begin en eindig het verwarmen dan evenveel graden onder en boven kamertemperatuur.

Reageer